Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Övrig utrustning
Pjäxor barn
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="MP1" data-source="post: 1091118" data-attributes="member: 158146"><p>Tycker att</p><p> [USER=131147]@jarnebring[/USER] har bra svar. Håller med på allt. </p><p></p><p>Med vuxenpjäxor tycker jag att det är bäst att testa med foten i skalet för att veta om storleken är korrekt. Att som bootfitter kolla ner bakom hälen är ofta bättre än låta kunden känna själv, om den inte är mycket van skidåkare. </p><p></p><p>Med barnpjäxor i de mindre storlekarna behöver det inte vara så, då brukar jag främst ta ur innerskon, låta barnet testa den och känna efter med handen. Både vid tån och hälen (kan vara svårt att få bak hälen). Ta ur sulan och stå på den, (kontrollera att den är lika lång som inneskon, ingen garanti) och kolla om skon är lagom lång. Ofta är det samma skal för dubbla storlekar på enklare pjäxor (de jag kallar hyrpjäxor, som egentligen är gjorda för att ploga, helt förkastliga att lära sig åka rätt i, man står rakt för att barnet inte ska bli trött i benen). Stl 18, 19 etc kan ja samma skal. Kolla sulmåttet. </p><p></p><p>Jag tycker "förvirringen" kring storlek låter lite skum, det ska vara centimeter vid mondopoint. Men ibland blir det kanske fel? </p><p></p><p>Mest exakt tycker jag att man mäter med en tumstock mot en vägg. Dottern hade 23.9 cm på Intersport när hon köpte höstskor (med ett speciellt skjutmått för att mäta fötter) och 24.5 när jag mätte med tumstock. Fick lov att testa med ett annat måttband, men mitt mått stämde. "skjutmåtten" kan glappa högst betydligt. </p><p></p><p>Jag tror inte alls på att ha 1.5 cm längre pjäxor än fot. Då skulle min dotter på 9 år ha 26 cm pjäxa. Hon skulle inte fått till en sväng. Vid krasch skulle inte bindningarna lösa ut, kraften från fallet skulle dämpats av glappet i pjäxan. Hon har 24.5, får 24.5 Lange med 70-flex. Växer hon i vinter byter vi då. Samma med skidor. Behöver hon längre i april löser vi det då. </p><p></p><p>Sedan upprepar jag "köp Lange". Min erfarenhet med Nordicas 70-pjuck är samma som</p><p> [USER=49784]@zupermac[/USER] De är helt ok, men lite för raka. De hamnar i baksätet. Hjälper lite med en kil vid vaden. Har haft några åkare med det problemet. Samtidigt har jag haft några åkare som åkt sjukt bra med Nordica, men tror inte att det hade blivit sämre med Lange. De är helt enkelt duktiga på att åka. Vill inte kommentera Dalbello mer än vad jag skrivit ovan om hyrpjäxor.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="MP1, post: 1091118, member: 158146"] Tycker att [USER=131147]@jarnebring[/USER] har bra svar. Håller med på allt. Med vuxenpjäxor tycker jag att det är bäst att testa med foten i skalet för att veta om storleken är korrekt. Att som bootfitter kolla ner bakom hälen är ofta bättre än låta kunden känna själv, om den inte är mycket van skidåkare. Med barnpjäxor i de mindre storlekarna behöver det inte vara så, då brukar jag främst ta ur innerskon, låta barnet testa den och känna efter med handen. Både vid tån och hälen (kan vara svårt att få bak hälen). Ta ur sulan och stå på den, (kontrollera att den är lika lång som inneskon, ingen garanti) och kolla om skon är lagom lång. Ofta är det samma skal för dubbla storlekar på enklare pjäxor (de jag kallar hyrpjäxor, som egentligen är gjorda för att ploga, helt förkastliga att lära sig åka rätt i, man står rakt för att barnet inte ska bli trött i benen). Stl 18, 19 etc kan ja samma skal. Kolla sulmåttet. Jag tycker "förvirringen" kring storlek låter lite skum, det ska vara centimeter vid mondopoint. Men ibland blir det kanske fel? Mest exakt tycker jag att man mäter med en tumstock mot en vägg. Dottern hade 23.9 cm på Intersport när hon köpte höstskor (med ett speciellt skjutmått för att mäta fötter) och 24.5 när jag mätte med tumstock. Fick lov att testa med ett annat måttband, men mitt mått stämde. "skjutmåtten" kan glappa högst betydligt. Jag tror inte alls på att ha 1.5 cm längre pjäxor än fot. Då skulle min dotter på 9 år ha 26 cm pjäxa. Hon skulle inte fått till en sväng. Vid krasch skulle inte bindningarna lösa ut, kraften från fallet skulle dämpats av glappet i pjäxan. Hon har 24.5, får 24.5 Lange med 70-flex. Växer hon i vinter byter vi då. Samma med skidor. Behöver hon längre i april löser vi det då. Sedan upprepar jag "köp Lange". Min erfarenhet med Nordicas 70-pjuck är samma som [USER=49784]@zupermac[/USER] De är helt ok, men lite för raka. De hamnar i baksätet. Hjälper lite med en kil vid vaden. Har haft några åkare med det problemet. Samtidigt har jag haft några åkare som åkt sjukt bra med Nordica, men tror inte att det hade blivit sämre med Lange. De är helt enkelt duktiga på att åka. Vill inte kommentera Dalbello mer än vad jag skrivit ovan om hyrpjäxor. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Övrig utrustning
Pjäxor barn
Tillbaka
Topp