Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Övrig utrustning
Pinbindnig till liftburet.
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="RandoScando" data-source="post: 1295269" data-attributes="member: 80520"><p>Helt utan att kunna belägga nånting skulle jag säga att det största problemet med pinbindningar är att de har BETYDLIGT mindre elasticitet t o m en riktigt urkass alpinbindning. Så i teorin är en modern pinbindning med möjlighet att fjädra i hälen precis lika säker som en alpinbindning. Problemet är att man i praktiken måste ställa upp utlösningsvärdet (dvs maximala kraften som krävs för att bindningen ska börja "röra" på sig) mycket högre för att inte uppleva tjuvsläpp än med en alpinbindning, vilket leder till att skaderisken med en pinbindning ökar. OBS OBS! Inte understött av någon forskning över huvud taget, bara min egen nyfikenhet i hur saker och ting funkar tillsammans med idogt turande under 10 års tid-ish.</p><p></p><p>Att pinbindningar inte löser i tån är en seglivad skröna som är helt falsk, jag utlöste en klassisk pinbindning i tån så sent som idag. Däremot är utlösningsvärdet på tårna vanligtvis inte justerbara, utan den horisontala utlösningen justeras i hälen, men eftersom tån och hälen för pinbindningar fungerar tillsammans med varandra när det kommer till horisontalutlösning så funkar det utmärkt.</p><p></p><p>Jag drog mitt korsband i en dynafitbindning. Förvisso hade det i mitt fall inte hjälpt ett skit om jag hade haft alpinbindning heller, men visst förekommer det gott om knäskador i pinbindningar.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="RandoScando, post: 1295269, member: 80520"] Helt utan att kunna belägga nånting skulle jag säga att det största problemet med pinbindningar är att de har BETYDLIGT mindre elasticitet t o m en riktigt urkass alpinbindning. Så i teorin är en modern pinbindning med möjlighet att fjädra i hälen precis lika säker som en alpinbindning. Problemet är att man i praktiken måste ställa upp utlösningsvärdet (dvs maximala kraften som krävs för att bindningen ska börja "röra" på sig) mycket högre för att inte uppleva tjuvsläpp än med en alpinbindning, vilket leder till att skaderisken med en pinbindning ökar. OBS OBS! Inte understött av någon forskning över huvud taget, bara min egen nyfikenhet i hur saker och ting funkar tillsammans med idogt turande under 10 års tid-ish. Att pinbindningar inte löser i tån är en seglivad skröna som är helt falsk, jag utlöste en klassisk pinbindning i tån så sent som idag. Däremot är utlösningsvärdet på tårna vanligtvis inte justerbara, utan den horisontala utlösningen justeras i hälen, men eftersom tån och hälen för pinbindningar fungerar tillsammans med varandra när det kommer till horisontalutlösning så funkar det utmärkt. Jag drog mitt korsband i en dynafitbindning. Förvisso hade det i mitt fall inte hjälpt ett skit om jag hade haft alpinbindning heller, men visst förekommer det gott om knäskador i pinbindningar. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Övrig utrustning
Pinbindnig till liftburet.
Tillbaka
Topp