Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
Perforerade snötäcken och lavinrisker
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="centralbyrakraten" data-source="post: 466014" data-attributes="member: 47541"><p>När skogen börjar ägna sig åt skidåkning då blir det intressant!</p><p></p><p>Ber om ursäkt för min sena inblandning. Jag var på sektmöte med CMH igår och hann inte skriva. Intressant och samtidigt lite skrämmande det där med heliskioperationer och människor som har alldeles för mycket pengar (off-topic)...</p><p></p><p>Lite förenklad flakmekanik. Testa att sätta upp ett papper med två eller tre häftstift. Ryck bort pappret och känn hur mycket kraft du måste använda för att få bort pappret. Testa sedan att sätta fast pappret med 8-10 häftstift. Testa att rycka och du märker att pappret nu är bättre förankrat mot underlaget. Testa igen, nu genom att trycka fast pappret med två eller tre vassa blyertspennor eller spetsiga pinnar. Nu sitter pappret också hårdare än i första exemplet. Avsluta med att trycka dit pappret med 8-10 vassa pennor. Hur hårt sitter pappret nu?</p><p></p><p>Ett enkelt sätt att visiallusera hur allt tätare och grövre skog förankrar själva flaket allt bättre.</p><p></p><p>Men som ni redan konstatera att det kan också vara tvärt om. Titta på bilder på brottkanter. Ofta så går de mellan just stenar och träd som då fungerat som svaga punkter där själva brottet går i mellan.</p><p></p><p>Som så mycket annat inom snö och lavinvärlden så finns det inget enkelt svar på frågan men i ett försök att generallisera så säger jag att tunna snötäcken är de läskigaste efter som man där just kan träffa de svaga punkterna. Om jag t.ex ska gå upp för en laddad konvex (vilket jag egentligen inte ska göra) så ser jag till att hålla god marginal till uppstickande stenar eftersom jag när jag närmar mig dessa mycket väl kan nå ner till ett svagt lager. Här kastar jag lite skit på Tompans förslag men så tycker jag inte heller att något inom lavinvärlden är självklart.</p><p></p><p>Har jag gett ett bra svar eller rörde jag bara till det?</p><p></p><p>Vesslan, är inte underlag och vegetationens påverkan på snön och snödjupet också mekanisk? Eller menar du endast den förstärkande effekten på de kemiska processerna?</p><p></p><p>Carled, du kan alltid köpa en ny: <a href="http://www.arelavincenter.se/catalog/product_info.php?products_id=31&osCsid=2659a6d4cd8bb01d167c841173784032" target="_blank">http://www.arelavincenter.se/catalog/product_info.php?products_id=31&osCsid=2659a6d4cd8bb01d167c841173784032</a> och på så vis ge ett stöd till lavinriskprognoserna för Åreskutan.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="centralbyrakraten, post: 466014, member: 47541"] När skogen börjar ägna sig åt skidåkning då blir det intressant! Ber om ursäkt för min sena inblandning. Jag var på sektmöte med CMH igår och hann inte skriva. Intressant och samtidigt lite skrämmande det där med heliskioperationer och människor som har alldeles för mycket pengar (off-topic)... Lite förenklad flakmekanik. Testa att sätta upp ett papper med två eller tre häftstift. Ryck bort pappret och känn hur mycket kraft du måste använda för att få bort pappret. Testa sedan att sätta fast pappret med 8-10 häftstift. Testa att rycka och du märker att pappret nu är bättre förankrat mot underlaget. Testa igen, nu genom att trycka fast pappret med två eller tre vassa blyertspennor eller spetsiga pinnar. Nu sitter pappret också hårdare än i första exemplet. Avsluta med att trycka dit pappret med 8-10 vassa pennor. Hur hårt sitter pappret nu? Ett enkelt sätt att visiallusera hur allt tätare och grövre skog förankrar själva flaket allt bättre. Men som ni redan konstatera att det kan också vara tvärt om. Titta på bilder på brottkanter. Ofta så går de mellan just stenar och träd som då fungerat som svaga punkter där själva brottet går i mellan. Som så mycket annat inom snö och lavinvärlden så finns det inget enkelt svar på frågan men i ett försök att generallisera så säger jag att tunna snötäcken är de läskigaste efter som man där just kan träffa de svaga punkterna. Om jag t.ex ska gå upp för en laddad konvex (vilket jag egentligen inte ska göra) så ser jag till att hålla god marginal till uppstickande stenar eftersom jag när jag närmar mig dessa mycket väl kan nå ner till ett svagt lager. Här kastar jag lite skit på Tompans förslag men så tycker jag inte heller att något inom lavinvärlden är självklart. Har jag gett ett bra svar eller rörde jag bara till det? Vesslan, är inte underlag och vegetationens påverkan på snön och snödjupet också mekanisk? Eller menar du endast den förstärkande effekten på de kemiska processerna? Carled, du kan alltid köpa en ny: [URL]http://www.arelavincenter.se/catalog/product_info.php?products_id=31&osCsid=2659a6d4cd8bb01d167c841173784032[/URL] och på så vis ge ett stöd till lavinriskprognoserna för Åreskutan. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
Perforerade snötäcken och lavinrisker
Tillbaka
Topp