Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Pjäxor och skidor som klarar topptur, puder och pist?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Pillard" data-source="post: 1259589" data-attributes="member: 83225"><p>Jag var uppe på 3 par skidor men är nu nere på bara två par. Egentligen skulle jag kunna klara mig ganska bra på bara ett par. </p><p></p><p>Pjäxor - Salomon Mtn Lab - Funkar finfint att bränna pist med för min del. Jag är dock medveten om att många behöver mycket styvare osv men de räcker gott och väl för mina 80 kilo och 188 cm. Visst finns det de som kör hårdare men jag kör iaf fortare osv än snittet i valfri backe. Samtidigt väger de ca 1500g/st. Det är ju en rejäl besparing jämfört med klassiska pistpjäxor och varje ytterligare viktbesparing neråt börjar bli "dyr" i prestanda utför. </p><p></p><p>Skidor - Extrem Fusion 95 Carbon - Funkar suveränt i normal pist. Visst, du får inte raceprestanda men för oss som inte tävlat i alpint som unga och försöker återuppliva ungdomen i nypreppade pister så funkar de utmärkt. De väger också bara 1700g ungefär i 186-längd så för turande funkar det alldeles utmärkt. Det är ju tex ett halvkilo lättare än mina gamla Enforcer 93or, som jag snvända som alltiallo. Sen är 95mm kanske i minsta laget om du ska åka stora puderåk i alperna/Japan osv och det är därför jag även behåller ett par gamla Moment Bibby Pro med 118-midja. Jag inser dock att Extrem-skidorna kommer användas 80-90% av tiden. Så om jag inte redan hade haft Bibbysarna hade jag nog kanske köpt ett par Fusion 105 istället för att ha en enda skida. 105 är dock i bredaste laget för att tura. </p><p></p><p>Bindningar - Shift och ATK Crest - Här blir det mer komplicerat. Ska du bara ha en bindning till den där alltiallo-skidan? Köp ett par Shift. Som t.ex. [USER=153459]@Emilk[/USER] säger här ovan så kommer du höra en hel del säga att du kan åka runt på en ren techbindning och bränna pist också. Jag skulle dock inte göra det. Även om de mycket väl kan ha rätt när de säger att de aldrig tjuvlöst så beror det sannolikt på att de åker runt med bindningen för högt ställd. Så de kan mycket väl ha rätt i att den aldrig tjuvlöst men de kan inte säga att den hade löst ut om den hade behövt, för det vet de inte förrän det misslyckats och deras knä är av. Av rent fysikaliska skäl så saknar techbindingen horisontell elasticitet och det vill iaf jag ha när jag ska bränna pist. Personligen valde jag att komplettera med en ren tech-bindning som ATK Crest för de riktiga turerna. Det handlar om nästan ett halvkilo per fot i viktskillnad. Och det gör förstås skillnad om du ska gå en heldag med 1000fhm. Ska du använda två olika bindningar på samma skida så måste du roa dig med att installera inserts. Det har jag gjort och tack vare det så kan jag använda samma skida (Extrem-skidan) med Shift till vardags för piståkning, vardaglig offpist osv men sen dra på Crest och använda skidan som en ren turskida på längre långturer. Jag hade förstås kunnat använda en vanlig bindning istället för Shiften eftersom jag har Crest som komplement men på det här sättet kan jag ändå göra enklare turer med Shift utan att behöva ta med Cresten på resor där långturer inte kommer ske. Och jag kan även tura lite med mina Bibbys genom att använda shiften där också. Inserts ger också fördelen nämligen att jag använder samma Shiftbindning på bibbysarna också. Och det går smidigt att ta med bägge paren på resor.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Pillard, post: 1259589, member: 83225"] Jag var uppe på 3 par skidor men är nu nere på bara två par. Egentligen skulle jag kunna klara mig ganska bra på bara ett par. Pjäxor - Salomon Mtn Lab - Funkar finfint att bränna pist med för min del. Jag är dock medveten om att många behöver mycket styvare osv men de räcker gott och väl för mina 80 kilo och 188 cm. Visst finns det de som kör hårdare men jag kör iaf fortare osv än snittet i valfri backe. Samtidigt väger de ca 1500g/st. Det är ju en rejäl besparing jämfört med klassiska pistpjäxor och varje ytterligare viktbesparing neråt börjar bli "dyr" i prestanda utför. Skidor - Extrem Fusion 95 Carbon - Funkar suveränt i normal pist. Visst, du får inte raceprestanda men för oss som inte tävlat i alpint som unga och försöker återuppliva ungdomen i nypreppade pister så funkar de utmärkt. De väger också bara 1700g ungefär i 186-längd så för turande funkar det alldeles utmärkt. Det är ju tex ett halvkilo lättare än mina gamla Enforcer 93or, som jag snvända som alltiallo. Sen är 95mm kanske i minsta laget om du ska åka stora puderåk i alperna/Japan osv och det är därför jag även behåller ett par gamla Moment Bibby Pro med 118-midja. Jag inser dock att Extrem-skidorna kommer användas 80-90% av tiden. Så om jag inte redan hade haft Bibbysarna hade jag nog kanske köpt ett par Fusion 105 istället för att ha en enda skida. 105 är dock i bredaste laget för att tura. Bindningar - Shift och ATK Crest - Här blir det mer komplicerat. Ska du bara ha en bindning till den där alltiallo-skidan? Köp ett par Shift. Som t.ex. [USER=153459]@Emilk[/USER] säger här ovan så kommer du höra en hel del säga att du kan åka runt på en ren techbindning och bränna pist också. Jag skulle dock inte göra det. Även om de mycket väl kan ha rätt när de säger att de aldrig tjuvlöst så beror det sannolikt på att de åker runt med bindningen för högt ställd. Så de kan mycket väl ha rätt i att den aldrig tjuvlöst men de kan inte säga att den hade löst ut om den hade behövt, för det vet de inte förrän det misslyckats och deras knä är av. Av rent fysikaliska skäl så saknar techbindingen horisontell elasticitet och det vill iaf jag ha när jag ska bränna pist. Personligen valde jag att komplettera med en ren tech-bindning som ATK Crest för de riktiga turerna. Det handlar om nästan ett halvkilo per fot i viktskillnad. Och det gör förstås skillnad om du ska gå en heldag med 1000fhm. Ska du använda två olika bindningar på samma skida så måste du roa dig med att installera inserts. Det har jag gjort och tack vare det så kan jag använda samma skida (Extrem-skidan) med Shift till vardags för piståkning, vardaglig offpist osv men sen dra på Crest och använda skidan som en ren turskida på längre långturer. Jag hade förstås kunnat använda en vanlig bindning istället för Shiften eftersom jag har Crest som komplement men på det här sättet kan jag ändå göra enklare turer med Shift utan att behöva ta med Cresten på resor där långturer inte kommer ske. Och jag kan även tura lite med mina Bibbys genom att använda shiften där också. Inserts ger också fördelen nämligen att jag använder samma Shiftbindning på bibbysarna också. Och det går smidigt att ta med bägge paren på resor. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Pjäxor och skidor som klarar topptur, puder och pist?
Tillbaka
Topp