Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Pjäxhjälp!
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="MnO" data-source="post: 246476" data-attributes="member: 12152"><p>Har du en gång kört med formsprutade innerskor tror jag det är lite lurigt att gå tillbaka till standard. Jag har också Strolzskor, eller Strolz-innersko i ett Tecnicaskal rättare sagt. Jag har testat att åka med orginalinnerskon igen och det är verkligen en omställning. Trots att jag tidigare tyckte att dom satt helt perfekt känns det konstigt att man har så "dålig" kontakt med skidorna. Man vänjer sig säkert efter ett tag, men de första åken är smått chockerande när man känner hur foten åker omkring i pjäxan. Iofs har jag ju åkt flertalet av mina skiddagar i livet utan formsprutade innerskor utan problem, men det är som vanligt med prylar. Har man en gång känt skillnaden till det bättre är det svårt att gå tillbaka igen. </p><p></p><p>Om du ska bli nöjd med dina nya pjuck tror jag Elias är inne på rätt spår. Det enda alternativet är egentligen att välja ut ett bra skal och sen spruta en innersko till det. Välj skal med omsorg, för det finns många varianter som, i mitt tycke, är alldeles för mjuka på marknaden idag. Jag bytte tex från Technica Diablo Magnesium till gamla hederliga Icon Carbon efter några veckors test av den nya modellen. Jag kunde helt enkelt inte driva på som jag ville med stora skidor med så mjuka pjuck som Diablo. Många nya skor är gjorda för att gå optimalt med ett par 165-170 kraftiskt skurna pistskidor. Det är klart att det inte blir bra om man istället skickar på ett par 195:or med 30 meters radie och 100mm midja istället. </p><p></p><p>Som jag ser det är det mycket enklare att vänja sig att åka smålagg med stumma racepjuck än att åka bredlagg med mjuka skor. </p><p></p><p>Välj ett par skal med flex runt 120-130 och spruta en Conformable innersko. Det kostar lite, ja, men å andra sidan ska man inte snåla på pjuck. Nästa gång du tänker byta skidor, lämna då in dom på slip och kör ett tag till. Då tjänar du in dom pengar som du har lagt på pjäxorna. </p><p></p><p>Några förslag på skal är Tecnica Racepro 130, Salomon Falcon Race, Lange FR 120, Rossignol Radical Race, Lange WC 120, Atomic Racetec CS130 mfl. Det är ungefär i det segmentet du bör hamna. Hårdare är förmodligen överladd och mjukare vill du säkert inte heller ha med tanke på din beskrivning. </p><p></p><p>Känns det omotiverat att lägga ut så pass mycket guld på ett par pjuck är det en lösning att leta reda på ett par raceskal i reahyllan. Ofta blir den här typen av pjäxor stående ett tag, eftersom målgruppen alltid vill ha det senaste när dom väl köper nya pjäxor. Ett par fjolårs Tecnica Racepro tex borde väl gå att få ganska billigt. </p><p></p><p>Se till att teståka pjäxorna i orginalutförande innan du sprutar innerskon. Har du tur är du redan nöjd med hur dom presterar och framförallt märker du om du är nöjd med skalet om du ska spruta. Det är ju störigt att lägga upp 3k på ett par sprutskor bara för att komma på att man inte är nöjd med skalen senare.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="MnO, post: 246476, member: 12152"] Har du en gång kört med formsprutade innerskor tror jag det är lite lurigt att gå tillbaka till standard. Jag har också Strolzskor, eller Strolz-innersko i ett Tecnicaskal rättare sagt. Jag har testat att åka med orginalinnerskon igen och det är verkligen en omställning. Trots att jag tidigare tyckte att dom satt helt perfekt känns det konstigt att man har så "dålig" kontakt med skidorna. Man vänjer sig säkert efter ett tag, men de första åken är smått chockerande när man känner hur foten åker omkring i pjäxan. Iofs har jag ju åkt flertalet av mina skiddagar i livet utan formsprutade innerskor utan problem, men det är som vanligt med prylar. Har man en gång känt skillnaden till det bättre är det svårt att gå tillbaka igen. Om du ska bli nöjd med dina nya pjuck tror jag Elias är inne på rätt spår. Det enda alternativet är egentligen att välja ut ett bra skal och sen spruta en innersko till det. Välj skal med omsorg, för det finns många varianter som, i mitt tycke, är alldeles för mjuka på marknaden idag. Jag bytte tex från Technica Diablo Magnesium till gamla hederliga Icon Carbon efter några veckors test av den nya modellen. Jag kunde helt enkelt inte driva på som jag ville med stora skidor med så mjuka pjuck som Diablo. Många nya skor är gjorda för att gå optimalt med ett par 165-170 kraftiskt skurna pistskidor. Det är klart att det inte blir bra om man istället skickar på ett par 195:or med 30 meters radie och 100mm midja istället. Som jag ser det är det mycket enklare att vänja sig att åka smålagg med stumma racepjuck än att åka bredlagg med mjuka skor. Välj ett par skal med flex runt 120-130 och spruta en Conformable innersko. Det kostar lite, ja, men å andra sidan ska man inte snåla på pjuck. Nästa gång du tänker byta skidor, lämna då in dom på slip och kör ett tag till. Då tjänar du in dom pengar som du har lagt på pjäxorna. Några förslag på skal är Tecnica Racepro 130, Salomon Falcon Race, Lange FR 120, Rossignol Radical Race, Lange WC 120, Atomic Racetec CS130 mfl. Det är ungefär i det segmentet du bör hamna. Hårdare är förmodligen överladd och mjukare vill du säkert inte heller ha med tanke på din beskrivning. Känns det omotiverat att lägga ut så pass mycket guld på ett par pjuck är det en lösning att leta reda på ett par raceskal i reahyllan. Ofta blir den här typen av pjäxor stående ett tag, eftersom målgruppen alltid vill ha det senaste när dom väl köper nya pjäxor. Ett par fjolårs Tecnica Racepro tex borde väl gå att få ganska billigt. Se till att teståka pjäxorna i orginalutförande innan du sprutar innerskon. Har du tur är du redan nöjd med hur dom presterar och framförallt märker du om du är nöjd med skalet om du ska spruta. Det är ju störigt att lägga upp 3k på ett par sprutskor bara för att komma på att man inte är nöjd med skalen senare. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Pjäxhjälp!
Tillbaka
Topp