Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Övrig utrustning
Pjäxor barn
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="zupermac" data-source="post: 1091834" data-attributes="member: 49784"><p>@mmm2017 </p><p>Jag vet inte årsmodellen på pjäxorna men när jag har jämfört mot t ex ett par andra hemma (LANGE 65 <-> Atomic pro 80) så är både konstruktionen helt annorlunda och flexen som dag och natt i skillnad. LANGE 70 och Atomic pro 80 är av samma typ.</p><p></p><p>Det här med att det går att vika skaftet långt framåt beror väl mest på att inget håller fast den övre delen på baksidan. </p><p>Skaftet kan ”flexas” tills framkant/underkant tar i skon. Trycker man på med mer kraft så deformeras skon och det är väl inte så himla bra. Klarar man att vika dojan så pass mycket att sko deformeras så är man väldigt rörlig i fotleden och man har förmodligen för veka pjux. Det enda som gör att det ”flexar”, eller snarare går trögt och kan fjädra tillbaka, är att hälen går upp i skaftet och skapar ett motstånd när man försöker böja plasten. Inget annat.</p><p></p><p>Svar på din fråga. Nej jag tror inte att skaftet kan vikas längre fram än vad barnet kan böja fotleden men det är nära gränsen vad fotleden klarar och det finns inte så mycket kraft där framme. Motståndet blir som beskrivet ovan, när hälens skaft upp på baksidan böjs.</p><p></p><p>För att, på ett relativt enkelt sätt, göra en pjäxa hårdare så har man på de styvare modellerna satt i en skruv på baksidan av skaftet. Skruven håller ihop den undre delen med den övre och det gör att pjäxan upplevs betydligt hårdare än utan skruv. Dessutom är det mer material i dessa modeller. Vill man göra det här på egen hand kan man nog använda lite gaffa på insidan.</p><p></p><p>I både Lange 70 och Atomic 80 så är det tjockare material/plast OCH det sitter skruvar som håller ihop över och underdel när man trycker framåt med underbenet. Det är alltså väldigt stor skillnad mellan LANGE 65 och LANGE 70.</p><p></p><p>Nu vet jag inte om det ser ut på andra märken men hos LANGE verkar har man tänkt till. Genom den (jag kallar den för ”lösa”) konstruktionen hos 65:an vill man att ungarna ska hitta en bra position i skon och inte låta den styra för mycket (ett visst motstånd finns ju). Om man har en för hård sko så kan det kanske bli fel. T ex att man konstant ”vilar” mot skaftet och har alldeles för mycket tryck på plösen – hela tiden. Hur man annars använder sig av rätt flex och vilken effekt man kan få ut av det vet jag inget om men det är väl kan ett sidospår från vad TS tänkte.</p><p></p><p>Men som sagt… Jag är amatör i ämnet.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="zupermac, post: 1091834, member: 49784"] @mmm2017 Jag vet inte årsmodellen på pjäxorna men när jag har jämfört mot t ex ett par andra hemma (LANGE 65 <-> Atomic pro 80) så är både konstruktionen helt annorlunda och flexen som dag och natt i skillnad. LANGE 70 och Atomic pro 80 är av samma typ. Det här med att det går att vika skaftet långt framåt beror väl mest på att inget håller fast den övre delen på baksidan. Skaftet kan ”flexas” tills framkant/underkant tar i skon. Trycker man på med mer kraft så deformeras skon och det är väl inte så himla bra. Klarar man att vika dojan så pass mycket att sko deformeras så är man väldigt rörlig i fotleden och man har förmodligen för veka pjux. Det enda som gör att det ”flexar”, eller snarare går trögt och kan fjädra tillbaka, är att hälen går upp i skaftet och skapar ett motstånd när man försöker böja plasten. Inget annat. Svar på din fråga. Nej jag tror inte att skaftet kan vikas längre fram än vad barnet kan böja fotleden men det är nära gränsen vad fotleden klarar och det finns inte så mycket kraft där framme. Motståndet blir som beskrivet ovan, när hälens skaft upp på baksidan böjs. För att, på ett relativt enkelt sätt, göra en pjäxa hårdare så har man på de styvare modellerna satt i en skruv på baksidan av skaftet. Skruven håller ihop den undre delen med den övre och det gör att pjäxan upplevs betydligt hårdare än utan skruv. Dessutom är det mer material i dessa modeller. Vill man göra det här på egen hand kan man nog använda lite gaffa på insidan. I både Lange 70 och Atomic 80 så är det tjockare material/plast OCH det sitter skruvar som håller ihop över och underdel när man trycker framåt med underbenet. Det är alltså väldigt stor skillnad mellan LANGE 65 och LANGE 70. Nu vet jag inte om det ser ut på andra märken men hos LANGE verkar har man tänkt till. Genom den (jag kallar den för ”lösa”) konstruktionen hos 65:an vill man att ungarna ska hitta en bra position i skon och inte låta den styra för mycket (ett visst motstånd finns ju). Om man har en för hård sko så kan det kanske bli fel. T ex att man konstant ”vilar” mot skaftet och har alldeles för mycket tryck på plösen – hela tiden. Hur man annars använder sig av rätt flex och vilken effekt man kan få ut av det vet jag inget om men det är väl kan ett sidospår från vad TS tänkte. Men som sagt… Jag är amatör i ämnet. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Övrig utrustning
Pjäxor barn
Tillbaka
Topp