Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Övrig utrustning
Personlig nödsändare fungerar utomlands ?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="chrtur" data-source="post: 1045656" data-attributes="member: 45343"><p>Med nödsändare kan du ju inte kommunicerar och förklara vad som är fel, därför har man oftast en VHF radio (med e-kanalen som täcker stora delar av Alperna), om man nu inte har telefontäckning, som enbart får användas i nödfall. Då har man möjlighet till en tvåvägs-kommunikation (även bli länkad till helikoptern när den kommer) och tillsammans med en GPS så kan man även ange en exakt position (som räddningspersonalen kan använda).</p><p></p><p>Nu direkt kan jag inte se vilken av Spot eller PLB (kände inte till den tidigare) är bättre, men med Spot kan jag lämna meddelande hemma (till olika telefonnummer) när jag sätter på den. Tex att allt är ok förutom i nöd. Det verkar inte finnas någonting sådant på PLB?</p><p></p><p>Jag kan även ha med mig en Spot för min egen säkerhet, dvs kan ge den i någon av sällskapet, ifall det skulle hända mig någonting. Ibland vet inte alla var man exakt är...enklast att ta fram en sändare och så får man trycka på en knapp. </p><p></p><p>Angående störningar, så försöker jag som tumregel ha att man stänger av all elektronisk utrustning när man åker skidor, så slipper man bekymra sig "ifall att det skulle störa". Att jag sedan tycker det är trevligare att uppleva skidåkningen direkt med sina egna sinnen, än genom en 2x2 cm data-skärm, kan vi diskutera en annan gång... <img src="https://cdn.jsdelivr.net/joypixels/assets/8.0/png/unicode/64/1f609.png" class="smilie smilie--emoji" loading="lazy" width="64" height="64" alt=";)" title="Wink ;)" data-smilie="2"data-shortname=";)" /></p><p></p><p>/Christian</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="chrtur, post: 1045656, member: 45343"] Med nödsändare kan du ju inte kommunicerar och förklara vad som är fel, därför har man oftast en VHF radio (med e-kanalen som täcker stora delar av Alperna), om man nu inte har telefontäckning, som enbart får användas i nödfall. Då har man möjlighet till en tvåvägs-kommunikation (även bli länkad till helikoptern när den kommer) och tillsammans med en GPS så kan man även ange en exakt position (som räddningspersonalen kan använda). Nu direkt kan jag inte se vilken av Spot eller PLB (kände inte till den tidigare) är bättre, men med Spot kan jag lämna meddelande hemma (till olika telefonnummer) när jag sätter på den. Tex att allt är ok förutom i nöd. Det verkar inte finnas någonting sådant på PLB? Jag kan även ha med mig en Spot för min egen säkerhet, dvs kan ge den i någon av sällskapet, ifall det skulle hända mig någonting. Ibland vet inte alla var man exakt är...enklast att ta fram en sändare och så får man trycka på en knapp. Angående störningar, så försöker jag som tumregel ha att man stänger av all elektronisk utrustning när man åker skidor, så slipper man bekymra sig "ifall att det skulle störa". Att jag sedan tycker det är trevligare att uppleva skidåkningen direkt med sina egna sinnen, än genom en 2x2 cm data-skärm, kan vi diskutera en annan gång... ;) /Christian [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Övrig utrustning
Personlig nödsändare fungerar utomlands ?
Tillbaka
Topp