Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Pjäxflex för 13-åring
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="MP1" data-source="post: 1333768" data-attributes="member: 158146"><p>Dottern åker jättefint. Bra rörelser. 10 av 10 med de förutsättningar hon kanske har? Men hon har inget plöstryck alls. Från balanserad fram-bak till lite bak. Är hon konståkare/ gymnast brukar man vara magiskt bra att få till lite plöstryck i början av svängen.</p><p></p><p>Jag känner inte till Dalbellon i detalj. Är stort fan av Lange/ Rossigols ungdoms-race grejer. Där brukar man åka precis som din dotter upp till 60-flex. För att man inte har så mycket stöd framåt. Man vågar inte få plöstryck i början av svängen. När man byter till 70 flex, är det fullt möjligt och det går ännu bättre att åka. Lange 70 är riktigt bra, likaså 90 och 110. Fortfarande varma, bekväma och inte för högt skaft. Mina döttrar har kört Lange från början, passat deras fötter och ben. 20 åringen som numer inte tävlar är nu uppe på 130 vanliga butiks-race och 17-åringen ZB som är riktiga race på ca 140 flex. </p><p></p><p>Både mina döttrar och många andra ungdomar jag hjälpt inte kunnat få stöd framåt, när man haft för mjuka (det är inte samma resonemang som en vuxen som byter från 130 till 100, för även en 100-pjäxa har massa stöd framåt). Jag brukar illustrera det när jag håller tränarkurser för ungdomstränare. Be alla deltagare åka första åket med oknäppt skaft på pjäxorna. Sen analysera sin åkning. Ingen kan få plöstryck. Man kan åka balanserat, men vid minsta obalans hamnar man lite bakåt. Precis som din dotter. Bra åkning, men inget plöstryck, kan inte få genomböj på skidan i början av svängen, man få inte till riktigt kort radie på svängen om man ska åka på skär. </p><p></p><p>Är filmen från Yxbacken? Om hon tränar med Norrköping kan Jimmy hjälpa er med pjäxvalet.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="MP1, post: 1333768, member: 158146"] Dottern åker jättefint. Bra rörelser. 10 av 10 med de förutsättningar hon kanske har? Men hon har inget plöstryck alls. Från balanserad fram-bak till lite bak. Är hon konståkare/ gymnast brukar man vara magiskt bra att få till lite plöstryck i början av svängen. Jag känner inte till Dalbellon i detalj. Är stort fan av Lange/ Rossigols ungdoms-race grejer. Där brukar man åka precis som din dotter upp till 60-flex. För att man inte har så mycket stöd framåt. Man vågar inte få plöstryck i början av svängen. När man byter till 70 flex, är det fullt möjligt och det går ännu bättre att åka. Lange 70 är riktigt bra, likaså 90 och 110. Fortfarande varma, bekväma och inte för högt skaft. Mina döttrar har kört Lange från början, passat deras fötter och ben. 20 åringen som numer inte tävlar är nu uppe på 130 vanliga butiks-race och 17-åringen ZB som är riktiga race på ca 140 flex. Både mina döttrar och många andra ungdomar jag hjälpt inte kunnat få stöd framåt, när man haft för mjuka (det är inte samma resonemang som en vuxen som byter från 130 till 100, för även en 100-pjäxa har massa stöd framåt). Jag brukar illustrera det när jag håller tränarkurser för ungdomstränare. Be alla deltagare åka första åket med oknäppt skaft på pjäxorna. Sen analysera sin åkning. Ingen kan få plöstryck. Man kan åka balanserat, men vid minsta obalans hamnar man lite bakåt. Precis som din dotter. Bra åkning, men inget plöstryck, kan inte få genomböj på skidan i början av svängen, man få inte till riktigt kort radie på svängen om man ska åka på skär. Är filmen från Yxbacken? Om hon tränar med Norrköping kan Jimmy hjälpa er med pjäxvalet. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Pjäxflex för 13-åring
Tillbaka
Topp