Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Övrigt
Hälsa
Pistskidor lämpliga efter knäskada
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Mountain_Man" data-source="post: 1074528" data-attributes="member: 13863"><p>Jag tror det viktigaste för att klara knäna i första hand är en teknikfråga och att välja sina skiddagar med omsorg ...</p><p></p><p>I pisten är det uppkört och slagit underlag som tar på knäna och extra påfrestande blir det om man inte kan hålla skäret utan sladdar. Att köra på (kontrollerat) skär i en lite mjukare välpreparerad pist är däremot snällt mot knäna. Belastningarna på knäna blir med en viss automatik mindre i lägre hastigheter vilket gör att det är en god ide att hålla sig i flackare pister (grön/blå) om man är osäker.</p><p></p><p>När det gäller skidor är det en god ide att hålla sig till lite längre svängradie, typ 16 meter eller längre, och en något bredare skida som inte skär ned så lätt, typ 75 mm eller mer. Kanske inte läge att välja de styvaste skidorna (raceskidor går bort) men samtidigt välja något som är tillräckligt styvt för att hålla skäret i alla lägen (utan att hitt på egna hyss). </p><p></p><p>Så ... vara tidigt på berget och köra stort i välpreparerade grön/blå pister och sedan gå hem och göra något annat om/när det börjar bli uppkört kan vara receptet! <img src="https://cdn.jsdelivr.net/joypixels/assets/8.0/png/unicode/64/1f642.png" class="smilie smilie--emoji" loading="lazy" width="64" height="64" alt=":-)" title="Smile :-)" data-smilie="1"data-shortname=":-)" /></p><p></p><p>/MM</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Mountain_Man, post: 1074528, member: 13863"] Jag tror det viktigaste för att klara knäna i första hand är en teknikfråga och att välja sina skiddagar med omsorg ... I pisten är det uppkört och slagit underlag som tar på knäna och extra påfrestande blir det om man inte kan hålla skäret utan sladdar. Att köra på (kontrollerat) skär i en lite mjukare välpreparerad pist är däremot snällt mot knäna. Belastningarna på knäna blir med en viss automatik mindre i lägre hastigheter vilket gör att det är en god ide att hålla sig i flackare pister (grön/blå) om man är osäker. När det gäller skidor är det en god ide att hålla sig till lite längre svängradie, typ 16 meter eller längre, och en något bredare skida som inte skär ned så lätt, typ 75 mm eller mer. Kanske inte läge att välja de styvaste skidorna (raceskidor går bort) men samtidigt välja något som är tillräckligt styvt för att hålla skäret i alla lägen (utan att hitt på egna hyss). Så ... vara tidigt på berget och köra stort i välpreparerade grön/blå pister och sedan gå hem och göra något annat om/när det börjar bli uppkört kan vara receptet! :-) /MM [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Övrigt
Hälsa
Pistskidor lämpliga efter knäskada
Tillbaka
Topp