Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Pistskidor
Pistskidor till 195 cm åkare 110kg?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="dardos" data-source="post: 1276249" data-attributes="member: 177011"><p>Vad är det ni menar skulle vara en nackdel med korta skidor?</p><p>Jag åkte 5-6ggr upp till 18 års ålder, vågade sen inte åka för jag hade taskiga knän och väger för mycket. På den tiden var det spikraka 2-meterslagg man skulle böka runt. Nu 30 år senare har jag börjat åka igen. Fortfarande tung som fan, 181cm och +110kg men det är som en fröjd med de här moderna carvingskidorna. </p><p></p><p>Jag kan inte med bästa vilja i världen påstå att jag carvar rent i svarta branter men i övrigt funkar det skapligt.</p><p></p><p>Nu kör jag på ett par K2 iconic 170cm. Jag upplever dom mjuka och lätta att få på sväng men jag är aldrig orolig för knäna. Jag tror jag skulle bli klart mer orolig med längre styva spätt till skidor. Särskilt där det är smalt och jävligt är det skönt att på ingen yta alls i princip kunna ställa sig på tvären och bromsa. </p><p></p><p>Men jag vet såklart inte eftersom jag inte provat några andra direkt. Nån gång ska jag försöka låna ett par med skidor med mindre svängradie för min teknik medger inga direkt snabba korta carvingsvängar med nuvarande skidor och det är väl ändå en materialsport? ;-)</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="dardos, post: 1276249, member: 177011"] Vad är det ni menar skulle vara en nackdel med korta skidor? Jag åkte 5-6ggr upp till 18 års ålder, vågade sen inte åka för jag hade taskiga knän och väger för mycket. På den tiden var det spikraka 2-meterslagg man skulle böka runt. Nu 30 år senare har jag börjat åka igen. Fortfarande tung som fan, 181cm och +110kg men det är som en fröjd med de här moderna carvingskidorna. Jag kan inte med bästa vilja i världen påstå att jag carvar rent i svarta branter men i övrigt funkar det skapligt. Nu kör jag på ett par K2 iconic 170cm. Jag upplever dom mjuka och lätta att få på sväng men jag är aldrig orolig för knäna. Jag tror jag skulle bli klart mer orolig med längre styva spätt till skidor. Särskilt där det är smalt och jävligt är det skönt att på ingen yta alls i princip kunna ställa sig på tvären och bromsa. Men jag vet såklart inte eftersom jag inte provat några andra direkt. Nån gång ska jag försöka låna ett par med skidor med mindre svängradie för min teknik medger inga direkt snabba korta carvingsvängar med nuvarande skidor och det är väl ändå en materialsport? ;-) [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Pistskidor
Pistskidor till 195 cm åkare 110kg?
Tillbaka
Topp