Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Pistskidor
Påverkan av åkarens vikt
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Mountain_Man" data-source="post: 1098081" data-attributes="member: 13863"><p>[USER=164986]@Kollijox[/USER] </p><p>Yes, ditt resonemang är klockrent och sätter tummen på en viktig punkt i skidvalet. En och samma skida kan uppfattas helt olika av två personer i skilda viktklasser även om de är jämnbördiga i teknik och kör lika hårt och snabbt.</p><p></p><p>Jag vet inte varför vissa skidtillverkare fortsätter att envisas med att ange åkarens längd som kriterie för val av skidlängd. Visst spelar längden en viss roll men åkarens tyngd har betydligt större "verkan" på skidan. </p><p></p><p>Anledningen till att tillverka skidor i olika längder är (eller borde åtminstone vara) att anpassa skidan till olika storlekar på åkare för att ge ungefär samma åkegenskaper till alla. Liten åkare - kort skida, stor åkare - lång skida. </p><p></p><p>Jag som väger 95 kg kan därför konstatera att längsta längden i stort sett alltid känns bäst för mig, går jag ner i skidlängd känns ju iofs. skidan kvickare men då oftast på bekostnad av stabilitet (det finns undantag). </p><p></p><p>Som exempel kan jag nämna att jag testade Atomic Redster G9 förra helgen som är ett par riktigt kompetenta långsvängs friåkningsskidor. På 183 cm kände jag mig "odödlig", oerhört stabila på skäret och faktiskt inte alls svåra att pressa till tajtare svängar. 177 cm kändes iofs. kvickare, men inte alls lika stabila vilket gjorde att de kändes mer osäkra på skär och inte alls lika "sköna". Nu hade iofs. 183 betydligt bättre kanter än 177 vilket sannolikt påverkade min upplevelse.</p><p></p><p>Så ... hur ska man då välja skidmodell och längd? </p><p></p><p>1. Läs tester</p><p>Läs alla tester du kan komma över och försök skapa en bild av vilka modeller som kan passa dig.</p><p></p><p>2. Testkör</p><p>Åk till en skidanläggning där du kan testa de modeller du är intresserad av (eller liknande). Provkör helst varje modell i minst två längder (så får du en uppfattning om skillnaden).</p><p></p><p>3. Prata med säljaren</p><p>Diskutera skidvalet med säljaren i butiken, du märker snabbt om han/hon är genuint kunnig och vill hjälpa dig med ditt skidval eller bara kränga vad som finns på hyllan.</p><p></p><p>4. Fråga på Freeride</p><p>Lägg upp en tråd på Freeride med din erfarenheter och funderingar. Uttrycker du dig väl kan du få riktigt bra hjälp.</p><p></p><p>5. Köp nya skidor</p><p>Fick du bra hjälp med att testa skidor i en skidbutik tycker jag du ska köpa dem där. Annars i valfri butik.</p><p></p><p>Alternativt kan du chansa på att gå direkt från steg 1 till 5 och köpa skidorna där de är billigast ... ;-)</p><p></p><p>/MM</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Mountain_Man, post: 1098081, member: 13863"] [USER=164986]@Kollijox[/USER] Yes, ditt resonemang är klockrent och sätter tummen på en viktig punkt i skidvalet. En och samma skida kan uppfattas helt olika av två personer i skilda viktklasser även om de är jämnbördiga i teknik och kör lika hårt och snabbt. Jag vet inte varför vissa skidtillverkare fortsätter att envisas med att ange åkarens längd som kriterie för val av skidlängd. Visst spelar längden en viss roll men åkarens tyngd har betydligt större "verkan" på skidan. Anledningen till att tillverka skidor i olika längder är (eller borde åtminstone vara) att anpassa skidan till olika storlekar på åkare för att ge ungefär samma åkegenskaper till alla. Liten åkare - kort skida, stor åkare - lång skida. Jag som väger 95 kg kan därför konstatera att längsta längden i stort sett alltid känns bäst för mig, går jag ner i skidlängd känns ju iofs. skidan kvickare men då oftast på bekostnad av stabilitet (det finns undantag). Som exempel kan jag nämna att jag testade Atomic Redster G9 förra helgen som är ett par riktigt kompetenta långsvängs friåkningsskidor. På 183 cm kände jag mig "odödlig", oerhört stabila på skäret och faktiskt inte alls svåra att pressa till tajtare svängar. 177 cm kändes iofs. kvickare, men inte alls lika stabila vilket gjorde att de kändes mer osäkra på skär och inte alls lika "sköna". Nu hade iofs. 183 betydligt bättre kanter än 177 vilket sannolikt påverkade min upplevelse. Så ... hur ska man då välja skidmodell och längd? 1. Läs tester Läs alla tester du kan komma över och försök skapa en bild av vilka modeller som kan passa dig. 2. Testkör Åk till en skidanläggning där du kan testa de modeller du är intresserad av (eller liknande). Provkör helst varje modell i minst två längder (så får du en uppfattning om skillnaden). 3. Prata med säljaren Diskutera skidvalet med säljaren i butiken, du märker snabbt om han/hon är genuint kunnig och vill hjälpa dig med ditt skidval eller bara kränga vad som finns på hyllan. 4. Fråga på Freeride Lägg upp en tråd på Freeride med din erfarenheter och funderingar. Uttrycker du dig väl kan du få riktigt bra hjälp. 5. Köp nya skidor Fick du bra hjälp med att testa skidor i en skidbutik tycker jag du ska köpa dem där. Annars i valfri butik. Alternativt kan du chansa på att gå direkt från steg 1 till 5 och köpa skidorna där de är billigast ... ;-) /MM [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Pistskidor
Påverkan av åkarens vikt
Tillbaka
Topp