Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Övrigt
Hälsa
Pengar för ärr
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="MnO" data-source="post: 913614" data-attributes="member: 12152"><p>Hur mycket du kan få i ersättning för ett ärr, eller en funktionsnedsättning beror helt på vilken försäkring du har. För att överhuvudtaget kunna få några pengar måste du ha någon form av olycksfallsförsäkring. Den vanligaste är en som heter Privatolycksfall, eller Olycksfall Privat, eller liknande, beroende på bolag. Oftast är det ett tillägg som man aktivt måste lägga till för att ha det. Det finns såklart även dyrare, och därför också bättre försäkringar som ger mer pengar om det väl händer något, i alla fall på invaliditetsbiten. Har du bara en hemförsäkring får du inga pengar alls. </p><p></p><p>Beloppet för invaliditet är enkelt att räkna ut. I din försäkring finns det ett försäkringsbelopp för s.k. medicinsk invaliditet angivet. I ovan nämnda privatolycksfallsförsäkring är ett vanligt belopp 350 000 kr. Invaliditeten bedöms tidigast 2 år efter skadan, eller 1 år efter det sista behandlingsfallet normalt sett, men aldrig innan skadan kan anses ha läkt "färdigt". Man tittar helt enkelt på bestående skador som aldrig går över. Baserat på läkarjournaler och din egen berättelse så sätter försäkringsbolaget en procentsats. Som referens kan nämnas att ett avslitet korsband ger en bedömning på ca 2% invaliditetsgrad. Då får man med ovanstående försäkringsbelopp 0,02 x 350 000k = 7 000kr. Hade du haft en försäkring med ett belopp på 1 miljon hade du fått 20 000kr för samma skada. Inga konstigheter. Dock har jag ingen aning om hur en handledsskada bedöms, men det är nog i alla fall inte mindre än en knäskada. </p><p></p><p>Med ärr är det svårare. Där handlar det oftast om en bedömning enligt ett tabellverk med fasta belopp, beroende på hur ärret ser ut och hur vanprydande det anses vara. Det finns flera olika tabeller dessutom, så tex så är det vanligt att man får mer för ett ärr om det orsakas via en trafikolycka än om man får samma är i ett annat sammanhang. Beloppen skiljer sig mellan olika försäkringsbolag dessutom. </p><p></p><p>Har du tre olika försäkringsbolag får du helt fristående ersättning från respektive bolag. För olycksfall och invaliditet kan man teckna hur många försäkringar som helst och få full ersättning från alla. Det skiljer sig mot hur det fungerar för en egendomsförsäkring tex. Om man äger ett hus som brinner ner och har två försäkringar, så får man ändå bara ett nytt hus. Men vid olycksfall får man alltså dubbel ersättning om man har två försäkringar. </p><p></p><p>Det är inte rätt att se det som att du lurar systemet. När du köper en försäkring, köper du ett skydd som ger dig rätt till att få pengar när du råkar ut för en skada av den här typen. Däremot är det fel att försöka överdriva skadan och därmed få ut mer pengar än vad du har rätt att få. Jag jobbar själv på ett försäkringsbolag och våra instruktioner från ledningen är alltid att vi i största möjliga mån ska hjälpa kunden så mycket det bara går. Det vi säljer är en trygghet att det ska fungera när det väl skiter sig, och då är det viktigt att det också gör det. Finns det en tvekan i något läge rörande någon punkt bedömer man alltid till kundens fördel. Det är en myt att alla försäkringsbolag hela tiden försöker betala så lite som möjligt. Så fungerar det i alla fall inte på mitt bolag. Jag var själv förvånad över hur "snäll" attityd man lärs upp att ha mot kunderna när jag var ny på jobbet. Så anmäl till ditt försäkringsbolag och jag tror nog att du kommer att bli väl omhändertagen.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="MnO, post: 913614, member: 12152"] Hur mycket du kan få i ersättning för ett ärr, eller en funktionsnedsättning beror helt på vilken försäkring du har. För att överhuvudtaget kunna få några pengar måste du ha någon form av olycksfallsförsäkring. Den vanligaste är en som heter Privatolycksfall, eller Olycksfall Privat, eller liknande, beroende på bolag. Oftast är det ett tillägg som man aktivt måste lägga till för att ha det. Det finns såklart även dyrare, och därför också bättre försäkringar som ger mer pengar om det väl händer något, i alla fall på invaliditetsbiten. Har du bara en hemförsäkring får du inga pengar alls. Beloppet för invaliditet är enkelt att räkna ut. I din försäkring finns det ett försäkringsbelopp för s.k. medicinsk invaliditet angivet. I ovan nämnda privatolycksfallsförsäkring är ett vanligt belopp 350 000 kr. Invaliditeten bedöms tidigast 2 år efter skadan, eller 1 år efter det sista behandlingsfallet normalt sett, men aldrig innan skadan kan anses ha läkt "färdigt". Man tittar helt enkelt på bestående skador som aldrig går över. Baserat på läkarjournaler och din egen berättelse så sätter försäkringsbolaget en procentsats. Som referens kan nämnas att ett avslitet korsband ger en bedömning på ca 2% invaliditetsgrad. Då får man med ovanstående försäkringsbelopp 0,02 x 350 000k = 7 000kr. Hade du haft en försäkring med ett belopp på 1 miljon hade du fått 20 000kr för samma skada. Inga konstigheter. Dock har jag ingen aning om hur en handledsskada bedöms, men det är nog i alla fall inte mindre än en knäskada. Med ärr är det svårare. Där handlar det oftast om en bedömning enligt ett tabellverk med fasta belopp, beroende på hur ärret ser ut och hur vanprydande det anses vara. Det finns flera olika tabeller dessutom, så tex så är det vanligt att man får mer för ett ärr om det orsakas via en trafikolycka än om man får samma är i ett annat sammanhang. Beloppen skiljer sig mellan olika försäkringsbolag dessutom. Har du tre olika försäkringsbolag får du helt fristående ersättning från respektive bolag. För olycksfall och invaliditet kan man teckna hur många försäkringar som helst och få full ersättning från alla. Det skiljer sig mot hur det fungerar för en egendomsförsäkring tex. Om man äger ett hus som brinner ner och har två försäkringar, så får man ändå bara ett nytt hus. Men vid olycksfall får man alltså dubbel ersättning om man har två försäkringar. Det är inte rätt att se det som att du lurar systemet. När du köper en försäkring, köper du ett skydd som ger dig rätt till att få pengar när du råkar ut för en skada av den här typen. Däremot är det fel att försöka överdriva skadan och därmed få ut mer pengar än vad du har rätt att få. Jag jobbar själv på ett försäkringsbolag och våra instruktioner från ledningen är alltid att vi i största möjliga mån ska hjälpa kunden så mycket det bara går. Det vi säljer är en trygghet att det ska fungera när det väl skiter sig, och då är det viktigt att det också gör det. Finns det en tvekan i något läge rörande någon punkt bedömer man alltid till kundens fördel. Det är en myt att alla försäkringsbolag hela tiden försöker betala så lite som möjligt. Så fungerar det i alla fall inte på mitt bolag. Jag var själv förvånad över hur "snäll" attityd man lärs upp att ha mot kunderna när jag var ny på jobbet. Så anmäl till ditt försäkringsbolag och jag tror nog att du kommer att bli väl omhändertagen. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Övrigt
Hälsa
Pengar för ärr
Tillbaka
Topp