Pjäxkunskap

Pjäxkunskap
Hej!

Har köpt ett par pjäxor, tycker de känns lite softa hemma i garaget. Kommer de styva upp sig i - grader?
Kan jag göra något för att påverka prestandan i pjukken, förutom då att köpa nya...

tacksam för tips.

/B

Pjäxkunskap
Om det är väldigt kallt kanske du märker skillnad på styvheten men annars tveksamt, tror skillnaden är marginell.

Ang. prestandan kan du formgjuta sulor, spruta/baka innerskorna om det var det du menade med prestanda.

Pjäxkunskap
Givetvis skiljer sig flexet rejält mycket i +20, 0, -10 etc. Genomskinlig plast förändras mer än solid.
Vi brukar t ex nita upp pjäxorna framåt våren då de blir för mjuka i vårsolen.

Pjäxkunskap
Utter sa:
Givetvis skiljer sig flexet rejält mycket i +20, 0, -10 etc. Genomskinlig plast förändras mer än solid.
Vi brukar t ex nita upp pjäxorna framåt våren då de blir för mjuka i vårsolen.
Nita dem? Blir de inte sjukt stela då? Hade jag aldrig hört talas om faktiskt.

Har sett ett gäng pjäxor med pålimmade ark av kolfiber för att höja flexet.

Har du tredels är det bara att byta tunga

Pjäxkunskap
Jepp, nita bak (antingen genom att använda de extra frästa hålen som brukar finnas eller bara borra nya) eller nita båda sidorna under nedre spännet på ovandelen.

Ett annat enkelt sätt är att sätta dit en flexplatta under "armarna" som de övre spännena sitter på. Följer ofta med men annars är det bara att tillverka av valfritt material.

Senast ändrad:
Pjäxkunskap
Eller så byter man bara tunga till den styvaste på våren.
Ah, just det, det går bara att göra på Full Tilt och Dalbello, alla andra märken strävar hellre bakåt genom att kompromissa hela pjäxans framtid med nitar och annat skit...;).

Ja, jag vet vad du kommer svara Utter, nu finns det ett par Full Tilt som även uppfyller dina krav, alltså kort och gott ett par betongboots, fast utan betongen ;). Se http://www.facebook.com/fulltiltboots#!/fulltiltboots?v=app_137066349663775

Senast ändrad:
Pjäxkunskap
Hej!

Tack för otrolig respons, underbart med människor som vet saker!
Detta är ett par Lange stövlar det rör sig om. Det sk. nitningen, handlar den om att öka möjligheten att dra åt lite mer eller misstolkar jag det hela,Alltså en förflyttning av spännen ?

Pjäxkunskap
Nitar du de så är det hårda. Du nitar fast det lilla flex som finns så det inte är flex mer. Har inget med att flytta spännerna.

Vilka Lange är de?

Pjäxkunskap
Backcountrybob sa:
Hej!

Tack för otrolig respons, underbart med människor som vet saker!
Detta är ett par Lange stövlar det rör sig om. Det sk. nitningen, handlar den om att öka möjligheten att dra åt lite mer eller misstolkar jag det hela,Alltså en förflyttning av spännen ?
Pjäxor känns ofta mjuka hemma i garaget, det är inget att oroa sig för.

Nej, det handlar inte om förflyttning av spännen. Det handlar om att nita själva skalet så det blir styvare. Jag har aldrig gjort det själv - men Utter förklarar ganska exakt i sitt senaste inlägg ^^^

Behöver du dra åt hårdare har du köpt för stora pjäxor.
Om inte dina nya pjäxor kännt supertajta och 3 nummer för små och tårna tar i där fram - då har du köpt för stora pjäxor. :(

Har du köpt pjuxen i en seriös skidbutik behöver du dock inte oroa dig, de har sett till så du inte har valt för stora pjäxor, och dina pjäxor är så tighta att du bara precis behöver stänga dem för att sitta som klistrad.
Har du köpt dem i en bra skidbutik har du redan gjort en conform'ablesula (eller liknande) för 800 spänn, vilket gör underverk för passformen och pjäxans prestanda.

En booster strap är en grym grej om man vill ha skaftet till att sitta lite tightare och få en jämnare kraftöverföring - som bonuseffekt så sparar dem även dina smalben en del smärta. Dessa straps finns nog i alla riktiga skidbutiker i sverige. Kostar väl en 5-6-700kr nånting, och går oftast att klämma dit själv så länge man inte är en komplett jubelidiot.

Hade det varit en tredelspjäxa du hade skaffat (FullTilt/Dalbello Krypton) så hade du haft tusen inställningsgrejjer att pilla med vad gäller vinklar och styvhet (plus imo. världens bästa innersko)

Pjäxkunskap
Tack Utter och Hasse, kul att lära sig något nytt. Inte för att jag kommer att göra det då jag trivs bra med tredels men kunskap är ju alltid kunskap :)

Pjäxkunskap
Jag kör med FT boots och det är ju sjukt stor skillnad i flexibiliteten mellan Dec-Maj. Kör med #6 på vintern (-20 till -5) och #8 på våren.

Helt klart överlägsen vanliga boots. Och man kan åka i -20 med Intuition Liners vilket jag tycker är ett stort plus!

Pjäxkunskap
Lima-ko sa:
Eller så byter man bara tunga till den styvaste på våren.
Ah, just det, det går bara att göra på Full Tilt och Dalbello, alla andra märken strävar hellre bakåt genom att kompromissa hela pjäxans framtid med nitar och annat skit...;).

Ja, jag vet vad du kommer svara Utter, nu finns det ett par Full Tilt som även uppfyller dina krav, alltså kort och gott ett par betongboots, fast utan betongen ;). Se http://www.facebook.com/fulltiltboots#!/fulltiltboots?v=app_137066349663775
Haha, ja First Chair hade nog varit mitt val. Får se om det blir ett par i vinter ev. Vet inte hur dom passar min fot.
Har alltid trivts med vanliga skor så :)

Nitar bak finns redan på "alla" vanliga skor, så där handlar det oftast bara om att komplementera tills man är nöjd med flexet.

Pjäxkunskap
Hej!

Det är ett par Lange Blaster Pro. Flex-indexet ljuger lite ej möjligt att de är 110.
Storleken är rätt, men bytt ner mig något i flex medvetet, pga. fler timmar i barnbacken framöver.
Dock känns gapet galet stort, då jag testat dem hemma i källaren. Men men, står du rätt på skidan kan man ju köra uppknäppt...

Pjäxkunskap
Lange ljuger inte. Är det 110 så är det 110. Frågan är vilka pjäxor du har haft förrut och vilka du jämför med. 110 på Lange är inte samma som 110 på tex Salomon.

Pjäxkunskap
Hej!

Jag har haft ett par Salomon 1080, Köpte dem 2001 under min första säsong, flexindex 80-90 tror jag.
Så otroligt inkörda och underbara, efter tre säsonger. Men klackarna var helt slut(lite annat strul också), så fick begrava dem i våras. men upplever langen som softar. Dock finns ju aspekter av passform osv.

Pjäxkunskap
Backcountrybob sa:
Hej!

Jag har haft ett par Salomon 1080, Köpte dem 2001 under min första säsong, flexindex 80-90 tror jag.
Så otroligt inkörda och underbara, efter tre säsonger. Men klackarna var helt slut(lite annat strul också), så fick begrava dem i våras. men upplever langen som softar. Dock finns ju aspekter av passform osv.
Langen är absolut inte mjukare än 1080. Om du hade haft en racepjäxa skulle du ha upplevt de som mjukare men inte om du har haft en pjäxa med 90 i flex även om det skiljer en del mellan märken. Om jag inte har fel så är väl Lange oftast lite hårdare än de andra märken.

Pjäxkunskap
x2 på Hasses input.

Gamla 1080 var ju riktigt mjuk (85 tror jag), och Langes 110 är def. inte någon Salomon 110. Mina Ghost med 130 är inte så jäkla mycket styvare än mina gamla Gun på 95.

Chilla tills det blir kallt och du får åka pjäxorna. Är de för mjuka under åkning, nita dem så det styvas upp lite. Om du inte känner att du behöver styvare, kör på!

Pjäxkunskap
tycker den här tråden borde pausas till TS faktiskt åkt i pjäxorna, många pjäxor känns ju som badankor när man provar dem i rumstemp, vänta och se om de är så mjuka vid åkning.

Pjäxkunskap
Tänkte först starta en ny tråd, men det verkar finnas viss relevans här för mina funderingar.

Jag är på jakt efter ett par pjäxor som ska vara styva, stabila och hålla. Senaste veckorna har jag testat runt lite för att hitta pjäxan som alltid sitter som fastsvetsad - vilket har resulterat i två i mina ögon väldigt fina kandidater: Lange RX 130 Pro och Dalbello Krypton Pro. De pjäxorna är de som har suttit bäst kring vristen/hälen och därför borde hjälpa mig till att ha så roligt som möjligt när jag åker.

De stora frågorna egentligen rör hållbarheten, innerskorna och alla inställningsmöjligheter:

Hur mycket kommer skorna att gå ut sig med tiden (Dalbello kontra Lange)? Senaste säsongerna har jag kört ett par Salomon och de har gått ut sig lite väl mycket och när jag drar åt pjäxan hårt så trycker det på fel ställen (eller bara lite knasigt).

Dalbellopjäxorna verkar komma med tusen (kanske inte tusen, men säkert 20) smågadgets för att ändra flexen och sulor med olika dämpning... Kändes lite som att de öppnade upp Skalmans ryggplatta när lådan öppnades. Stora frågan är bara; Håller alla småsakerna och pjäxan i längden?
Själva tanken att ha en pjäxa som jag kan ställa om flex, dämpning och lutning så att det passar till alla typer av åkning jag skulle kunna komma på, är en grymt fin tanke, men håller det hela vägen, eller börjar saker att gå sönder efter ett tag?

Langepjäxan kändes solid och verkade inte riskera att brytas ihop av något jag kunde klara av utan att gå sönder själv så den är jag inte så fundersam över, den satt riktigt tight och fint, men om Dalbellopjäxan verkligen funkar hela vägen lutar det nog ditåt. Någon som har testat Dalbellodesignen ordentligt och kan ge en bra råd om vad jag skulle kunna vänta mig om jag väljer att vandra på den stigen?

Tillbaka
Topp