Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
Pengar över till skidresan? Energispartips!
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="PisteCarver" data-source="post: 1265199" data-attributes="member: 175247"><p>Ja spabad, som jag kallar det körs ju ofta på vintern (jag hade definitivt stängt av mitt detta året om jag haft ett).</p><p>De drar ca 3000-4000 kWh per år…och numera multiplicerat med >6 kr/kWh… ujujuj… blir ett svettigt nöje.</p><p></p><p>Mitt spartips i trådstarten var avsett för riktiga trädgårdspooler. Jag vet att det finns många som inte har koll på detta. Poolerna är oftast konstruerade med värmepump som slår till automatiskt när vattentempen går under inställt värde för att ständigt hålla sina 29 gr, och då måste cirk. pumpen gå alltid.</p><p>De som har kört på som vanligt med poolen nu under aug-sep kommer att få en chock när den första räkningen (för aug) dimper ner om några veckor (och sedan kommer sep räkningen i okt)</p><p></p><p>Hur många vet vilken effekt en poolfilterpump drar jämfört med en TV eller lampan över köksbordet?</p><p>Är det faktor 1:100, eller 1:10 eller 1:1?</p><p>Jag tror inte att de flesta kan svara på det?</p><p></p><p>Fick precis reda på att min äldsta son och hans sambo hade tecknat ett 3-års el-avtal när de flyttade in i sin nya lägenhet för ett år sedan för att sambon krävde det. Smart tjej han har skaffat sig…</p><p>Så smart har inte jag varit.</p><p></p><p>EDIT: Min riktiga pool kan man simma i, den innehåller 40.000 liter och den förbrukar ca 500 kWh per säsong inkl. gratis uppvärmning med sol.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="PisteCarver, post: 1265199, member: 175247"] Ja spabad, som jag kallar det körs ju ofta på vintern (jag hade definitivt stängt av mitt detta året om jag haft ett). De drar ca 3000-4000 kWh per år…och numera multiplicerat med >6 kr/kWh… ujujuj… blir ett svettigt nöje. Mitt spartips i trådstarten var avsett för riktiga trädgårdspooler. Jag vet att det finns många som inte har koll på detta. Poolerna är oftast konstruerade med värmepump som slår till automatiskt när vattentempen går under inställt värde för att ständigt hålla sina 29 gr, och då måste cirk. pumpen gå alltid. De som har kört på som vanligt med poolen nu under aug-sep kommer att få en chock när den första räkningen (för aug) dimper ner om några veckor (och sedan kommer sep räkningen i okt) Hur många vet vilken effekt en poolfilterpump drar jämfört med en TV eller lampan över köksbordet? Är det faktor 1:100, eller 1:10 eller 1:1? Jag tror inte att de flesta kan svara på det? Fick precis reda på att min äldsta son och hans sambo hade tecknat ett 3-års el-avtal när de flyttade in i sin nya lägenhet för ett år sedan för att sambon krävde det. Smart tjej han har skaffat sig… Så smart har inte jag varit. EDIT: Min riktiga pool kan man simma i, den innehåller 40.000 liter och den förbrukar ca 500 kWh per säsong inkl. gratis uppvärmning med sol. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
Pengar över till skidresan? Energispartips!
Tillbaka
Topp