Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Övrig utrustning
Pjäxor för mina Charlie Chaplin-fötter
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="jan_sturestig" data-source="post: 1317415" data-attributes="member: 149132"><p>För att följa upp tråden här så blev min lösning att Alpingaraget modifierade mina befintliga gamla pjäxor på följande vis:</p><p>- Pressa ut lästen i fram maximalt på utsidan.</p><p>- Montera foam på innerskon i fram på insidan samt lite vid hälen på yttersidan.</p><p></p><p>Dessa två åtgärder gör att foten nu kanske är i lite mer "Somatec"-ställning inuti pjäxan.</p><p></p><p>Sen gjorde dessutom ytterligare en tjockare kantning under mina sulor (mellan gummit och själva pjäxan) samt satte lite foam på skaften för att maximera kantningen.</p><p></p><p>Detta gav en stor förändring i min åkning, dock inte med perfekt resultat. Och eftersom jag gjorde allt detta på en gång är det inte lätt att säga vad som gjorde vilken effekt. Kantningen är nu så kraftig som jag tror är rimlig. Men jag skulle gärna prova minska denna lite och öka på utåtvinkeln för foten. Där tror jag egentligen den verkliga anatomiska effekten skulle komma, särskilt för att kunna få bättre kontroll över innerskidan i carvingen. </p><p></p><p>Vad är nästa steg för mig? Jo, jag ser två alternativ:</p><p>1. Försöka få tag på Pjäxgaraget igen (fick aldrig svar på mejl eller telefon) och försöka modifiera mina nuvarande eller andra pjäxor med duck stance genom att flytta sulan/klackarna.</p><p>2. Gå all in på ett par Strolz, bredda dem och sätta foten i en duck stance innan formgjutningen (Alpingaragets förslag).</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="jan_sturestig, post: 1317415, member: 149132"] För att följa upp tråden här så blev min lösning att Alpingaraget modifierade mina befintliga gamla pjäxor på följande vis: - Pressa ut lästen i fram maximalt på utsidan. - Montera foam på innerskon i fram på insidan samt lite vid hälen på yttersidan. Dessa två åtgärder gör att foten nu kanske är i lite mer "Somatec"-ställning inuti pjäxan. Sen gjorde dessutom ytterligare en tjockare kantning under mina sulor (mellan gummit och själva pjäxan) samt satte lite foam på skaften för att maximera kantningen. Detta gav en stor förändring i min åkning, dock inte med perfekt resultat. Och eftersom jag gjorde allt detta på en gång är det inte lätt att säga vad som gjorde vilken effekt. Kantningen är nu så kraftig som jag tror är rimlig. Men jag skulle gärna prova minska denna lite och öka på utåtvinkeln för foten. Där tror jag egentligen den verkliga anatomiska effekten skulle komma, särskilt för att kunna få bättre kontroll över innerskidan i carvingen. Vad är nästa steg för mig? Jo, jag ser två alternativ: 1. Försöka få tag på Pjäxgaraget igen (fick aldrig svar på mejl eller telefon) och försöka modifiera mina nuvarande eller andra pjäxor med duck stance genom att flytta sulan/klackarna. 2. Gå all in på ett par Strolz, bredda dem och sätta foten i en duck stance innan formgjutningen (Alpingaragets förslag). [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Övrig utrustning
Pjäxor för mina Charlie Chaplin-fötter
Tillbaka
Topp