pjäxor = benhining inflamation eller ? tips om pjäxor

johanwarnelov

Ny medlem
Tja köpte nya pjäxor förra året för att jag fick benhinning inflammation av dom andra jag hade, men de hjälpte inte att ha formgjutna som jag trodde ja fick ont som fan endå efter en dag i parken,

Någon som har ett bra tips på ett par pjäxor som är till för jibbing eller nåt liknade? Eller några andra bra lösningar. Tack för alla svar

Tja, har själv problem med ömmande benhinnor men tror inte att lösningen är att byta pjäxor. jag har inte helt blivit av med mina besvär men det finns sätt som gör att man iaf kan lindra smärtan:

Stretcha i förebyggande syfte både benhinnor och vader

Använd starkt liniment och värmande neoprenskydd (typ rehband el McDavid) på hela underbenen när du åker

Kyl med ispåsar eller kallt vatten direkt när du åkt färdigt och värm sedan med varmt vatten och sätt på liniment igen

Det här har lindrat mina besvär men att helt bli av med dem är svårt

Lycka till

okej tack för tipsen, vad köper jag rehband el McDavid då? är de ett slags linement då eller. tack

Har du redan ont, köp häst liniment. Mycket stabilt, bättre än tigerbalsam finns i varje välsorterad hästbutik. Ta det lite nice and easy med det om du har lätt för att bli allergisk.

För att förebygga: Fixa mjukare pjäxor, Ja visst du kanske förlorar lite kontroll och känsla när du åker MEN du kan åka istället för att sitta på after skin och lipa.. Jag kör på ett par Lange med hårdhet 80 när jag e i parken, dom e som ett par gummistövlar jämfört med minna friåknings pjäxor, men dom e super sköna.

Har du rejäla problem så kan du beställa smalbens skydd från ortoped tekniska på danderyds sjukhus. Eller laser behandla ( har snackat med en norman som gjort det men jag vet ej vart eller hur mycket det kostade)..

Men det som hjälper bäst e att stå rätt på skidorna, svälj stoltheten och ta en skidlektion och lär dej stå rätt på skidorna ( det är oftast bakvikt som gör att man får ont i benhinnor och vader).

Sluta landa med bakvikt när du gör 360 och träna/stretcha benen..

Lycka till ..

Som liniment kan du använda vanligt tigerbalsam . Rehband och McDavid är märken på värmeskydd gjorda av neopren som är till för vader och benhinnor , allt det här kan köpas på sportaffärer

Jag skulle råda dej att träna främre skenbensmuskeln. Finns inte maskinen på ditt gym kan du låta nån kompis hålla en handuk över din fot samtidigt som du "lyfter" foten mot taket.

Tyvärr är det så att denna muskel kommer lite i skymundan när man tränar fasten skidåkare har stor nytta utav den. Speciellt jibbers.

hmm. rossignol soft. underbara. missførstå inte soft dock. det ær inte skalet som ær mjukt...

Ofta är problemet att man hänger bak i skaften på pjäxan och tänjer ut benhinnorna på utsidan av benet. Insidan är inte alls lika vanligt vid utförsåkning. Skelettet är lite elastiskt och vid landningar med mycket bakvikt böjer man helt enkelt skelettet en smula mot pjäxkanten och då drar man helt enkelt ut benhinnorna mer än vad man brukar och får till följd av det ont. Problemet fixas enklast med mjukare pjäxor som flexar med mer och att stå i rätt position på skidorna. Såg att det redan hade nämnts ovan!

Man ska inte hålla på och åka alltför mycket om inflammationen håller i sej utan det är bättre att låta den läka ihop (om det nu är en benhinneinflammation man har) och börja försiktigt igen. Kroppen anpassar ju sej efter belastningarna och gör det bäst genom gradvis tillvänjning. Ibland kan det vara läge att kontakta läkare och i värsta fall kan inflammationen bli kronisk och det är inte kul och INTE värt! Jag har själv hoppat runt på kryckor utan att kunna gå ett enda steg utan under ett par veckor för några år sedan på grund av benhinneinflammation.

För att slippa besvär är det bästa att värma upp (som man egentligen gör artificiellt med linement och tigerbalsam och dyl - det ökar ju blodcirkulationen på det behandlade området - en varm muskel är mer elastisk än en kall.) och stretcha ut hinnorna innan man börjar åka. Då är det större chans att man inte får några problem alls. Se till att stretcha efter du åkt åxå för att förebygga.

Oftast är orsaken till benhinneinflammation att muskeln inne i själva fascian (hinnan som omsluter muskeln och håller den på plats) inte hinner med när muskeln växer och blir större ex. till följd av träning. Andra orsaker är dåliga skor/sulor, man springer och hoppar mycket på hårda underlag/byter underlag ofta. I detta fall är det förmodligen så att den tänjs ut mer än vad som ska gå och därmed ger upphov till en inflammation. Det finns många orsaker. Det bästa är dock att lyssna på sin kropp och hellre ta tre eller några fler vilodagar än att ödelägga hela säsongen!

Hoppas problemen försvinner!!!

Tjena, jag har själv stora problem med benhinnnorna jag rekomenderar att du efter åkning då du fått ont smörjer in benen med någon smärtstillande och antiinflamatorisk gel eller salva t. ex zon eller orudis.
Problemen uppstår, precis som Matajjas säger vid bakåtvikt, då benhinnan töjs ut av det. Men det finns också andra anledningar, ett tryck längs med benet, altså uppifrån och ned, ger också skador (t.ex vid platta eller flacka landningar) så det är inte endast bakvikt som ger upphov till problem med benhinnorna.

Det är troligt att en mjukare pjäxa kan hjälpa då den "flexar" mer än en hård pjäxa, men sannolikheten att man skulle bli av med problemet efter ett pjäxbyte är liten.

//en som delar dina problem...

Ska tillägga en sak. Har man dåligt stöd under hålfoten kan detta vara en starkt bidragande orsak till inflammation och i de flesta fall märks den på insidan av skenbenet. Så en bra sula som håller fotvalvet uppe och bra pjäxor förebygger helt klart benhinneinflammationer. Förhoppningsvis i bra postition på skidan ;)

Man ska helst vila ut inflammationen ev. med hjälp av antiinflammatoriska medel. Egentligen ska man låta bli att åka alls under den tiden eftersom det inte direkt hjälper läkningen.

Oskarius. Det var det jag glömde säga det du just sa om längsled, tackar! Det som händer då man tex landar efter ett hopp, eller för den delen springer är att man trampar igenom fotvalvet och insidan på benet kommer att förskjutas mer neråt än yttersidan och vips sträcker man ut den berömda fascian - muskelsäcken igen. Något förenklat beskrivet. Det går hur bra som helst att träna upp musklerna som håller fotvalvet uppe.

Hade precis samma besvär under förra säsongen, och körde då med rossignols freeride pjäxa, som för övrigt fungerade utmärkt.

Sedan inhandlade jag ett par Nordica W8, och då var alla mina problem helt bortblåsta.
Hade även problem med frusna fötter, men det avhjälptes också med denna mirakelpjäxa. :)

Den är inte dyr, men den funkar bättre än allt annat jag har provat.
Kostar för tillfället 1999:- på rea på Stadium.

Har även hört att salomons pjäxor ska vara sämre för folk som lätt får benhinneinflammation, på grund av att plösen på deras pjäxor är mycket smalare än på andra.

Men jag rekommenderar dig att testa ett par Nordica W8 i affär, för det är en av de få pjäxorna som är lika sköna i backen som i affären.

Du kan även införskaffa ett par Laboe Racing strumpor, för dom är extra tjocka vid smalbenet just för att förebygga uppkomsten av benhinneinflammation.

Min inflammation uppkom just genom hopp, då man kanske landade lite långt ner i landningen, och även råkat få lite framvikt.
Smalbenet pressas då extremt hårt mot plösen, och om detta upprepas är inflammation nästintill oundvikligt.

För övrigt kan jag rekommendera en inflammationshämmande gel som heter Siduro.
Samma innehåll som Orudis, men har begåvats med ett lägre pris, och om man tänker efter lite så heter den ju faktiskt Orudis baklänges. ;)

Stretching vet jag inte om det avhjälper just benhinneinflammation, just på grund av att musklerna sitter i vaden, och inte mitt framme vid smalbenet.
Dock så ska man ju självklart helst stretcha för att inte få problem med diverse muskler, som dras samman vid ansträngning.

Hoppas detta har varit till hjälp, och att jag inte har snackat alltför mycket skit. ;)
Det var då denna kur som tog död på min inflammation.

MVH
Jonas.

Tjena!

Benhinneinflammation är tråkigt att få, allra helst mitt i säsongen. Som vanligt är förmodligen det bästa botemedlet - vila. Har du inte tid att vila kan du ju testa alla huskurer som ovan beskrivs. Skulle inte det hjälpa finns det formgjutna skydd som en del tävlingsåkare använder. Det är alltså skydd som är framtagna för DINA underben. De är gjorda i en mellanhård plast och vadderade med någon typ av gummi. De här skydden kostar en del att köpa, men har man inte tid att vila och ligger inne med stålarna kan du höra med närmsta ortopedklinik.

Har man otur kan det uppstå en broskutväxt fram på underbenen, det är så klart inte så bra. Då är det till att bygga om innerskona lite, vilket är tråkigt och jobbigt.

Ta hand om dina ben!

Härjedalshunters

Jag har haft ordentilga problem med benhinnorna och jag har uppsökt läkare ett flertal gånger för att bli av med besvären. När jag trodde att det var kört fick jag reda på att man kan lågga in skenor på utsidan av innerskon på sidorna av smalbenet. Plötsligt gick det att åka igen, visst känns det lite vid landningar i bakåtvikt men inte alls lika mkt. Skenorna satte en kille på Hanson i åre in, lämna in pjäxorna där eller ring dit och fråga hur man gör.
Calle.

Tjena.
Här kommer en förklaring varför man får
"Benhinneinflammation" eller medialt tibiasyndrom och tips för att bli av med det.
Vissa puckelåkare gjuter skenbenskydd hos OT-center i Sthlm
Benhinneinflammation eller medialt tibiassyndrom som det egentligen heter är en smärta vid bakre, inre kanten av skenbenet och framsidan på underbenet. Benhinneinflammation är ett vilseledande namn då det inte är frågan om en inflammation. Smärtan brukar ofta kännas ca 5-15 cm ovanför inre fotknölen. Besvären ökar gradvis och skidåkaren känner först smärtan efter åkningen. Efter hand känns smärtan även under aktiviteten. Detta leder så småningom till att smärtan är för stor för att man ska kunna fortsätta. Ibland ses en lätt svullnad på underbenets insida.

Orsak till besvär
- träningsmetoder
- träningsmängd
- musklernas uthållighet, styrka och smidighet
- eventuella fotfelställningar
- utrustning - dvs hur pjäxan passar

Smärtan sitter främst i underbensmuskulaturen. Vid långvariga besvär kan en förtjockning ses på röntgen. I vissa fall kan medialt tibiasyndrom vara ett förstadium till stressfraktur - dvs en skada på själva benet.

Medialt tibiassyndrom har dock mycket god prognos och kan undvikas helt genom förebyggande träning, korrekt akut omhändertagande och en riktig rehabilitering.

Förebyggande träning
- cirkulationsträning ( löpning, cykling, aerobics, promenader )
- kontroll av fotisättning och ev korrigering av löparskor
- styrketräning av vader och underbenets framsida
- stretching av fot, vad och underbenets framsida

Rehabilitering/ styrketräning
cirkulationsträning: Börja med knipningar och sträckningar med tårna i lugnt tempo. När detta går bra försöker du att röra fotleden upp och ner. Försök hela tiden komma så långt det går. Dessa övningar ger ökad blodcirkulation och ökar möjligheten till läkning. Övningarna används under hela rehabiliteringsprogrammet.

balansövningar: Stå på ett ben i 30sek. Upprepa 5ggr. Försvåra övning genom att stå på ett mjukare underlag, t ex en mjuk matta eller kudde.

lätt styrketräning: Fäst ett gummiband i ett element. Sätt dig på golvet med rakt underben och dra foten mot knät. Släpp sakta tillbaka. Fortsätt med tåhävningar. Först på två ben sedan på ett. Stegra övningen med att placera hälen utanför en kant t ex ett trappsteg. Gå upp på två ben och ned på ett. Balansplattan - en rund skiva med ett ½ klot fastsatt undertill - är mycket bra att använda vid smärtor på underbenets framsida. Börja på två ben och gå sedan vidare med att endast stå på ett ben.

stretching:
1. vadtöj med böjd knäled
2. vadtöj med sträckt knäled
3. töj framsida underben

Mvh: Janne , Snösäker

Tillbaka
Topp