Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Pjäxhjälp!
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Elias-L" data-source="post: 246243" data-attributes="member: 52195"><p>"I min åkstil nyttjar jag kontakt mellan skenben och skida och vill att pjäxan skall fungera som en hävsång därmellan. Den ska kännas som en toffel och vara kraftfull som en bisonoxe. "</p><p></p><p>Just sånna pjäxor finns det rätt ont om nuförtiden. Racepjäxorna kommer ju självklart alltid vara hårda för att fylla sin funktion, men freeridepjäxor går mot mjukare framflex för just carving. Man måste ju kunna trycka fram en del för att komma bra in i en carvingsväng. Viktigare bland dagens pjäxor är istället vridstyvheten, dvs. när du står på kant och trycker till ska all kraft gå rakt ned mot skidan och inte böja pjäxan i sidled, bara fram och bak.</p><p></p><p>Men som du beskriver din åkstil så vill du ju ha en hård flex framåt också. </p><p></p><p>Sen angående hur de kommer sitta på foten. Ska du köpa nya formsprutade rekommenderar jag Conformable (Conform'able <a href="http://www.sidas.com/index.adml?id=30513598241064218332512&r=776&l=183&p=0&f=0" target="_blank">http://www.sidas.com/index.adml?id=30513598241064218332512&r=776&l=183&p=0&f=0</a> ). Det är inge större fel på Stroltz inneskor, problemet ligger i att deras skal inte håller samma mått som dagens andra märken. Fördelen med Conformable är att man nästan uteslutande kan spruta precis i vilket skal man vill, på så sätt får man även mer att säga till om i fråga om flex. Går du till en bra butik så kan de även, vid behov, customtrycka skalen efter just din fot (om du skulle ha någon oturlig knöl eller dyligt). Conformables inneskor kommer dessutom med en riktigt bra formgjuten sula som man gjuter efter din fots pronation osv. ökar avsevärt helhetskänslan.</p><p></p><p>Mitt tips är att gå in till någon välsorterad skidbutik som säljer just Conformable och beskriv just det du skrev här, så får de plocka fram de hårdaste i freerideväg de har så får du själv känna vad du tycker om flexet och höra lite mer om formsprutningsmöjligheterna. Har du tur kanske den vanliga inneskon sitter bra från början och sprutning kan vara overflödigt (Sprutning av ett skal ökar dock generellt sett flexet lite till det hårdare då skalet fylls ut mera). Som butikspersonal brukar processen även gå snabbare om du orkar ta med dina gamla pjäxor, gör det även enklare för dig att jämnföra.</p><p></p><p>Jobbar själv extra på alpint, www.alpint.com ... hör gärna av dig till info@alpint.com om du har mera frågor.</p><p></p><p>//Elias</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Elias-L, post: 246243, member: 52195"] "I min åkstil nyttjar jag kontakt mellan skenben och skida och vill att pjäxan skall fungera som en hävsång därmellan. Den ska kännas som en toffel och vara kraftfull som en bisonoxe. " Just sånna pjäxor finns det rätt ont om nuförtiden. Racepjäxorna kommer ju självklart alltid vara hårda för att fylla sin funktion, men freeridepjäxor går mot mjukare framflex för just carving. Man måste ju kunna trycka fram en del för att komma bra in i en carvingsväng. Viktigare bland dagens pjäxor är istället vridstyvheten, dvs. när du står på kant och trycker till ska all kraft gå rakt ned mot skidan och inte böja pjäxan i sidled, bara fram och bak. Men som du beskriver din åkstil så vill du ju ha en hård flex framåt också. Sen angående hur de kommer sitta på foten. Ska du köpa nya formsprutade rekommenderar jag Conformable (Conform'able [URL]http://www.sidas.com/index.adml?id=30513598241064218332512&r=776&l=183&p=0&f=0[/URL] ). Det är inge större fel på Stroltz inneskor, problemet ligger i att deras skal inte håller samma mått som dagens andra märken. Fördelen med Conformable är att man nästan uteslutande kan spruta precis i vilket skal man vill, på så sätt får man även mer att säga till om i fråga om flex. Går du till en bra butik så kan de även, vid behov, customtrycka skalen efter just din fot (om du skulle ha någon oturlig knöl eller dyligt). Conformables inneskor kommer dessutom med en riktigt bra formgjuten sula som man gjuter efter din fots pronation osv. ökar avsevärt helhetskänslan. Mitt tips är att gå in till någon välsorterad skidbutik som säljer just Conformable och beskriv just det du skrev här, så får de plocka fram de hårdaste i freerideväg de har så får du själv känna vad du tycker om flexet och höra lite mer om formsprutningsmöjligheterna. Har du tur kanske den vanliga inneskon sitter bra från början och sprutning kan vara overflödigt (Sprutning av ett skal ökar dock generellt sett flexet lite till det hårdare då skalet fylls ut mera). Som butikspersonal brukar processen även gå snabbare om du orkar ta med dina gamla pjäxor, gör det även enklare för dig att jämnföra. Jobbar själv extra på alpint, www.alpint.com ... hör gärna av dig till info@alpint.com om du har mera frågor. //Elias [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Pjäxhjälp!
Tillbaka
Topp