Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Pjäxor: varför får jag krampkänningar i låren?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Kgis" data-source="post: 1045617" data-attributes="member: 63920"><p>Ja det där med nya burgare i branterna är riktigt irriterande tycker jag...</p><p></p><p>Skämt åsido så är (enligt mig) framvikt eller bakvikt varken snyggt eller fördelaktigt när det ska åkas skidor, speciellt när man har tänkt ge sig utanför dom läckert preparerade pisterna. Balans är som bekant en väldigt viktig del av skidåkningen och med framvikt eller bakvikt tappar du fördelarna som ditt balanssinne ger dig och du tvingas istället kompensera med muskelstyrka. Det kommer mot slutet av dagen leda till trötta ben (trots alla knäböj) och när folk blir trötta har dom, enligt egen erfarenhet, tendenser att hamna i det berömda baksätet. Med en bra balans på skidorna kan du använda musklerna på ett mer effektivt sätt och därför ha både längre och gladare skiddagar. En annan sak som är bra med en mer centrerad/neutral position (eller vad man nu ska kalla det) är att du får en buffert att använda när du kör på pucklar, stenar eller annan skit som brukar finnas utanför dom preparerade nedfarterna. Med häng-i-plösen-stilen blir det mycket mer jobb att ta sig fram i stökig terräng eftersom balansen redan är för långt fram på skidan, kör du då på en sten, in i en vinddriva eller liknande kommer det mest troligt resultera i en faceplant. Visserligen är det underhållande från ett liftåkarperspektiv men knappast det bästa sättet att få afterski-cred.</p><p></p><p>Mitt tips:::::::::</p><p></p><p>Prova köra med uppknäppta pjäxor första halvtimmen av skiddagarna. Med uppknäppta pjäxor menas <em>inte</em> att du bara flippar upp spännena. Pjäxorna ska alltså vara helt oknäppta och även remmen längst upp ska vara lös, detta för att hitta rätt balans på skidorna. Brukar kännas lite skumt i början men efter 2-3 åk går det att köra på ganska bra även med lösa pjäxor. Testa även att åka med överdriven framvikt och bakvikt, hur påverkar det din åkning? Det kommer påverka likadant, om än mindre tydligt, när du åker med lite framvikt. Mitt sista tips får bli att kolla på proffsskidåkarna (Hoji är en favorit) när dom åker, tycker man lär sig mycket av det! Trevlig helg folket, snart skidsäsong :D</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Kgis, post: 1045617, member: 63920"] Ja det där med nya burgare i branterna är riktigt irriterande tycker jag... Skämt åsido så är (enligt mig) framvikt eller bakvikt varken snyggt eller fördelaktigt när det ska åkas skidor, speciellt när man har tänkt ge sig utanför dom läckert preparerade pisterna. Balans är som bekant en väldigt viktig del av skidåkningen och med framvikt eller bakvikt tappar du fördelarna som ditt balanssinne ger dig och du tvingas istället kompensera med muskelstyrka. Det kommer mot slutet av dagen leda till trötta ben (trots alla knäböj) och när folk blir trötta har dom, enligt egen erfarenhet, tendenser att hamna i det berömda baksätet. Med en bra balans på skidorna kan du använda musklerna på ett mer effektivt sätt och därför ha både längre och gladare skiddagar. En annan sak som är bra med en mer centrerad/neutral position (eller vad man nu ska kalla det) är att du får en buffert att använda när du kör på pucklar, stenar eller annan skit som brukar finnas utanför dom preparerade nedfarterna. Med häng-i-plösen-stilen blir det mycket mer jobb att ta sig fram i stökig terräng eftersom balansen redan är för långt fram på skidan, kör du då på en sten, in i en vinddriva eller liknande kommer det mest troligt resultera i en faceplant. Visserligen är det underhållande från ett liftåkarperspektiv men knappast det bästa sättet att få afterski-cred. Mitt tips::::::::: Prova köra med uppknäppta pjäxor första halvtimmen av skiddagarna. Med uppknäppta pjäxor menas [i]inte[/i] att du bara flippar upp spännena. Pjäxorna ska alltså vara helt oknäppta och även remmen längst upp ska vara lös, detta för att hitta rätt balans på skidorna. Brukar kännas lite skumt i början men efter 2-3 åk går det att köra på ganska bra även med lösa pjäxor. Testa även att åka med överdriven framvikt och bakvikt, hur påverkar det din åkning? Det kommer påverka likadant, om än mindre tydligt, när du åker med lite framvikt. Mitt sista tips får bli att kolla på proffsskidåkarna (Hoji är en favorit) när dom åker, tycker man lär sig mycket av det! Trevlig helg folket, snart skidsäsong :D [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Pjäxor: varför får jag krampkänningar i låren?
Tillbaka
Topp