Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
Pinsamt, Åka Skidor!
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="tokkson" data-source="post: 980000" data-attributes="member: 64958"><p>Det är ju det klassiska argumentet som alltid dyker upp när någon undrar varför kvinnor inte får samma uppmärksamhet som män. Som vanligt är det fel.</p><p></p><p>Jag har jobbat med skidåkning på ett eller annat sätt i 6 år (och är fullt medveten att det kanske inte är så mycket i detta forum) och i den bilden jag har av utövarna är att det är rätt jämn fördelning över könen, kanske till och med till fördel för tjejerna? Nu jobbar jag en del mot klubbarna i Stockholmsområdet, och min känsla är att det är fler tjejer än killar som är aktiva inom sporten. Sökte febrilt efter lite statistik på nätet, det enda jag fick fram som visade åt ena eller andra hållet var inte mycket att hänga i granen. Tillsammans med t.ex. konståkning, ridsport och gymnastik var skidåkning en av få sporter med <strong>fler</strong> tjejer än killar som deltagare inom Idrottslyftet 2011. </p><p></p><p>Tidigare gjorde jag dessutom ett par säsonger som skidlärare, och där skulle jag nog också vilja hävda att tjejerna är i liten majoritet. Men där gick jag helt bet på statistik, så jag kan ha fel.</p><p></p><p>Att kvinnorna inte syns i forum och i hätska utrustningdiskussioner handlar nog om helt andra saker, nämligen tjejers svårigheter att få ta plats i, tja, i princip alla sammanhang. Killar tävlar i vem som vet mest om flex i olika skidmodeller, och vilka tillverkare som gör bredast pjäxläster, medan tjejer oftare står tillbaka, och låter killarna göra upp om huruvida årets Katana är hårdare än fjolårets. Så är det ju med allt! Killar älskar att ta plats och skryta om hur mycket de vet och kan, medan tjejer nöjer sig med att veta. De behöver inte skrika ut det till hela världen, eller får kanske inte.</p><p></p><p>Sen är det ju fakta att män är en köpstarkare grupp. Män tjänar mer pengar, och historiskt så har män haft större inflytande över hushållens ekonomi (i alla fall i Sverige, i Japan bestämmer kvinnorna! Männen får "veckopeng" av sina fruar som de får förvalta hur de vill, på öl och leksaker). Men det där börjar ju luckras upp, är ju bara att gå in i vilken skidbutik som helst. Både skid- och pjäxvägg för damer växer för varje säsong från att ha varit obefintliga för bara några år sedan. Blommönster, rosa och glitter och allt vad det är verkar också tunnas ut något. OK kanske inte blommönstrena när jag tänker efter.</p><p></p><p>ÅS speglar samhället i stort, men då lite som en "backspegel". Förändring är på gång, vore kul om ÅS kunde gå i bräschen och rekrytera lite fler kvinnliga skribenter. På så sätt skulle de nog kunna spegla sporten sjukt mycket bättre.</p><p></p><p>Och om ÅS istället väljer att långsamt anpassa sig till förändring efter att den skett, när de borde vara med och driva förändringen, så kanske Freeride.se kan visa framfötterna istället?</p><p></p><p>EDIT: Redigerat för stavfel. Sen så kom jag på att könshistorien diskuterades i en annan tråd, så ja, eh vafan. Det blev lite OT.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="tokkson, post: 980000, member: 64958"] Det är ju det klassiska argumentet som alltid dyker upp när någon undrar varför kvinnor inte får samma uppmärksamhet som män. Som vanligt är det fel. Jag har jobbat med skidåkning på ett eller annat sätt i 6 år (och är fullt medveten att det kanske inte är så mycket i detta forum) och i den bilden jag har av utövarna är att det är rätt jämn fördelning över könen, kanske till och med till fördel för tjejerna? Nu jobbar jag en del mot klubbarna i Stockholmsområdet, och min känsla är att det är fler tjejer än killar som är aktiva inom sporten. Sökte febrilt efter lite statistik på nätet, det enda jag fick fram som visade åt ena eller andra hållet var inte mycket att hänga i granen. Tillsammans med t.ex. konståkning, ridsport och gymnastik var skidåkning en av få sporter med [b]fler[/b] tjejer än killar som deltagare inom Idrottslyftet 2011. Tidigare gjorde jag dessutom ett par säsonger som skidlärare, och där skulle jag nog också vilja hävda att tjejerna är i liten majoritet. Men där gick jag helt bet på statistik, så jag kan ha fel. Att kvinnorna inte syns i forum och i hätska utrustningdiskussioner handlar nog om helt andra saker, nämligen tjejers svårigheter att få ta plats i, tja, i princip alla sammanhang. Killar tävlar i vem som vet mest om flex i olika skidmodeller, och vilka tillverkare som gör bredast pjäxläster, medan tjejer oftare står tillbaka, och låter killarna göra upp om huruvida årets Katana är hårdare än fjolårets. Så är det ju med allt! Killar älskar att ta plats och skryta om hur mycket de vet och kan, medan tjejer nöjer sig med att veta. De behöver inte skrika ut det till hela världen, eller får kanske inte. Sen är det ju fakta att män är en köpstarkare grupp. Män tjänar mer pengar, och historiskt så har män haft större inflytande över hushållens ekonomi (i alla fall i Sverige, i Japan bestämmer kvinnorna! Männen får "veckopeng" av sina fruar som de får förvalta hur de vill, på öl och leksaker). Men det där börjar ju luckras upp, är ju bara att gå in i vilken skidbutik som helst. Både skid- och pjäxvägg för damer växer för varje säsong från att ha varit obefintliga för bara några år sedan. Blommönster, rosa och glitter och allt vad det är verkar också tunnas ut något. OK kanske inte blommönstrena när jag tänker efter. ÅS speglar samhället i stort, men då lite som en "backspegel". Förändring är på gång, vore kul om ÅS kunde gå i bräschen och rekrytera lite fler kvinnliga skribenter. På så sätt skulle de nog kunna spegla sporten sjukt mycket bättre. Och om ÅS istället väljer att långsamt anpassa sig till förändring efter att den skett, när de borde vara med och driva förändringen, så kanske Freeride.se kan visa framfötterna istället? EDIT: Redigerat för stavfel. Sen så kom jag på att könshistorien diskuterades i en annan tråd, så ja, eh vafan. Det blev lite OT. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
Pinsamt, Åka Skidor!
Tillbaka
Topp