Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Övrig utrustning
Pjäxor som förebygger knäskador!
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="MnO" data-source="post: 510652" data-attributes="member: 12152"><p>Det fanns någon form av "utlösningspjäxa" för ett par år sedan som skulle göra ungefär det du försöker få till. Den hade ett rejält löst gångläge så att säga som initierades när åkaren lade på en kraft i pjäxan motsvarande en rejäl bakvikt. Grundtanken var att minska risken för korsbandsskador vid bakåtfall förmodar jag. Jag har dragit av ett korsband i ena knät och för mig var det faktiskt just ett vridfall bakåt som orsakade problemet. Det är ytterst tveksamt om en sådan utlösningsmekanism på pjäxan hade räddat korsbandet i det fallet och jag tror personligen inte alls på den idén. Ju mer flex man har i pjäxan, desto mer diffus kraft når bindningen och den kommer då att lösa ut senare. </p><p></p><p>Den dynamiska bindningen som nämns ovan tror jag desto mer på rent teoretiskt. Konstruktionsmässigt ligger nog den största utmaningen i att få en sådan lösning att bli tillräckligt lätt, liten och samtidigt hållbar och okänslig för kyla. Att göra en mer laboratorieartad prototyp med den funktionen lär inte vara så svårt. Förslagsvis sätter man någon form av rörelsemätande komponent (tex någon liknande som används i klockor som laddas av handrörelser eller K2:s gamla klassiska "blinka med lysdioden"-piezokrets) på skidan. Ju mer skidan skakar och lever fan, desto mer energi alstrar kretsen. Låt sen ett antal åkare köra en vecka var och analysera hur utsignalen från piezokretsen ser ut i relation till åkningen. Som ytterligare finess kan man ju lägga in en GPS-enhet och kanske tom en höjdmätare som så noggrant som möjligt mäter förflyttning vertikalt och horisontellt och får fram en aktuell hastighet. Väg indata från piezokretsen och GPS/höjdmätarenheten i någon form av centralenhet och låt sen ett antal servon ändra fjäderspänningen allt eftersom intensiteten i åkningen förändras. Tekniskt är det säkerligen lösbart. Frågan är bara vad det skulle kosta.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="MnO, post: 510652, member: 12152"] Det fanns någon form av "utlösningspjäxa" för ett par år sedan som skulle göra ungefär det du försöker få till. Den hade ett rejält löst gångläge så att säga som initierades när åkaren lade på en kraft i pjäxan motsvarande en rejäl bakvikt. Grundtanken var att minska risken för korsbandsskador vid bakåtfall förmodar jag. Jag har dragit av ett korsband i ena knät och för mig var det faktiskt just ett vridfall bakåt som orsakade problemet. Det är ytterst tveksamt om en sådan utlösningsmekanism på pjäxan hade räddat korsbandet i det fallet och jag tror personligen inte alls på den idén. Ju mer flex man har i pjäxan, desto mer diffus kraft når bindningen och den kommer då att lösa ut senare. Den dynamiska bindningen som nämns ovan tror jag desto mer på rent teoretiskt. Konstruktionsmässigt ligger nog den största utmaningen i att få en sådan lösning att bli tillräckligt lätt, liten och samtidigt hållbar och okänslig för kyla. Att göra en mer laboratorieartad prototyp med den funktionen lär inte vara så svårt. Förslagsvis sätter man någon form av rörelsemätande komponent (tex någon liknande som används i klockor som laddas av handrörelser eller K2:s gamla klassiska "blinka med lysdioden"-piezokrets) på skidan. Ju mer skidan skakar och lever fan, desto mer energi alstrar kretsen. Låt sen ett antal åkare köra en vecka var och analysera hur utsignalen från piezokretsen ser ut i relation till åkningen. Som ytterligare finess kan man ju lägga in en GPS-enhet och kanske tom en höjdmätare som så noggrant som möjligt mäter förflyttning vertikalt och horisontellt och får fram en aktuell hastighet. Väg indata från piezokretsen och GPS/höjdmätarenheten i någon form av centralenhet och låt sen ett antal servon ändra fjäderspänningen allt eftersom intensiteten i åkningen förändras. Tekniskt är det säkerligen lösbart. Frågan är bara vad det skulle kosta. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Övrig utrustning
Pjäxor som förebygger knäskador!
Tillbaka
Topp