Självklart kan du köpa begagnat

Det du får räkna med är dock att åka runt å testa ..dvs den begagnade pjäxan ska ju passa dig och din fot så den första du åker hem till kanske inte passar din fot.
Om den som säljer vet så fråga efter storleken som du sa dvs 28.5.
Sen kan du oxå mäta din lästbredd (Det är här enligt min erfarenhet de flesta gör fel) dvs när din fot oxå på lästbredd å inte bara på längd

. Fråga säljaren om de vet vilken lästbredd det är.. Jag skulle säga att 99% på blocket vet inte det..men då får du testa..dvs klämmer den åt på bredden ..alltså precis bakom dina tår där foten är som bredast så är lästbredden lite fel å det kan bli så jobbigt. Det går å lösa med speciell sula som du skriver.
Men ok du hittar en 28.5 på blocket säger vi.
Å du testar den å den känns bra..
Fråga då säljaren om de vet vilken flex den har (hur styv/hård pjäxan är när du flexa (trycker dig fram mot å åt sidorna enkelt förklarat)
Det brukar stå i själva pjäxnamnet (modellen)
Tex salomon x70 eller kanske head se 80 eller så.
Då är det gör den som står m siffran nästan till 99% om inte siffran är typ en 3a eller något.
Som ovan skrev så skulle jag oxå leta på pjäxor med kanske start runt 90 och upp till 110 i flex ca.
Då får de en bra Pjäxa att ha i några år som inte är för mjuk å inte för hård.
Såna finns det massor av på blocket.
Men säljarna har olika kompetens och kan ibland inte ens svara på hur gammal den är.
Du kan ju googla på den så kan du säkert lista ut på ett relativt vattentätt sätt om hur gamla den är och vilken flex den har.
Priset är spännande på blocket också
Eftersom många inte vet vad de säljer så kan två saker hända..
1 de säljer pjäxan till ett för lågt pris för de förstår inte vad de säljer å du är en vinnare.
2 exakt tvärtom..De säljer den för dyrt för de räknar in sitt egna värde i den och du förlorar..
Men det är ju det som är spännande på blocket

Men du går nog räkna med lite tid....
Tid att åka runt å testa..å tid för att den redan är såld å lite annat
Men självklart kan du köpa en begagnad och jag skulle tro att om du räknar med typ 1000kr så kommer du hitta en helt ok Pjäxa ??