Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
pistpjäxa: för lite frammåtlutning i off-pisten?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Erik76" data-source="post: 856063" data-attributes="member: 93674"><p>Hej!</p><p></p><p>Efter en vecka med mina nya Nordica Speedmachine 130 är jag splittrad.</p><p></p><p>Upplevelsen i pisten kan inte bli bättre, men i off-pisten känns det som om jag kommer för långt bak. Speciellt om jag spänner åt de de två översta spännena. Så det jag gjort är att jag dragit åt de nedersta två spännena väldigt hårt, och sen i princip bara "hängt på" de övre två spännena när jag åker utanför pisten.</p><p></p><p>Guiden menade på att en anledning till att jag inte var nöjd var att det var flex 130 på pjäxorna, och att jag skulle haft något mjukare. Hur vida flex 130 är lagom för min åkstil och fysiska förutsättningar (190CM / 95KG) vet jag inte. Han nämnde också något om att han tyckte att bindningarna var monterade långt bak på skidorna. Kanske också kan bidra till känslan av att vara för långt lutad bakåt vid åkning...?</p><p></p><p>Kan det vara så att problemet inte har med styvheten i pjäxan att göra, utan snarare att modellen inte är tillräckligt frammåtlutad från början. Eller var skidorna för korta? Körde på ett UCPA´s offpistmodell Rossignol Bandit 180 CM..?</p><p></p><p></p><p>Så, vilken väg borde jag ta?</p><p>- Andra pjäxor?</p><p>- Andra skidor? </p><p>- Eller bara ny åkteknik? =)</p><p></p><p>Om någon föreslår nya pjäxor så behöver ni känna till att jag har breda fötter och vill just nu bli bra på att åka off-pist. Mina Nordica SM 130 är 27.5 CM långa.</p><p></p><p></p><p>/Erik</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Erik76, post: 856063, member: 93674"] Hej! Efter en vecka med mina nya Nordica Speedmachine 130 är jag splittrad. Upplevelsen i pisten kan inte bli bättre, men i off-pisten känns det som om jag kommer för långt bak. Speciellt om jag spänner åt de de två översta spännena. Så det jag gjort är att jag dragit åt de nedersta två spännena väldigt hårt, och sen i princip bara "hängt på" de övre två spännena när jag åker utanför pisten. Guiden menade på att en anledning till att jag inte var nöjd var att det var flex 130 på pjäxorna, och att jag skulle haft något mjukare. Hur vida flex 130 är lagom för min åkstil och fysiska förutsättningar (190CM / 95KG) vet jag inte. Han nämnde också något om att han tyckte att bindningarna var monterade långt bak på skidorna. Kanske också kan bidra till känslan av att vara för långt lutad bakåt vid åkning...? Kan det vara så att problemet inte har med styvheten i pjäxan att göra, utan snarare att modellen inte är tillräckligt frammåtlutad från början. Eller var skidorna för korta? Körde på ett UCPA´s offpistmodell Rossignol Bandit 180 CM..? Så, vilken väg borde jag ta? - Andra pjäxor? - Andra skidor? - Eller bara ny åkteknik? =) Om någon föreslår nya pjäxor så behöver ni känna till att jag har breda fötter och vill just nu bli bra på att åka off-pist. Mina Nordica SM 130 är 27.5 CM långa. /Erik [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
pistpjäxa: för lite frammåtlutning i off-pisten?
Tillbaka
Topp