Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Övrig utrustning
Personlig nödsändare fungerar utomlands ?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="ederedler" data-source="post: 1045666" data-attributes="member: 70369"><p>Jag har en PBL från FastFind via jobbet då jag ibland jobbar ensam på ställen utan mobiltäckning men den får ofta följa med på fritiden också. </p><p></p><p>Nåt jag kan sakna på den är just en knapp för "Är OK men blir sen." eller "Behöver hjälp men ingen brådska". Nu är det allt eller inget. Har hört om SPOT tidigare och tyckte det verkade vara ett bättre alternativ. Men läste på lite om SPOT och tycker PBL:en vinner på enkelhet, inget abboneman, inga batteribyten och bara en knapp att använda om det verkligen skiter sig. När sändaren verkligen behövs finns med SPOT en risk för att batteriena är slut eller att man missat förnya abonemanget. </p><p></p><p>För mig skulle SPOT bli ännu en elektronikpryl som man ska ladda och bära extra batterier till förutom GPSen, kameran, pannlampan, trancievern och telefonen... </p><p></p><p>Det gäller även i jobbet, "äch, det händer aldrig nåt" är ett vanligt resoneman hos både mig och mina kollegor och ofta blir PBL:en liggandes kvar i bilen eller på kontoret. Att de köpts in är i grunden ett krav från arbetsmiljöverket om rutiner för ensamarbete. Om det skulle behövas batteribyten och abboneman blir tröskeln ännu högre för att verkligen använda grejen. </p><p></p><p>Nu får PBL:en som sagt följa med på det mesta, även smågrejer som jag troligen aldrig skulle bemöda mig att ta med en SPOT på om jag var tvungen att byta batterier och betala abbonneman på prylen. SPOT:en skulle hamna i samma låda som de extremt tjocka tumvantarna, dvs får följa med när jag tror det det kan blir kärvt men lämmnas oftast hemma. Om man bara extremäventyrar eller jobbar som guide med ansvar för andras säkerhet är det en annan femma.</p><p></p><p>Angående funktion på land. PBL jobbar på samma frekvens som automatiska nödsändare som reagerar på hårda stötar eller vatten och sitter monterade i flygplan eller fartyg, systemet är från början tänkt för flyg-och sjöräddning. I Sverige är det sjöräddningscentralen i Göteborg som tar emot larmen och de vidarebefodrar om behov larmet utifrån position till nästa led, dvs om väglös fjällteräng till polis/fjällräddnign. Medelande går alltid till både lokal räddningscentral i det land larmet kommer ifrån och för kännedom till räddningscentral i det land där sändaren är registrerad. </p><p></p><p>Så, om det krachar ett passagerarflygplan i franska alperna och gendarmeriet rycker ut kommer de fara ut när du drar din PBL, men antalet man varierar beroende på uppgifterna som registreras på sändaren så skriv inte jumbojet;-)</p><p></p><p>/ Erik</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="ederedler, post: 1045666, member: 70369"] Jag har en PBL från FastFind via jobbet då jag ibland jobbar ensam på ställen utan mobiltäckning men den får ofta följa med på fritiden också. Nåt jag kan sakna på den är just en knapp för "Är OK men blir sen." eller "Behöver hjälp men ingen brådska". Nu är det allt eller inget. Har hört om SPOT tidigare och tyckte det verkade vara ett bättre alternativ. Men läste på lite om SPOT och tycker PBL:en vinner på enkelhet, inget abboneman, inga batteribyten och bara en knapp att använda om det verkligen skiter sig. När sändaren verkligen behövs finns med SPOT en risk för att batteriena är slut eller att man missat förnya abonemanget. För mig skulle SPOT bli ännu en elektronikpryl som man ska ladda och bära extra batterier till förutom GPSen, kameran, pannlampan, trancievern och telefonen... Det gäller även i jobbet, "äch, det händer aldrig nåt" är ett vanligt resoneman hos både mig och mina kollegor och ofta blir PBL:en liggandes kvar i bilen eller på kontoret. Att de köpts in är i grunden ett krav från arbetsmiljöverket om rutiner för ensamarbete. Om det skulle behövas batteribyten och abboneman blir tröskeln ännu högre för att verkligen använda grejen. Nu får PBL:en som sagt följa med på det mesta, även smågrejer som jag troligen aldrig skulle bemöda mig att ta med en SPOT på om jag var tvungen att byta batterier och betala abbonneman på prylen. SPOT:en skulle hamna i samma låda som de extremt tjocka tumvantarna, dvs får följa med när jag tror det det kan blir kärvt men lämmnas oftast hemma. Om man bara extremäventyrar eller jobbar som guide med ansvar för andras säkerhet är det en annan femma. Angående funktion på land. PBL jobbar på samma frekvens som automatiska nödsändare som reagerar på hårda stötar eller vatten och sitter monterade i flygplan eller fartyg, systemet är från början tänkt för flyg-och sjöräddning. I Sverige är det sjöräddningscentralen i Göteborg som tar emot larmen och de vidarebefodrar om behov larmet utifrån position till nästa led, dvs om väglös fjällteräng till polis/fjällräddnign. Medelande går alltid till både lokal räddningscentral i det land larmet kommer ifrån och för kännedom till räddningscentral i det land där sändaren är registrerad. Så, om det krachar ett passagerarflygplan i franska alperna och gendarmeriet rycker ut kommer de fara ut när du drar din PBL, men antalet man varierar beroende på uppgifterna som registreras på sändaren så skriv inte jumbojet;-) / Erik [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Övrig utrustning
Personlig nödsändare fungerar utomlands ?
Tillbaka
Topp