Pjäxor, skidor etc. i samma bag

Magnlar

Medlem
Läser att flera föreslår att man packar pjäxor, skidor, stavar, hjälm osv. i samma bag.
Hur ser ni till att grejerna inte stöter på varandra och repas. Packar ni pjäxorna i en t.ex pjäxbag innan och slänger i bagen? Funderar på att slå till en Douchebags skifodral medan det är rea nu och ha alla skidutrustning i när jag åker tåg eller flyger.

Men samtidigt enligt reviewer på youtube verkar skidorna ligga löst i bagen. Lite märkligt att man inte tillförsett med band som binder fast skidor, stavar i bagen. Man måste typ packa rejält och tätt så att allt inte hoppar omkring.

Hur gör ni vana och erfarna? Tacksam för tips

Grejerna kommer bli 100 gånger mer repiga varje gång du åker med dem. Ska du skydda något, skydda hjälmen med en handduk eller en vadderad påse. Vet inte hur douchebagen är men min dakine är vadderad utåt och det räcker då tillräckligt bra när baggagefolket kastar bagen på bandet ;)

Jag har kört douchebag hela den här säsongen utan problem. skidorna förstörs inte!

Tricket är att köpa packpåsar från sea to summit eller silva på xxl. Ta 3st 20 liters och packa skidkläder, vardagskläder samt övrigt i dessa. Dessa håller allt på plats och du vill inte att skidorna skaver mot finskjortan.

Nu har jag 194cm långa skidor och pjäxor i storlek 30,5 och alla kläder i XL eller XXL. Så 23 kg är lite tajt.

Dock är en positiv grej att man tvingas packa sjukt effektivt och inte lägga i så mkt prylar.

Så douchebag och papåsar. Vi är tre som började denna säsongen och det funkar kanon. Nu flyger vi dock bara SAS.

Hjälmen checkar jag aldrig in.

Douchen har inga spännen men i gengäld så packar du ju skidorna med belaget nedåt och de trycks då fast mot botten. Sen rullar du ju ihop toppen på väskan så skidorna hålls fast ganska effektivt. Nu kör jag 4 par skidor i min douche så det har inte gått i så mycket annat än just skidorna, stavarna och max en pjäxa innan viktbegränsningen slår ifrån. Jag har dock inte upplevt att saker åker omkring speciellt mycket där i.

Pjäxor blir handbagage vid flygning, de har ju formats in för mina fötter och tar längst tid att fixa om bagaget "försvinner"

//Åke

Favoritpjäxorna med innerskor går utan undantag (minus ut från Schweiz) i ryggan i handbagaget. Kommer bagaget bort, går allt annat att ersätta utan problem- kläder, skidor, ny hjälm och så vidare. Pjäxor är heliga saker! Vanligen flyger jag i mellanlager och skidjacka med goggles och vantarna i innerfickan. Skidbrallorna går i ryggan.

Skidorna packar jag med vadderat skydd mellan belagen, fyra straps per par lagg och stavarna i ett för ändamålet anpassat plaströr. Jag kör på Atomics stora pjäxbag med straps inuti som håller laggen på plats i bagen. Jag vill inte ha fyra par lagg som skaver runt på varandra, eftersom jag inte packar så mycket annat i pjäxbagen. Hjälmen går i incheckad väska med stenhårt, separat fack för hjälmen. Hjälmen fyller jag med allehanda skidstrumpor med mera och så rullar jag in den i så mycket mellanlager och tröjor som får plats i facket. Resterande par pjäxor går i incheckade, stora väskan (separat fack där för pjäxor).

Det handlar inte om att det blir repigt, utan om att jag är jävligt rädd om laggen och belagen.

Egentligen ska en inte checka in hjälmen (vi har ju ett hum om hur bagagepersonal hanterar väskorna och vad det kan medföra i hållfasthet för hjälmen), men eftersom jag flyger med handbagage som i de allra flesta fall passerar godtagbar storlek (för att inte tala om vikt) med råge, får jag välja på att eventuellt köpa nya pjuck eller ny hjälm. Då väljer jag hjälm.

Senaste inläggen

Tillbaka
Topp