Pjäxhjälp

hollibob

Medlem
Pjäxhjälp
Har tänkt skaffa första egna pjäxorna kommande säsong, har bara kört på hyrda grejor tidigare.
Vad ska man tänka på?
Jag har kanska stora fötter, runt 46-47. Vilken storlek är det i "pjäxstorlek"?
Prismässigt?
Åker lite överallt, men inte mer än 3-4 veckor per säsong, nått tips?

Pjäxhjälp
Gå till bra affär med duktig personal. Testa många pjäxor.. Tänk på att pjäxan går ut ganska mycket så köp inte för stort. Va noga med att pjäxan sitter bra i hälen.

Pjäxhjälp
som sagt hälgreppet är viktigt, tycker jag iaf.. sen testa många pjäxor och gå inte bara efter dom snyggast för om du sedan får ont utav pjäxorna när du väl står där i backen efter några åk så kan jag lova dig att då är fan inte kul att åka skidor:S ta hem flera modeller och gå i dom i ett par timmar hemma, fötterna sväller när dom blir varma och det kommer kännas helt anorlunda,

fred !

Pjäxhjälp
Jag skulle rekommendera dig att din första skidåkningsvecka så bokar du in den veckan som pjäx-utrprovarvecka.

Dvs du bokar in en tid hos lämplig bootfitter på orten dit du ska till, gärna första dagen du är på plats - eller om möjligt eftermiddagen/kvällen du anländer. Sen har du hela veckan på dig att åka in pjäxorna och göra eventuella justeringar som tryckning av skal osv osv osv...

Allra bäst är det nog iofs att ha upp till två veckor på sig. Det kan ta ett tag innan pjäxorna börjar töjas så man vet om dom behöver justeras eller bara allmänt nötas in lite..

Pjäxhjälp
Och gå framför allt till en SKIDBUTIK, INTE stadium, intersport och dylikt.

Köp en formgjuten sula och se till att pjäxorna är varma (pjäxfläkt el. dyl.) när du tar på dig dom på morgonen . Absolut inte legat i hallen eller i bilen för då kommer dom inte va sköna. Första dagarna i nya pjäxor är oftast lite pain in the ass så se till att förbereda så gott som möjligt med varma pjäxor och tunna skidstrumpor (INTE tjocka första dagarna).

Edit: Precis som FF säger, om du åker 3-4 veckor/säsong så är det värt att lägga en vecka på att få sina pjäxor tip-top. Köp pjäxor hos en duktig "pjäxexpert", ge dom ett par dar, gå in och säg vad som känns fel och gör justeringar tills dom blir perfekta.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp