Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Övrig utrustning
Pjäxor barn
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="zupermac" data-source="post: 1092149" data-attributes="member: 49784"><p>Vad finns det egentligen för fördel med att kunna skjuta fram knäet så långt att underdelen av skon deformeras? </p><p>- Jag kan tänka mig att de mjukare dojorna möjliggör att ungarna ska kunna stå rakare (bekvämt) upp och ploga i tidig ålder i en icke, typ, rörelsebegränsad pjäxa. De kan ändå inte sätta tryck. Sedan när de kommit på hur man ska göra så är det inte så jobbigt att ”flexa” fram till lite mer vinkel i knät. Ungar som är lätta, åker inte så fort och har inte så bra koll (balans) = behöver dessa typer av pjuck. </p><p></p><p>Det finns ju ingen (nästan) stabilitet i längs ledes i de mjukare (inkörda) versionerna. Kan man åka på kanten är inte det här ett alternativ. Då blir det mer en balansgrej.</p><p></p><p>I helgen testade jag (min yngsta) några gamla dojor hemma och beroende på hur mycket de är åkta så ”flexar” de lättare eller svårare/tyngre. Dottern flexade 65:an mycket lättare än 60 och då kan jag lugnt konstareda att det har gått hårdare åt på 65:an. 60 pjucken har ju bara stått i kö, ätit macka och druckit saft. Den förstnämnda har alltså slitits mer på hälens skaft (typiskt på den här modellen) och därför flexar (egentligen glider den lättare) den mer (går lättare att vika framåt). Jag skulle nog vilja påstå att många junisar, som har problem att åka på kanten, beror på detta. </p><p></p><p>Kan det vara så illa att ungarnas fötter blir för stora för t ex LANGE 60-65:s utbud (de har väl inte hur stora storlekar som helst i denna flex) och därför kan de helt plötsligt åka på kanten bättre när de tvingas upp till flex 70 eller liknande?</p><p></p><p>Sedan vill jag bara flika in med att valet av skidor är otroligt avgörande för åkningen i den här åldern. Men det är en annan diskussion.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="zupermac, post: 1092149, member: 49784"] Vad finns det egentligen för fördel med att kunna skjuta fram knäet så långt att underdelen av skon deformeras? - Jag kan tänka mig att de mjukare dojorna möjliggör att ungarna ska kunna stå rakare (bekvämt) upp och ploga i tidig ålder i en icke, typ, rörelsebegränsad pjäxa. De kan ändå inte sätta tryck. Sedan när de kommit på hur man ska göra så är det inte så jobbigt att ”flexa” fram till lite mer vinkel i knät. Ungar som är lätta, åker inte så fort och har inte så bra koll (balans) = behöver dessa typer av pjuck. Det finns ju ingen (nästan) stabilitet i längs ledes i de mjukare (inkörda) versionerna. Kan man åka på kanten är inte det här ett alternativ. Då blir det mer en balansgrej. I helgen testade jag (min yngsta) några gamla dojor hemma och beroende på hur mycket de är åkta så ”flexar” de lättare eller svårare/tyngre. Dottern flexade 65:an mycket lättare än 60 och då kan jag lugnt konstareda att det har gått hårdare åt på 65:an. 60 pjucken har ju bara stått i kö, ätit macka och druckit saft. Den förstnämnda har alltså slitits mer på hälens skaft (typiskt på den här modellen) och därför flexar (egentligen glider den lättare) den mer (går lättare att vika framåt). Jag skulle nog vilja påstå att många junisar, som har problem att åka på kanten, beror på detta. Kan det vara så illa att ungarnas fötter blir för stora för t ex LANGE 60-65:s utbud (de har väl inte hur stora storlekar som helst i denna flex) och därför kan de helt plötsligt åka på kanten bättre när de tvingas upp till flex 70 eller liknande? Sedan vill jag bara flika in med att valet av skidor är otroligt avgörande för åkningen i den här åldern. Men det är en annan diskussion. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Övrig utrustning
Pjäxor barn
Tillbaka
Topp