Pjäxor för nybörjare?

leonardo123

Ny medlem
Pjäxor för nybörjare?
Hej jag har precis köpt slalomskidor, stavar, hjälm och goggles och det enda som saknas är pjäxorna. Kan någon rekommendera några bra billiga pjäxor för nybörjare? Om någon har begagnade att sälja för under 1000 spänn så är jag intresserad. Har storlek 28.5 eller 43.5

Pjäxor för nybörjare?
leonardo123 sa:
Hej jag har precis köpt slalomskidor, stavar, hjälm och goggles och det enda som saknas är pjäxorna. Kan någon rekommendera några bra billiga pjäxor för nybörjare? Om någon har begagnade att sälja för under 1000 spänn så är jag intresserad. Har storlek 28.5 eller 43.5
Har inga tips om modeller men 43,4 =/= 28,5. Vad mäter din fot?

Pjäxor för nybörjare?
Det är HELT omöjligt att tipsa om pjäxmodeller på distans. Börja med att gå runt till ett antal sportaffärer och testa en massa pjäxor. Då får du en uppfattning om vad som passar din fot.

Sikta in dig på pjäxor med 100-110 i flexmått. Då har du lite mån för utveckling.

Pjäxor för nybörjare?
havreboll sa:
leonardo123 sa:
28.5 mäter min fot i cm men jag har generellt storlek 43.5 på allting

Pjäxor för nybörjare?
MnO sa:
Det är HELT omöjligt att tipsa om pjäxmodeller på distans. Börja med att gå runt till ett antal sportaffärer och testa en massa pjäxor. Då får du en uppfattning om vad som passar din fot.

Sikta in dig på pjäxor med 100-110 i flexmått. Då har du lite mån för utveckling.
Okej är det dumt att köpa det begagnat då? Går det inte att byta sula så det blir lite bättre?

Har inte riktigt råd med nya pjäxor när jag pluggar : d

Pjäxor för nybörjare?
leonardo123 sa:
MnO sa:

Okej är det dumt att köpa det begagnat då? Går det inte att byta sula så det blir lite bättre?

Har inte riktigt råd med nya pjäxor när jag pluggar : d
Nej, det är inte dumt alls, men det är sjukt svårt att hitta rätt om du inte vet vad du ska leta efter. Är du ovan åkare/pjäxprovare kommer du dessutom inte kunna avgöra om de pjäxorna du testar hemma hos någon begagnatsäljare sitter bra eller ej. Risken är stor att det blir fel och då har du kastat pengarna i sjön och får ändå köpa något annat par. Därför ska du först testa runt rejält i pjäxhyllorna. Då får du dels en uppfattning om vilken lästbredd som passar bäst, om du har hög eller låg vrist och vilka märken som verkar passa dina fötter bäst. Hittar du någon kanon-deal på ett par som sitter bra slår du till. Om inte så använder du din nyvunna kunskap till att leta upp ett par begagnade inom samma segment.

Pjäxor för nybörjare?
leonardo123 sa:
havreboll sa:
leonardo123 sa:
28.5 mäter min fot i cm men jag har generellt storlek 43.5 på allting
28,5 är snarare 45 i storlek i de flesta modeller, i alla fall om vi pratar prestandainriktad passform.

Pjäxor för nybörjare?
Självklart kan du köpa begagnat :)
Det du får räkna med är dock att åka runt å testa ..dvs den begagnade pjäxan ska ju passa dig och din fot så den första du åker hem till kanske inte passar din fot.
Om den som säljer vet så fråga efter storleken som du sa dvs 28.5.
Sen kan du oxå mäta din lästbredd (Det är här enligt min erfarenhet de flesta gör fel) dvs när din fot oxå på lästbredd å inte bara på längd:). Fråga säljaren om de vet vilken lästbredd det är.. Jag skulle säga att 99% på blocket vet inte det..men då får du testa..dvs klämmer den åt på bredden ..alltså precis bakom dina tår där foten är som bredast så är lästbredden lite fel å det kan bli så jobbigt. Det går å lösa med speciell sula som du skriver.

Men ok du hittar en 28.5 på blocket säger vi.
Å du testar den å den känns bra..
Fråga då säljaren om de vet vilken flex den har (hur styv/hård pjäxan är när du flexa (trycker dig fram mot å åt sidorna enkelt förklarat)
Det brukar stå i själva pjäxnamnet (modellen)
Tex salomon x70 eller kanske head se 80 eller så.
Då är det gör den som står m siffran nästan till 99% om inte siffran är typ en 3a eller något.

Som ovan skrev så skulle jag oxå leta på pjäxor med kanske start runt 90 och upp till 110 i flex ca.
Då får de en bra Pjäxa att ha i några år som inte är för mjuk å inte för hård.
Såna finns det massor av på blocket.
Men säljarna har olika kompetens och kan ibland inte ens svara på hur gammal den är.
Du kan ju googla på den så kan du säkert lista ut på ett relativt vattentätt sätt om hur gamla den är och vilken flex den har.
Priset är spännande på blocket också
Eftersom många inte vet vad de säljer så kan två saker hända..
1 de säljer pjäxan till ett för lågt pris för de förstår inte vad de säljer å du är en vinnare.
2 exakt tvärtom..De säljer den för dyrt för de räknar in sitt egna värde i den och du förlorar..

Men det är ju det som är spännande på blocket :)
Men du går nog räkna med lite tid....
Tid att åka runt å testa..å tid för att den redan är såld å lite annat

Men självklart kan du köpa en begagnad och jag skulle tro att om du räknar med typ 1000kr så kommer du hitta en helt ok Pjäxa ??

Pjäxor för nybörjare?
Det du inte har i pengar får du helt enkelt investera i tid. Och då gäller det att investera sin tid klokt. Innan du börjar springa runt på hembesök hos olika säljare så lär dig allt som finns att lära sig om pjäxor och bootfitting. Det kommer du även att ha nytta av nästa gång det är dags. Här är två lärorika länkar:

vQtgk4v6LUw]Freerides[/MEDIA] pjäxskola
Bootorials

Utöver allt klokt som har skrivits ovan så borde en av de första frågorna att ställa till säljaren vara om det har gjorts några anpassningar på pjäxan, och i så fall vad.

Tillbaka
Topp