Pjäxor till friåkning

Marcus92

Ny medlem
Pjäxor till friåkning
Hej, skulle vilja veta vilka pjäxor man ska avgränsa säg till. Om man letar efter ett par som passar till en randonne-bindning, ska gå längre turer med och åka både pist och offpist med. Successivt mer offpist.
Är amatörskidåkare än så länge men klarar svarta nedfarter utan problem. Min fotform sägs passa till alla pjäxor men ett problem jag stött på tidigare är att jag har svårt att lägga tryck på plösen, vaderna är ganska smala.

Tacksam för hjälp!

Pjäxor till friåkning
Du ska väl lämpligtvis avgränsa dig till ett par alpina turpjäxor om du ska gå på längre turer. Tror inte ett ögonblick att det finns en fotform som passar till alla pjäxor utan precis som vi övriga måste du prova dig fram till vilken sko som passar dig bäst...

Valet du i första hand står inför är om du ska ha ett par pjäxor som passar Dynafitbindningar eller inte. De kostar normalt lite mer men eftersom de även passar i andra turbindningar är det ett säkert köp. Jag har själv ett par Dynafit Titan som jag är mycket nöjd med, inte den snabbaste turpjäxan men är tillräckligt styv för att klara det mesta utför (det är inte pjäxorna som begränsar)!

Intressant nykomling från förra säsongen är Dalbello Virus, ta en titt på dem!

/MM

Pjäxor till friåkning
som alla andra som ska köpa nya pjäxor bör du gå till en riktigt välsorterad pjäxbutik och se till att få bästa möjliga hjälp. det räcker inte att mäta foten på längden, utan även lästen och kanske även vristen (i brist på ett ord jag inte kommer på).

ta till dig av det mountain man skrev också, ingen fot passar alla pjäxor - låter som rent skitsnack från säljare på intersport eller motsvarande... ;)

Pjäxor till friåkning
Hoppas ingen blir sur om jag lånar tråden en sekund, min fråga kan faktiskt hjälpa trådskaparen dessutom...

Någon som har erfarenhet från Titans? Har ju hört från många att de ska stå sig lika bra som ett par alpinpjäxor, flexmässigt, och ändå ha ett sjysst gåläge. Så, är det någon som har erfarenhet från styva, 110-120flex, alpinpjäxor och Titans?

Tillbaka
Topp