Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Pjäxflex för 13-åring
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Anders_Nilson" data-source="post: 1333781" data-attributes="member: 10760"><p>Spännande</p><p>Alltså flex är ju lite relativt</p><p>Jag tänker att en stor del är att se till så att pjäxan kan överföra de rörelser man har och att det kan ge rätt stöd i rätt läge.</p><p>Vill man vara balanserad och förberedd för att kunna röra alla leder, dvs fotled, knäled och höftled så måste ju också pjäxan kunna flexa.</p><p>Det vi gör under en sväng/svängväxling är ju att flytta masscentrum framåt/innåt i svängen för att "få grepp" på skidans framända och inte stå på hälarna.</p><p>Flexen på pjäxan ska ju då ge åkaren tillräckligt stöd i den processen, men nästan lika viktigt är att man har rätt vinkel på dem i förhållande till hur man ser ut, tex långa ben, stora fötter etc.</p><p>För mig som är lång, har svin-långa ben och ganska stora fötter så innebär det att jag inte bara behöver en styv pjäxa för att kunna stötta mig, den behöver också ha rätt mycket vinkel och inte vara för stor.</p><p>När det gäller kids så kan det vara så att de tenderer, när de är unga, vilja ha lite för stora pjäxor, det kommer ändra sig när de blir äldre (dottern gick först upp till 25.5 för att sen gå ner igen till 24.5)</p><p></p><p>Sen är ju vi tränare mästare på att sätta åkarna i situationer som inte gynnar positionen, tex långkäpp vilket leder till att armarna åker fram och sen att man inte kompenserar det med att böja i fotled utan kanske bara i knäled och höftled, det innebär att åkaren sätter sig ner istället för att kunna komma fram och få mer plöstryck.</p><p></p><p>När det gäller passform, tryck och lästa efter behov, ofta bättre att få lite extra längd för en stortå än att byta till ett större skal.</p><p>Sen går det lätt att skära lite i pjäxan för att få mer vinkel och mer flex om det saknas lite, fördelen är att du kan gå på en styvare pjäxa med mer material men få ner flexen lite.</p><p>Så bygg om, i med kilar om det behövs och testa</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Anders_Nilson, post: 1333781, member: 10760"] Spännande Alltså flex är ju lite relativt Jag tänker att en stor del är att se till så att pjäxan kan överföra de rörelser man har och att det kan ge rätt stöd i rätt läge. Vill man vara balanserad och förberedd för att kunna röra alla leder, dvs fotled, knäled och höftled så måste ju också pjäxan kunna flexa. Det vi gör under en sväng/svängväxling är ju att flytta masscentrum framåt/innåt i svängen för att "få grepp" på skidans framända och inte stå på hälarna. Flexen på pjäxan ska ju då ge åkaren tillräckligt stöd i den processen, men nästan lika viktigt är att man har rätt vinkel på dem i förhållande till hur man ser ut, tex långa ben, stora fötter etc. För mig som är lång, har svin-långa ben och ganska stora fötter så innebär det att jag inte bara behöver en styv pjäxa för att kunna stötta mig, den behöver också ha rätt mycket vinkel och inte vara för stor. När det gäller kids så kan det vara så att de tenderer, när de är unga, vilja ha lite för stora pjäxor, det kommer ändra sig när de blir äldre (dottern gick först upp till 25.5 för att sen gå ner igen till 24.5) Sen är ju vi tränare mästare på att sätta åkarna i situationer som inte gynnar positionen, tex långkäpp vilket leder till att armarna åker fram och sen att man inte kompenserar det med att böja i fotled utan kanske bara i knäled och höftled, det innebär att åkaren sätter sig ner istället för att kunna komma fram och få mer plöstryck. När det gäller passform, tryck och lästa efter behov, ofta bättre att få lite extra längd för en stortå än att byta till ett större skal. Sen går det lätt att skära lite i pjäxan för att få mer vinkel och mer flex om det saknas lite, fördelen är att du kan gå på en styvare pjäxa med mer material men få ner flexen lite. Så bygg om, i med kilar om det behövs och testa [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Pjäxflex för 13-åring
Tillbaka
Topp