Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Övrig utrustning
Pjäxhjälp
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Heddious" data-source="post: 1049071" data-attributes="member: 77701"><p>Tja!</p><p></p><p>Jag väger typ lika mycket som du, 58-59 kilo rätt konstant de senaste 7-8 åren, och har kört lite olika pjäxor under samma tidsperiod.</p><p></p><p>Salomon, ett par med 80-flex</p><p>Lange, ett par med 90-flex</p><p>Salomon igen, denna gång med 100-flex</p><p>Fulltilt, ett par med deras flex 6, vilket jag skulle gissa hamnar någonstans runt 90-ish.. det känns iallafall så.</p><p></p><p>Jag minns att jag märkte väldigt stor skillnad när jag bytte från första paret Salomon till Lange – trots högre flexsiffra på skalet kändes Langen mycket mjukare framåt. Dock hade jag sprutinnerskor i Langepjäxorna, jag tror inte att det påverkar särskilt mycket men men..</p><p></p><p>Däremot har jag senare jämfört bägge paren Salomonpjux (mamma fick ärva de första) och känner inte våldsamt stor skillnad mellan 80 och 100, mer än att de senare sitter bättre på mina fossingar och är lite mer tryck i när jag (försöker) stå på ordentligt.</p><p></p><p>Jag tänker såhär: Stirra dig inte blind på siffrorna då de kan skilja rejält mellan olika tillverkare. Är du en benstark och vältränad typ tror jag att det är lugnt med lite styvare pjäxor trots att du beskriver dig som inte avancerad (min fysiskt starka men tekniskt.. mindre duktiga (läs: vadå carving? *sladdar iväg i 100 blås*), lillebror åker betydligt bättre i hårdare pjäxor än i mjuka hyrtofflor, och jag tror (har inga vetenskapliga belägg dock) att det är för att de håller emot hans starka ben bättre.</p><p></p><p>Känner du däremot att "stark i benen? jag?" så kanske det är bättre att kolla in samma pjäxa men med lägre flex.. har för mig att just Quest finns i ett gäng olika lägre flex i dammodellerna. Jag hör till kategorin "spagettiben" och jag gillade de styvare Salomonpjäxorna, men när jag skaffade dem hade jag fyra säsonger i benen och hyfsad teknik om än klen i benen.</p><p></p><p>Jag är absolut ingen expert men det var mina femtio cent. Nån annan som har input?</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Heddious, post: 1049071, member: 77701"] Tja! Jag väger typ lika mycket som du, 58-59 kilo rätt konstant de senaste 7-8 åren, och har kört lite olika pjäxor under samma tidsperiod. Salomon, ett par med 80-flex Lange, ett par med 90-flex Salomon igen, denna gång med 100-flex Fulltilt, ett par med deras flex 6, vilket jag skulle gissa hamnar någonstans runt 90-ish.. det känns iallafall så. Jag minns att jag märkte väldigt stor skillnad när jag bytte från första paret Salomon till Lange – trots högre flexsiffra på skalet kändes Langen mycket mjukare framåt. Dock hade jag sprutinnerskor i Langepjäxorna, jag tror inte att det påverkar särskilt mycket men men.. Däremot har jag senare jämfört bägge paren Salomonpjux (mamma fick ärva de första) och känner inte våldsamt stor skillnad mellan 80 och 100, mer än att de senare sitter bättre på mina fossingar och är lite mer tryck i när jag (försöker) stå på ordentligt. Jag tänker såhär: Stirra dig inte blind på siffrorna då de kan skilja rejält mellan olika tillverkare. Är du en benstark och vältränad typ tror jag att det är lugnt med lite styvare pjäxor trots att du beskriver dig som inte avancerad (min fysiskt starka men tekniskt.. mindre duktiga (läs: vadå carving? *sladdar iväg i 100 blås*), lillebror åker betydligt bättre i hårdare pjäxor än i mjuka hyrtofflor, och jag tror (har inga vetenskapliga belägg dock) att det är för att de håller emot hans starka ben bättre. Känner du däremot att "stark i benen? jag?" så kanske det är bättre att kolla in samma pjäxa men med lägre flex.. har för mig att just Quest finns i ett gäng olika lägre flex i dammodellerna. Jag hör till kategorin "spagettiben" och jag gillade de styvare Salomonpjäxorna, men när jag skaffade dem hade jag fyra säsonger i benen och hyfsad teknik om än klen i benen. Jag är absolut ingen expert men det var mina femtio cent. Nån annan som har input? [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Övrig utrustning
Pjäxhjälp
Tillbaka
Topp