Pjäxor som förebygger knäskador!

Hejhej.

Jag ska ta fram en skidpjäxa som förebygger knäskador i så stor utsträckning som möjligt, för jag anser att utformningen på de pjäxor idag är relativt gammalmodiga.

Enligt min research så är korsbandsskador den mest förekommande skadan inom skidåkning, och kortsiktiga lösningar som dagens knäskydd eller långsiktiga lösningar som träning inte tillräckligt tyvärr!
Men jag tror på en alternativ utformning av pjäxan med moderna "intelligenta" material kan förebygga detta korsbandsproblem. peppar peppar ta i trä.

Jag har satt som kriterier att pjäxan skall skydda dina knän maximalt men även behålla maximal flexibilitet i knäleden!
Men, det jag undrar över är ifall Ni som aktiva utförsåkare kan tänka er att tumma en smula på flexibilitet för ett bättre skydd kring knän?

Följdfråga: i vilka situationer går det absolut Inte att minska på flexibilitet och i vilka situationer kan ni tänka er att det går bra?

mvh John Lindén

Senast ändrad:
Problemet är att eftersom skidåkning är en dynamisk sport som bygger på samspel mellan olika delar av kroppen och kraftöverföring ner i ett par skidor och det gör knät utsatt.
Om man ökar flexibiliteten i pjäxan så kommer man inte kunna få kraften ner i skidan.
Om man ser på skillnaden i att ha bindningar som löser ut för lätt kontra för hårt så kan det bli skador i båda fallen men de blir annorlunda.
Och om man ser till knäskador så uppkommer väl de mest när man har både skidor och pjäxor på fötterna och inte när man bara har pjäxor. Om man tittar tillbaka i tiden så var benbrotten vanligare förr då pjäxorna var mer flexibla och det har flyttat till knäna nu när man använder mer kraft vid skidåkning.
Bar lite tankar, men jag har svårt att se vinsten.

Intressant ... men hur har du tänkt att din lösning ska se ut och vad menar du med maximal flexiblitet? En modern skidpjäxa för avancerad åkning är ju byggd för minimalt flex. Kontrollerat flex framåt i längsled men för övrigt så styvt som möjligt.

/MM

PS! Jag utgår ifrån att det är en skidpjäxa för utförsåkning du menar. Men det kanske är något helt annat du är inne på?DS.

Hej Mountain Man!

Jag såg att mitt inlägg var lite otydligt, jag har korrigerat det en smula och hoppas på att det är tydligare nu!?

Du har helt rätt utan den styvhet som finns idag så blir det bra svårt att åka skidor, det jag menar är att åkaren skall ha maximal flexibilitet i knäleden eftersom jag kan tänka mig att lösningen bygger på att krafterna i knäet fördelas ut på en större yta när väl olyckan är framme, med hjälp av olika material uppbyggnader och egenskaper.

/ John Lindén

ps. tack för svaret förresten, guld värt! ds.

Hej

Jag tolkar din mening

<Jag har satt som kriterier att pjäxan skall skydda dina knän maximalt men även behålla maximal flexibilitet i knäleden!
Men, det jag undrar över är ifall Ni som aktiva utförsåkare kan tänka er att tumma en smula på flexibilitet för ett bättre skydd kring knän?>

som att du tänker bygga en pjäxa vars skaft går upp och över knäleden. Den bör då skydda mot översträckning men framför allt vridning, det är ju då korsbanden går. Lär ju bli intressant att sätta på sig pjäxan:-) samt att få vridmomentet att tas upp av lårbenet.

Intressant idé om jag gissat rätt.

Angående flexibilitet:
Flexibilitet är önskvärt endast framåt och i viss mängd beroende på åkarens vikt, styrka och teknik mm. Detta är, näst efter pjäxans passform, vad som eftersöks när ny pjäxa inhandlas.

All annan flexibilitet är endast till gagn om man vill gå på tur eller prioriterar fika och after-ski på sin skidsemester.

Är inte de flesta skador på knä och leder beroende på att pjäxan sitter kvar i skidan vid fallet? Och således är det bindningen som är problemet?

En bindning som löser ut vid långsamma vridande fall med låg belastning men som biter fast pjäxan utan bara h*lvette när man fläskar på hade varit en uppfinning man kunde tjänat duktigt mycket pengar på. Är det någon utvekling inom skidvärlden som går långsamt just nu så är det väl just utvecklingen av bindningar...

Nojlas sa:
Är inte de flesta skador på knä och leder beroende på att pjäxan sitter kvar i skidan vid fallet? Och således är det bindningen som är problemet?

En bindning som löser ut vid långsamma vridande fall med låg belastning men som biter fast pjäxan utan bara h*lvette när man fläskar på hade varit en uppfinning man kunde tjänat duktigt mycket pengar på. Är det någon utvekling inom skidvärlden som går långsamt just nu så är det väl just utvecklingen av bindningar...
Håller med Nojlas.
Vore det inte smartare att bygga vidare på ett system som funkar (om än inte optimalt) än att krångla till det så jävligt.

Håller med Nojlas och Snowgod. Grundproblemet sitter i bindningarna. En "aktiv" bindning som är "mjuk" i låga hastigheter och kniper åt i högre hastigheter vore fantastiskt. På något sätt borde bindningen kunna isolera och mäta de krafter som normalt uppstår vid hård körning och genom någon form av mekanism öka den kraft som håller fast skon i proportion till normalbelastningen. Här har du en utmaning som heter duga!

/MM

Det fanns någon form av "utlösningspjäxa" för ett par år sedan som skulle göra ungefär det du försöker få till. Den hade ett rejält löst gångläge så att säga som initierades när åkaren lade på en kraft i pjäxan motsvarande en rejäl bakvikt. Grundtanken var att minska risken för korsbandsskador vid bakåtfall förmodar jag. Jag har dragit av ett korsband i ena knät och för mig var det faktiskt just ett vridfall bakåt som orsakade problemet. Det är ytterst tveksamt om en sådan utlösningsmekanism på pjäxan hade räddat korsbandet i det fallet och jag tror personligen inte alls på den idén. Ju mer flex man har i pjäxan, desto mer diffus kraft når bindningen och den kommer då att lösa ut senare.

Den dynamiska bindningen som nämns ovan tror jag desto mer på rent teoretiskt. Konstruktionsmässigt ligger nog den största utmaningen i att få en sådan lösning att bli tillräckligt lätt, liten och samtidigt hållbar och okänslig för kyla. Att göra en mer laboratorieartad prototyp med den funktionen lär inte vara så svårt. Förslagsvis sätter man någon form av rörelsemätande komponent (tex någon liknande som används i klockor som laddas av handrörelser eller K2:s gamla klassiska "blinka med lysdioden"-piezokrets) på skidan. Ju mer skidan skakar och lever fan, desto mer energi alstrar kretsen. Låt sen ett antal åkare köra en vecka var och analysera hur utsignalen från piezokretsen ser ut i relation till åkningen. Som ytterligare finess kan man ju lägga in en GPS-enhet och kanske tom en höjdmätare som så noggrant som möjligt mäter förflyttning vertikalt och horisontellt och får fram en aktuell hastighet. Väg indata från piezokretsen och GPS/höjdmätarenheten i någon form av centralenhet och låt sen ett antal servon ändra fjäderspänningen allt eftersom intensiteten i åkningen förändras. Tekniskt är det säkerligen lösbart. Frågan är bara vad det skulle kosta.

johnjohndesign sa:
Jag ska ta fram en skidpjäxa som förebygger knäskador i så stor utsträckning som möjligt, för jag anser att utformningen på de pjäxor idag är relativt gammalmodiga.

Enligt min research så är korsbandsskador den mest förekommande skadan inom skidåkning, och kortsiktiga lösningar som dagens knäskydd eller långsiktiga lösningar som träning inte tillräckligt tyvärr!
Några funderingar:

1. Funktion går före form. Har du diskuterat din åsikt om pjäxor med någon av de stora tillverkarna?

2. Vilken grupp åkare är det som skadar sig enligt din research?
Är det turisterna som hyr skidor och pjäxor och faller långsamt och klumpigt med svaga knän och skadar sig oavsett bindningsinställning eller är det tävlingsåkarna?

3. Du talar om "flexibilitet", både i knäleden och pjäxan och det är väldigt oklart vad du menar. Om du ens vet det själv?
Hur mycket biomekanik har du läst på Universit/Högskola? Idrottsfysiologi? Utan någon sådan bakgrund är det nog bli omöjligt att nå dina mål

Lycka till.

-peace
/rabbit

Tillbaka
Topp