Pjäxor / energiåtgång

donkdonk

Ny medlem
Pjäxor / energiåtgång
Hej alla kunniga,

det har blivit dags för mig att byta ut mina 13 år gamla mjuka salomon-pjäxor (flex 65-70) och uppskatta behöva lite input inför besök i diverse butiker.
Jag har ett par Rossignol Z76 Titanal som jag åkt på ett par säsonger och det är dom roligaste skidor jag provat. Problemet jag har är att mina krafter tryter redan efter halva dagen eftersom jag med mina medelgoda mått mätt måste ligga på ordentligt för att få dom att fungera. Och utöver det uppenbara svaret att jag helt enkelt är för klen i ben så undrar jag om dom mjuka pjäxorna kan ha nåt med saken att göra?

Tror ni ett par modernare snäppet hårdare pjäxor skulle underlätta och ge mig mer njutning under hela dagen i backen? Eller är den bistra sanningen att jag får harva mig ner till lokala gymmet alt byta till ett par snällare skidor?

Kan tillägga att jag vid ett par tillfällen varit inne i butik och provat pjäxor men har otroligt svårt att få nån känsla för hur dom skulle kunna tänkas kännas i backen. Tycker allt jag provat känns som cement.

Tacksam för svar.

Pjäxor / energiåtgång
Hej! Bytte förra året upp mig rejält i pjäxväg, från ett par något för stora pjäxor i flex 60 till ett par välsittande (eller rättare sagt för små...) med om jag inte tror fel 100 i flex. Om man ser till att försöka åka med samma respons från skidan med båda pjäxor kan jag definitivt konstatera att de nya pjäxorna gör det hela betydligt mindre ansträngande, kanske mest på grund av passformen men det är ju också en definitiv skillnad i att slippa balansera på plösen och att kunna ha mer direktkontakt med skidan. Det i sin tur gör å andra sidan att man vill köra på hårdare!

Pjäxor / energiåtgång
Styvhet i pjäxa kontra styvheten i skidan spelar roll. Har du ett par sockerplast på fötterna som ett par 60 flex pjäxor faktiskt är, blir det svårare att böja och driva en styv skida igenom svängen. Du måste slita mycket mer istället. En styvare pjäxa kommer att underlätta ditt liv avsevärt mycket mer.

Pjäxor / energiåtgång
Ett par pjäxor som sitter bra både runt fot och ben sparar ju energi då du slipper kompensera för eventuellt glapp osv. Passformen är oerhört viktig för optimal kraftöverföring. Är pjäcorna gamla och slitna borde både inner- och ytterdelen slappat till sig. Tror inte det är nån fara att gå upp i flex, är du av normal herrstorlek i kroppen låter det lite med 65-70.

Gymmet kan ge ökning i muskelmassa men det slukar mer energi så du kommer bli trött fortare. Prio ett borde vara kondition. Prova att springa uppför den lokala skidbacken eller liknande ett par gånger i veckan så ska du se att du får resultat på ett par månader. Optimera din träning för att orka ligga på hårt under den tid ett åk bör ta (beroende på var du åker mest, det är ju skillnad på Lindvallen och Grands Montets) Ett löppass på 5x800M med en minuts vila mellan är grymt effektivt.

Tillbaka
Topp