Pengar, pengar...

Lina_M

Ny medlem
Pengar, pengar...
OK, behøver inget svar på min fråga længre... Man behøver inte så mycket pengar till mat før man besøker gærna en viss picnic och snor åt sig lite mat nær ingen ser... och før att få dricka gratis i en viss bar sæljer man sin kompis till en halvslemmig bartender, som gærna delar ut drinkar før att få kladdda på en viss kompis...

Ja, det var det! :)

Pengar, pengar...
Det kanske inte är så lätt att göra en sösong utan någon inkomstkälla under tiden.......om du inte heter barnevik eller nått i efternamn, och om du inte vill sova under bar himmel. Nä men skämtosido så tror jag att det är bäst och ha något "petit" jobb som inte är allt för krävande.

Pengar, pengar...
Vaddå.. Helt omöjligt är det ju inte el maco... Brorsan var i Fernie en säsong utan att lyfta ett finger under tiden... Sedan jobbade han ju förstås innan, men det är en annan sak...

Pengar, pengar...
Se till att ha pengarna innan du åker ner....annars kommer du garanterat att missa dom bästa puderdagarna pga att ev viss arbetsgivare vill att du ska jobba....

Pengar, pengar...
jag var nere i vinter. jobbade inte en enda dag (inte för pengar iaf. knegade dock lite för käk, sprit, mm). vad då min semester under fyra månader gick på, var drygt 56000 stackars svenska kronor.

i det ingick resa tur/retur, boende, liftkort, käk, sprit, skidor, lavinutrustning, div annan utr.

så visst gåre att vara utan jobb där nere, men då gällere att jobba mer eller mindre h e l a sommaren och h e l a hösten.

Pengar, pengar...
Jag både håller me o rekommenderar att du INTE jobbar där nere!! Du kommer bara missa en massa kanondagar me åkningen. För du kan ge dig på att d dagarna som du jobbar så har d kommit metervis me puder.. JA var själv nere i Österrike den gångna säsongen, i 3 ½ månad utan att jobba.. D gick åt ungefär 30 000 totalt, hade egen bil där nere oxå.. Ja köpte dock ingen skidutrustninbg för dem pengarna, men däremot lite lavinprylar som va bra o ha!! Så kom igång o jobba i höst så kan du se fram emot en riktigt kul tid där nere sen!!!

Pengar, pengar...
håller med de som säger att man inte ska ha något kneg, dock finns det några sköna x-tra jobb som faller en skidåkare i smaken, ett litet tips är att hjälpa till när det krisar sig för något av de svenska/danska hotellen/barerna och ta betalning genom mat, dvs frukost + midda i ett par dagar för en kvälls/dags arbete. jag slapp laga någon mat på hela säsongen 00-01.. de va guld värt, för är det nått man inte orkar göra så är det nyttig/god mat... som alltid gäller först till kvarn..dec är given.
billigaste boende får du nog i La daille (10 min gångavst.) kolla med mountain room...dom kan du oxå jobba xtra för.. städa lyx-kåkar, bra betalt, samla ett gäng (ca fem) så kan ni turas om med de taskiga tiderna/dagarna.. detta kan säkert dra ner eran hyra på lght genom M-room.. vi lär synas på la ventyr eller Gr Balme 5 till vintern..

Pengar, pengar...
Kort sagt, dra ihop så mycket pengar som möjligt. Min säsong i Val d"Ìsère förra vintern gick nog på ganska lite i jmf med andra. Runt 45 tusen tror jag att jag hamnade. Inklusive rubbet. Innan man åker ner bör man iaf ha fixat så man kan betala boende och liftkort. Resten löser sig efter hand som vissa säger :) Skulle det krisa med pengar får man väl ta nåt kneg, men annars är det skönt att slippa.

Pengar, pengar...
Beror på hur billigt man lyckas få det om man fixar innan. Ett bra pris ligger väl strax under 20000 SEK per person. Sen är det bara att räkna själv. Vi bodde 6 på 36 kvadrat och lyckades få ner varje persons pris till ca 17000 SEK. Men vi hade nog lite tur.
Om du inte kan pruta via telefon/email så du får ett bra pris kan du nog lika gärna åka ner och fixa på plats.
Det finns många dåliga och sämre folk att kontakta. Tyvärr har jag inget guldkort att rekomendera. Vi hyrde av en gammal avdankad surfare från Australien... Piers för er som känner till honom. Han var väl ingen höjdare till hyrsevärd precis. Har i skrivande stund fortfarande inte fått tillbaka depositionen. Fast det hade man väl inte räknat med heller iofs. Vill du ha en hyresvärd som (kanske, jag vet inte) går att snacka med kan du ju vända dig till Alpservice (Svensk/Danskt?). Det borde ju iaf gå att prata med dem. Dock har de ryktet att vara dyyyyra.
En annan snubbe heter David Varah och jobbar på Peak Services tror jag. Han sägs va hyffsad, men har för mig att jag inte fick nåt vidare bra pris av honom nr jag ringde.

En annan sak att tänka på är om man får vara hur många som helst i lägenheten (lägenhet å lägenhet.. vi bodde i ett garage!). Oftast har den som hyrar ut restriktioner på hur många som får bo där och hotar med att man blir utkastad om man inte sköter sig. Kan inte påstå att vi blev särskilt hårt kontrollerade. Det var snarare ett problem att få Piers att komma till lägenheten när vi ville han nåt (typ klaga på att toaletten fortfarande läckte). Nåväl... lycka till i ditt sökande!

Pengar, pengar...
Om jag inte är helt fel på det, så är Mountain Rooms den skabbiga lägenhetsuthyrarfilialen bredvid Cafe Fats (de har i och för sig två filialer tror jag).
Om jag har fel angående vilken agance det är som ligger bredvid Fats - sluta läsa.

Om det dock är Mountain som ligger bredvid kan jag starkt icke-rekomendera dem. Åtminstone inte vad det gäller jobb. Arbetssökande-antalet i Val är STORT, vilket de (som så många andra) utnyttjar. En kompis blev blåst på en dagslön (svart givetvis, då kan han inte säga till om något). Att städa lägenheter hos detta företaget (vilket var hans arbetsuppgift) är ett ganska kass jobb. Man får gå runt (i och för sig smidigt bussystem som kör ofta och överallt) och får ej betalt för den tid man färdas mellan de olika lägenheterna runt om i dalen. De uppfattar den tid som fritid, vilket jag då inte gör. Sen har de ett jäkla kalle-anka system vad det gäller registrering av tider då man arbetar, så mitt råd i att skita i den agancen. Återigen, om det är den agancen som ligger bredvit Cafe Fats.

Annars är Val ett trevligt säsongarställe - får se om jag tar mig en vinter där i år igen.

Pengar, pengar...
"6 på 36 kvadrat och lyckades få ner varje persons pris till ca 17000 SEK"

Men va fan? Fattar ni inte hur lurade ni blev?

6*17000=102000 för en lägenhet på 36 kvadrat, det är en hyra på 25 papp i månaden. Dubbla priset mot London. Om ni inte vill betala såna här fantasipriser som hundratals svenskar gör varje vinter så va ute i tid, och ta kontakt med flera mäklare. Försök sedan INTE att bo där alla andra bor (ex Cham Sud)- det betyder dyrt.

Där jag har bott i alperna:

55 kvadrat Verbier: 7000 skr/mån
60 kvadrat Verbier öppen spis & diskmaskin: 12000 skr/mån
26 kvadrat Chamonix 5000 skr/mån

Och då vet jag många som har hittat billigare. Låt dem inte blåsa er.

>> RR <<

Pengar, pengar...
>Men va fan? Fattar ni inte hur lurade ni blev?
Visst gjorde vi det. Men vad hade man för val?

>6*17000=102000 för en lägenhet på 36 kvadrat, det är en hyra >på 25 papp i månaden.
Nu hade vi ju lägenheten från 1 dec till 5 maj och det är 5 månader. Månadshyran blir då snarare ca 20000:- och inte 25000:-

Men visst är det dyrt. Jag håller med. När man snackar med ortsbefolkningen tror de knappt att det är sant heller. Problemet är ju att man oftast inte känner någon på orten och då är det bara olika uthyrare som alla hjälps åt att hålla priserna uppe som gäller.

Ett sätt är att man åker ner och jobbar. Mycket! För då kan din arbetsgivare fixa boende åt dig, ofta gratis (på bekostnad av lönen givetvis!). Men vem vill jobba? :)

/D.

Pengar, pengar...
tillgång styr efterfrågan. val disere är litet, men många vill dit (ungefär vice versa i jämförelse med chamonix då...). därför är det den dyraste orten i franska alperna.

vad jag vill minnas så pejade alla jag kände - förutom dom som fick boende genom jobbet - mellan fyra och fem tusen i månaden per person. det får man helt enkelt ta om man vill dit. annars är det väl i frankrike val thorans, chamonix, serre chevalier, mfl att välja på.

Tillbaka
Topp