Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Pjäxor - vad är rimliga förväntningar på hur bra det kan bli?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="la_grave" data-source="post: 1036498" data-attributes="member: 29415"><p>Tack för alla svar. Först tänkte jag komplettera med lite fler detaljer i en post och sedan besvarar/-möter jag i ett antal separata inlägg det som kommit fram här sedan jag skrev i tråden senast.</p><p></p><p>Jag har blivit lovad, utan kostnad, en ny sprutad innnersko (15/3 har jag tid) så det är inga problem (bortsett från att jag slösat bort ett par månaders åkning med icke fullgod utrustning).</p><p></p><p>Anledningen till att jag satta den rubrik jag gjorde på tråden var just att jag misstänkte att jag borde kunna ställa högre krav på pjäxor när jag plockat ihop dem enligt konstens alla regler men ville få min åsikt bekräftad, och den bekräftelsen tycker jag mig på ett övertygande sätt ha fått nu.</p><p></p><p>Igår passerade jag Bruno och stannade till för att diskutera mina pjäxor, bland annat med utgångspunkt från vad som framkommit ovan. Och även om jag är rätt säker på att jag har fel skal känns det som att han också kan ha en poäng. Fakta är att mina fötter ät 115-116 mm breda, mina befintliga skal är 102 mm breda och allt annat han har är max 97-100 mm brett (i min storlek, 29/289 mm). Att lästa ut något 15% känns rätt mycket (men det kanske Bootfitta eller någon annan kan ha en åsikt om?). Bruno menade i alla fall att det fanns risk att pjäxor som lästas ut så mycket kan gå sönder under själv lästningen, och om så inte sker, blir de sköra och lätt går sönder under åkning.</p><p></p><p>Bruno medgav utan omsvep att det är väldigt svårt att hitta styva pjäxor för folk med breda fötter. Han var även beredd att hålla med om att 110 förmodligen är för mjukt för mig. Problemet är alltså att med min bredd har jag inte så mycket att välja på. En utmaning till ni som läser i tråden: finns det några pjäxor med 130-140 i flex som är minst 102 mm breda? Alternativt "garanterar" att de kan lästas ut så mycket jag behöver? Både årets och förra årets modeller är intressanta.</p><p></p><p>Bruno hade en del argument, typ att han hade gjort 110-pjäxor till folk som tävlade i GS, men jag är väl inte helt övertygad. Ett udda argument var att det är ok att ha på sig en 140-pjäxa när man tränar portar och hela tiden kan knäppa upp. Däremot, ska man ha den på i 6-7 timmar kommer det smärta. Känns väldigt konstigt, eller vad säger ni i tråden som har styva pjäxor?¹</p><p></p><p>För övrigt gjorde jag en, tycker jag, rimlig ansträngning inför detta köp. Jag var bland annat på både Alpint och Alpingaraget och provade pjäxor. På båda ställen ställde de fram 2-3 modeller men kunde inte alls motivera varför jag skulle välja den ena eller den andra utan tyckte att jag skulle välja den som satt skönast (tror jag startade en tråd om detta) - som om känslan i butik på något sätt skulle efterlikna känslan på berget, dessutom med originalinnerskon när jag tydligt sa att jag ville ha en sprutad innersko. Sorry Alpint/Garaget, där missade ni en försäljning på kanske 6000-8000:-.</p><p></p><p>En udda aspekt på det hela är väl att avancerade/styvare pjäxor tenderar att vara dyrare = större marginal för försäljaren. De borde alltså snarare sälja på för avancerade modeller än, som i mitt fall, en för mjuk/enkel modell?</p><p></p><p>Om någon har en briljant lösning på mina pjäxproblem, vill ta en diskussion med Bruno och lyckas övertyga honom om det ena eller andra eller liknande kan jag i utbyte bjuda på boende i La Grave.</p><p></p><p>¹ Jag har en självbild av att jag lätt får ont i fötterna, men det kanske beror på att jag alltid haft för mjuka pjäxor (Strolz - Löplabbet, i Åre, Alpingaraget och i Lech - vägrade alltid ge mig/avrådde å det starkaste från racemodellen), en mjukhet som jag tvingats kompensera för genom att dra åt för hårt. Men för er som varit här och provat Pan de Rideau så är en datapunkt att jag får påtagligt ont i foten på traversen dit. Nu är den förstås lite speciell, inte särskilt lång, kanske 100 meter, men den tar nog 5 minuter eftersom man absolut inte får begå misstag = man spänner sig och pjäxorna extra hårt.</p><p></p><p></p><p><strong>Sammanfattning</strong></p><p>Jag upprepar frågan/utmaningen från ovan</p><p></p><p>Kan ni som läser den här tråden föreslå några pjäxor med 130-140 i flex som är minst 102 mm breda? Alternativt "garanterar" att de kan lästas ut så mycket jag behöver? Både årets och förra årets modeller är intressanta.</p><p></p><p>För övrigt letar jag efter turpjäxor också, som matchar de Dynafit Beast jag har på ingång. Någon som kan rekommendera något där? Bruno nämnde Black Diamond Quadrant, men det var återigen pga bredden.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="la_grave, post: 1036498, member: 29415"] Tack för alla svar. Först tänkte jag komplettera med lite fler detaljer i en post och sedan besvarar/-möter jag i ett antal separata inlägg det som kommit fram här sedan jag skrev i tråden senast. Jag har blivit lovad, utan kostnad, en ny sprutad innnersko (15/3 har jag tid) så det är inga problem (bortsett från att jag slösat bort ett par månaders åkning med icke fullgod utrustning). Anledningen till att jag satta den rubrik jag gjorde på tråden var just att jag misstänkte att jag borde kunna ställa högre krav på pjäxor när jag plockat ihop dem enligt konstens alla regler men ville få min åsikt bekräftad, och den bekräftelsen tycker jag mig på ett övertygande sätt ha fått nu. Igår passerade jag Bruno och stannade till för att diskutera mina pjäxor, bland annat med utgångspunkt från vad som framkommit ovan. Och även om jag är rätt säker på att jag har fel skal känns det som att han också kan ha en poäng. Fakta är att mina fötter ät 115-116 mm breda, mina befintliga skal är 102 mm breda och allt annat han har är max 97-100 mm brett (i min storlek, 29/289 mm). Att lästa ut något 15% känns rätt mycket (men det kanske Bootfitta eller någon annan kan ha en åsikt om?). Bruno menade i alla fall att det fanns risk att pjäxor som lästas ut så mycket kan gå sönder under själv lästningen, och om så inte sker, blir de sköra och lätt går sönder under åkning. Bruno medgav utan omsvep att det är väldigt svårt att hitta styva pjäxor för folk med breda fötter. Han var även beredd att hålla med om att 110 förmodligen är för mjukt för mig. Problemet är alltså att med min bredd har jag inte så mycket att välja på. En utmaning till ni som läser i tråden: finns det några pjäxor med 130-140 i flex som är minst 102 mm breda? Alternativt "garanterar" att de kan lästas ut så mycket jag behöver? Både årets och förra årets modeller är intressanta. Bruno hade en del argument, typ att han hade gjort 110-pjäxor till folk som tävlade i GS, men jag är väl inte helt övertygad. Ett udda argument var att det är ok att ha på sig en 140-pjäxa när man tränar portar och hela tiden kan knäppa upp. Däremot, ska man ha den på i 6-7 timmar kommer det smärta. Känns väldigt konstigt, eller vad säger ni i tråden som har styva pjäxor?¹ För övrigt gjorde jag en, tycker jag, rimlig ansträngning inför detta köp. Jag var bland annat på både Alpint och Alpingaraget och provade pjäxor. På båda ställen ställde de fram 2-3 modeller men kunde inte alls motivera varför jag skulle välja den ena eller den andra utan tyckte att jag skulle välja den som satt skönast (tror jag startade en tråd om detta) - som om känslan i butik på något sätt skulle efterlikna känslan på berget, dessutom med originalinnerskon när jag tydligt sa att jag ville ha en sprutad innersko. Sorry Alpint/Garaget, där missade ni en försäljning på kanske 6000-8000:-. En udda aspekt på det hela är väl att avancerade/styvare pjäxor tenderar att vara dyrare = större marginal för försäljaren. De borde alltså snarare sälja på för avancerade modeller än, som i mitt fall, en för mjuk/enkel modell? Om någon har en briljant lösning på mina pjäxproblem, vill ta en diskussion med Bruno och lyckas övertyga honom om det ena eller andra eller liknande kan jag i utbyte bjuda på boende i La Grave. ¹ Jag har en självbild av att jag lätt får ont i fötterna, men det kanske beror på att jag alltid haft för mjuka pjäxor (Strolz - Löplabbet, i Åre, Alpingaraget och i Lech - vägrade alltid ge mig/avrådde å det starkaste från racemodellen), en mjukhet som jag tvingats kompensera för genom att dra åt för hårt. Men för er som varit här och provat Pan de Rideau så är en datapunkt att jag får påtagligt ont i foten på traversen dit. Nu är den förstås lite speciell, inte särskilt lång, kanske 100 meter, men den tar nog 5 minuter eftersom man absolut inte får begå misstag = man spänner sig och pjäxorna extra hårt. [b]Sammanfattning[/b] Jag upprepar frågan/utmaningen från ovan Kan ni som läser den här tråden föreslå några pjäxor med 130-140 i flex som är minst 102 mm breda? Alternativt "garanterar" att de kan lästas ut så mycket jag behöver? Både årets och förra årets modeller är intressanta. För övrigt letar jag efter turpjäxor också, som matchar de Dynafit Beast jag har på ingång. Någon som kan rekommendera något där? Bruno nämnde Black Diamond Quadrant, men det var återigen pga bredden. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Pjäxor - vad är rimliga förväntningar på hur bra det kan bli?
Tillbaka
Topp