Pitztal

Maradona

Ny medlem
Pitztal
Någon som vet om Pitztal-systemet hänger ihop med Hochzeiger-systemet?? Om någon har varit där kan ni skriva vad ni tyckte om stället.

Pitztal
Jag vet inte svaret på din fråga, men undrar en annan sak om Pitztal. Är det någon som vet om det går framåt något när det gäller planerna att bygga ihop Pitztal med Sölden? Jag hörde en del snack om det för ett par år sedan, men det verkar som det inte blir av. Från Sölden ser det iaf ut som om det endast skulle krävas en lift från Pitztal-systemet upp mot glaciärsidan av Sölden för att länka samman orterna.

Pitztal
Kan tyvärr inte heller svara pa den ursprungliga fragan...
Har inte hört talas om nat sant....

MnO:

Gjorde säsong i sölden i ar o förra aret, och pratade där med ingenjören som haller i utbyggnaden och skötseln av liftarna och, enligt honom, var planen att de inom tva ar kommer att länka sölden med Piztal Problemet var att fa tillstand fran deras miljöskyddsnämnd (motsv) att bygga över glaciären, sen drogs dem med problemet att isen pa baksidan av Tiefenbachglaciären skulle vara instabil eller nat sadant.

För övrigt sa planerar de att bygga en lift fran mitten av byn (hotel central) till basen av rettenbachglaciären.

Pitztal
Som den ortbög man är har jag naturligtvis full koll på detta, utan att för den skull ha varit där... :-)

Det ligger tre system (kanske nån liten lift utöver det) i Pitztal.
Längs ner i dalen ligger Hochzeiger. Fristående, inte ihopkopplat med nåt. Inne i dalen ligger Rifflsee och Pitztaler Gletscher. De verkar sitta ihop så pass att man kan åka skidor mellan.

Liftkortet för hela dalen heter Pitzregio card. Priskoll på http://www.bergbahn.tv gav att årskort (!) kostar 383 Euro.
Det verkar som om det också finns ett säsongskort som gäller i Pitztal, Rifflsee och lite oväntat också Kaunertal. 350 Euro. Verkar inte som om Hochzeiger ingår där.

Sen finns det ett kort som heter Allgäu Gletscher Card för 378 Euro. Vetifan vad det täcker.

Som gammal Söldensäsongare måste jag säga att det kan bli BRA om de bygger ihop Pitztal/Rifflsee med Rettenbach.. Fy satan vilket område det skulle bli. Stort som ett as! .. men långt att ta sig från kant till kant. Tänk att börja borta vid Gaischlachalm och ta sig till toppen på Rifflsee. Ehh.. - inte kort.

Pitztal
Lift från byn till Rettenbach! Den blir alltså - INTE - kort.

Frågan är om det är bra... Kommer dra upp en satans massa folk på glaciären. Men smidigt om man dit iofs.

Pitztal
Dumpar upp den här tråden. Är lite sugen på Hochzeiger efter att norpat ett prisvärt boende kring nyår. Kallt..

Verkar vara familjefokuserat, är det något för lite brantare offpist? Är Riffelsee bättre? Fiss? Stor skillnad på snömängd mellan de tre orterna?

Senaste inläggen

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp