Pistskidor till dam

goldie

Ny medlem
Pistskidor till dam
Ska köpa nya skidor, har inte ägt egna sedan innan carving tiden, har sedan dess hyrt då det mest handlat om åk någongång per år i lätta backar tillsammans med småbarn.

Nu är barnen riktiga pist och park bratz å det blir tur till fjällen mer än en gång per år.

Åkte förr bra, riktigt bra (tränat) och har hyffsat lyckats bemästra carvingtekniken.

Har kikat på
-K2 One Luv
-Rossignol Attraxion III
-Fischer Vision Breeze
-Völkl Aura

Vill ha en riktig pistskida som svänger snabbt men går att stå på ordentligt med.
Väger 55kg, 163 cm lång. De sista åren när jag hyrt har jag fått längder på ca 149-155cm, vilket känns som det passar bra men modellerna har inte riktigt gått att så på med.

Kikade på "välj rätt längd på dina alpina skidor" å landar på 165cm. Det känns långt. https://www.freeride.se/content/92/

Om ni skulle rekommendera skidor till en svängglad "tant" 40+ vad skulle det då bli?

Pistskidor till dam
Jag har samma problem själv!!

Står i valet och kvalet mellan att behålla dem jag har eller satsa på nya skidor, och då vilka och hur långa??????

Jag har K2 First Luv, en ok nybörjarskida.
Köpte förra året, då hade jag inte åkt på 20 år och på den tiden var det långa och raka som gällde, alltså inte carving.

Skidorna känns ok i låg fart i snälla backar, men vill man släppa på lite så känner jag mig inte helt trygg med dem, känns lite veka.

Jag är 35+, åker i alla slags backar (nåja, Väggen kan jag låta bli) 158 cm lång och lite tyngre än du ;-).

Har kollat på K2 Burnin Luv, verkar vara en riktigt bra skida. Tål att pressas i lite högre fart, borde kännas bättre och stabilare med tanke på min kroppsvikt.

Har även kollat på Head Fine One, Völkl Aire Attiva samt K2 Mystery Luv.

De jag åker på idag är 153 cm. Om jag köper K2 Burnin Luv så står valet mellan 149 och 156 cm. Tror nog mer på den längre! Enligt testet ska jag ha 167 cm men det känns alldeles för långt!!

Ja, det var inget svar på din fråga, men jag har som sagt liknande problem som du!

Pistskidor till dam
Ja vi har ju ungefär samma funderingar.
Mystery Luv är nog för mjuk för mig tror jag om du jämför mystery och one. Faller one luv bättre ut om du vill pressa och stå på lite.

https://www.freeride.se/prylar/skidor/0/k2/t-9-mystery-luv.html
En lättkörd och förlåtande skida. Med en lite mjukare flex fram och bak gör denna till en dröm för nybörjare till medelgoda

https://www.freeride.se/prylar/skidor/2010/k2/one-luv.html
En pistskida som tillåter åkaren att ta kommandot när det behövs, en underbar skida för riktig "manchester" åkning

https://www.freeride.se/prylar/skidor/2009/k2/burning-luv.html låter ju oxå bra.

Pistskidor till dam
Det finns ju väldigt många sätt att mäta på när det gäller hur långa skidor man ska ha.

Först och främst, hur åker du? De flesta damskidor som är gjorda enbart för pist kommer i allt från 149-178. Att gå efter när det gäller pistskidor är att de alltid ska vara lite kortare än vad du är. Däremot om du vill kunna åka utanför pisten eller gillar större svängar bör du tänka längre.

Sen när det gäller skidor, åker du hårt och svänger fort så vill du ha ett par lite hårdare skidor som tål lite mer, men tänk på att dessa skidor nästan alltid funkar så att man måste ge och ta. Trycker du till så får du svar, däremot om man bara cruisar omkring så är de inte så roliga, då är nog ett par mjukare skidor, typ Mystery Luv roligare.

För mig låter det som om du behöver ett par skidor som svänger mycket, så att du kommer in i carving på riktigt.

Ta med din vikt, längd, åktstil och vad du vill ha ut av skidan till en välsorterad alpinshop. Se till att personalen kan sin grej, bor du i Stockholm så är alpingaraget ett bra tips, de kan sin grej.

Jag skulle rekommendera Atomic Cloud 9 som är perfekta pistskidor för tjejer, en bra skida men inget om man vill bränna på.

Rossignol Attraxion 3 är också en vass skida, för ganska lätta åkare som mest tycker att det ska vara kul och inte tycker det ska vara för svårt att carva.

K2 free luv är också bra!

Lycka till!

Pistskidor till dam
Tack för svar! Har kikat på Cloud 9 och varit och pratat med bra och kunniga säljare. Dock får jag alltid känslan av att de antingen vill prångla på en riktiga racer lagg till att de inte riktigt hör tanters behov utan rekommenderar det som de har inne som är ok.

Pistskidor till dam
Ja du Goldie, jag tycker också att många säljare ska prångla på en värsting-lagg. En tyckte jag skulle köpa twintip!! Men hallå, jag är 35+, har inget intresse av att åka baklänges och trixa och greja... Åker bara i pist och vill kunna släppa på och köra stora sköna svängar i hyfsat hög fart... Offpist är inte av intresse.

Verkar som att K2 One Luv kan passa bra, men ingen av de stora kedjorna har just den modellen! Vill ju gärna se och känna lite på skidorna innan man slår till och köper!

Har kollat på Atomic Cloud 9 också, verkar bra men kostar 5000. Känner att min smärtgräns ligger runt 4000 med tanke på att man åker en vecka varje vinter + några enstaka dagsturer.

Får fortsätta leta ;-)

Pistskidor till dam
En kort skida med mycket sväng och som är stabil i höga farter är inga som helst problem att hitta. Ska den vara billig (4-5k), blir det genast mycket svårare.

Generellt sett så gäller regeln att ju mer välbyggd skidan är (sandwichkonstruktion, metallaminat) ju fartstabilare är den. (Och samtidigt dyrare)
Cloud 9 är en skida som är ganska lättåkt. För rekreationsåkaren som åker en vecka om året är den snäll och beskedlig - och så är den snygg. Nöjer man sig med det är den verkligen en toppenskida - men vill man ha ett gött riv i skidorna, något som står pall om man vill fläska på i en röd pist, då blir den nog som att slicka på en fönsterruta.
Går man upp lite i längd på en skida i "mellanklassen" blir den mer stabilare och står pall för den åkningen - men då svänger den inte lika kvickt heller.

Kombinationen kort och livlig skida - men fortfarande riktigt fartstabil får man ärligt talat hosta upp lite mer slantar för (eller fynda begagnat!) Cloud 9 är nog ganska snarlikt det du har hyrt innan.

Hade jag varit i dina kläder hade jag först och främst tittat på Völkl Attiva Estrella. Den brukar vara några få hundralappar dyrare än cloud 9, men har god vridstyvhet och är betydligt fartstabilare. 158cm blir nog alldeles lagom, men det finns både 151 och 165 att välja på för din del.
Ett steg upp i prisklass hittar vi exempelvis head great one, Nordica XBI CT, mkt fina skidor - men som sagt en smula dyrare.

Senast ändrad:
Pistskidor till dam
Ett till tips om man sen ska köpa nya skidor, och inte vill betala 7000 för ett par skidor man tänkt använda någon eller några gånger om året, är att vara tidigt ute i skidbutikerna på hösten(september). Då rear de nämligen ut förra årets modeller och man kan få riktigt bra priser. Jag tror aldrig jag köpt ett par skidor som är årets. Du kan få minst lika bra skidor om du köper förra årets modell, just nu är det inte några radikala förändringar på skidfronten vad det gäller utveckling av pistskidor - så dina skidor är minst lika bra även om de är ett år gamla.

Kör på känsla också :) Vill du ha ett par bra skidor som du kan använda i många år kanske det är värt att lägga upp en femhundring mer. Du kan ju lätt komma upp i minst 60 km/h på skidor, jämför det med att köpa en ny sportbil - då är det småpengar!

Kör hårt!

Tillbaka
Topp