Pjäxor? Vilka är bäst?

ErikWibaeus

Medlem
Pjäxor? Vilka är bäst?
Hallå!

I våras snodde några småkids mina pjäxor på en tävling. Ingen skada skedd förutom de facto att snorungarna förmodligen vart förgiftade av mina gamla skit-pjuck. Men nu söker jag en lösning på mitt problem. Jag undrar helt enkelt vilken modell ni skulle välja om ni var i min sitts?
Salomon SPK Pro 2010 - http://www.skistore.se/catalog/product_info.php?manufacturers_id=17&products_id=2787
Fultilt Hot Dogger - http://www.skistore.se/catalog/product_info.php?manufacturers_id=108&products_id=2796
Fulltilt Konflict - http://www.skistore.se/catalog/product_info.php?manufacturers_id=108&products_id=2795
Dalbello Krypton Pro - http://www.skistore.se/catalog/product_info.php?manufacturers_id=115&products_id=1806

Är det så att ni har andra förslag så bara säg till!
Har även sneglat lite på Salomon Shogun men har hört blandade grejer om den skon..
Vilken är det bästa för kort och gott allt?
EDIT: Notera att jag plåtar och inte hoppar. Det gör att skon ska va hyffsad att gå med även om jag har kängor och stövlar i vanliga fall.

EDIT 2.0: Jag vill höra egna personliga åsikter rörande dessa pjäxor. Hur dom känns i ute i verkligheten. Det är en femma att testa på Garaget och en annan sak när skalet är hårt av kyla och satt under stress. Som sagt, rekomender på! Ingen uppfattning är onödig... med undantag från er som aldrig har åkt mer någon av dessa =D

All the best //EW

Senast ändrad:
Pjäxor? Vilka är bäst?
Gå dit.pröva.Välj utifrån hur skorna passar.

Men kör du mkt park kanske Dalbellon inte är första valet, inte heller Konflicten.

Pjäxor? Vilka är bäst?
alexanderhyuns inlägg kan du ignorera. alla fötter är tyvärr inte likadana.
vad du behöver göra är att prova en massa olika pjäxor.
krypton och konflict är friåkningsskor, hårdare än de två andra. går bra att köra i park om du kräver en stadig och styv pjäxa.
ska du ha en parksko skulle jag även titta på nordicas nya, kommer på rak arm inte ihåg vad den heter dock.

Pjäxor? Vilka är bäst?
word on the street says SPK.. Nästan alla jag frågar säger det!
jag ska knalla bort till garaget å kolla vad som känns fetast. mitt problem är bara att mina fötter äter bajs å e rätt stora så åka å testa är inte det lättaste i världen =D.
Som sagt har ni fler idéer så skrik ut!
//EW

Senast ändrad:
Pjäxor? Vilka är bäst?
Har du nära till garaget är ditt problem löst.
Gå in, få hjälp, prova en massa pjäxor.

Lyssna inte på folk som säger att en sko är bra eller dålig, de har väl inte exakt likadana fötter som du har?
Alla de fyra pjäxorna du räknat upp är skitbra pjäxor. För MIN egen del är tre av dem dock helt oanvändbara, är en ren plåga att ha foten i dem!!! Men ändå är det skitbra pjäxor - åt andras fötter!

Pjäxor? Vilka är bäst?
Jag var också i behov av nya pjäxor inför säsongen och mitt val stod mellan SPK Koas och Fulltilt Hot Dogger,, provade båda noga men tillslut blev det att jag köpte Fulltilt. Jag har inte åkt på dom än men det känns att jag valde rätt för dom är grymt sköna! Jag formade även innerskon och gjorde en formsula av min fot.. Jag har smala fötter åxå

KÖP Fulltilt!

Pjäxor? Vilka är bäst?
V-InDahl sa:
Jag var också i behov av nya pjäxor inför säsongen och mitt val stod mellan SPK Koas och Fulltilt Hot Dogger,, provade båda noga men tillslut blev det att jag köpte Fulltilt. Jag har inte åkt på dom än men det känns att jag valde rätt för dom är grymt sköna! Jag formade även innerskon och gjorde en formsula av min fot.. Jag har smala fötter åxå

KÖP Fulltilt!
men kompis, fatta att det inte är din fot som spelar nån roll här, utan trådskaparens. hur svårt ska det vara för folk att förstå att den pjäxa inte fattar alla fötter?

Pjäxor? Vilka är bäst?
V-InDahl sa:

KÖP Fulltilt!
Nu har ju TS ganska stora fötter, vilket inte är förenat med att välja smala Fulltilt's?

Mina Kryptons ligger på ca. 130 i flex, inte så skoj i park kanske. Även Konflict ligger högt i flex.

Men skit i vad all säger att du bör välja, pröva dig fram.

Pjäxor? Vilka är bäst?
V-InDahl sa:

KÖP Fulltilt!
du har ju inte ens åkt i dem än och rekommenderar dem? Borde vara en varning för det...

Pjäxor? Vilka är bäst?
Om du nu ska gå ganska mycket i pjäxorna borde du kanske satsa på ett par styvare turpjäxor med gåläge?

Nu har jag ju ingen aning om hur dina fötter ser ut... Men BD factor och lange superblaster kanske är något att kolla på? lite bredare läst, 102 mm har jag för mig men lägg inte för mycket vikt vid det. Men som alltid snacka med någon som kan pjäxor, gå till garaget som du sa...

Pjäxor? Vilka är bäst?
Tack för alla svar!
Jag är mest intresserad av era egna erfarenheter mer än vad som är bäst för mig. Jag vet som sagt inte vilken som passar mina konstiga fötter bäst så är det så är det så att SPK passar mig bäst så vilja vet om ni gillar dom och samma sak med Hot Dogger. En sak är ju hur de känns i svett sockan på Garaget å en annan sak när du är i backen och dom är kalla i skalet.
The battle goes on!

Pjäxor? Vilka är bäst?
ErikWibaeus sa:
Tack för alla svar!
Jag är mest intresserad av era egna erfarenheter mer än vad som är bäst för mig. Jag vet som sagt inte vilken som passar mina konstiga fötter bäst så är det så är det så att SPK passar mig bäst så vilja vet om ni gillar dom och samma sak med Hot Dogger. En sak är ju hur de känns i svett sockan på Garaget å en annan sak när du är i backen och dom är kalla i skalet.
The battle goes on!
Förvisso, bra med input från många. Ändå kan jag garanterat säga att de på garaget vet mer än vad alla i denna tråden vet tillsammans.

Pjäxor? Vilka är bäst?
Heinz_p sa:
ErikWibaeus sa:
Tack för alla svar!
The battle goes on!
Förvisso, bra med input från många. Ändå kan jag garanterat säga att de på garaget vet mer än vad alla i denna tråden vet tillsammans.
Absolut så ska jag snacka med dom men erfarenheten att ha åkt i skon är matnyttig också. Vissa skor har ju svagheter som man inte känner förrens efter ett litet tag. Tack återigen för all input!

Pjäxor? Vilka är bäst?
Går det att se flex index på Hot Dogger? Står att tungan är #6 men vad säger det?
Skulle vilja jämföra med mina Salomon 1080 som jag tror är 80, vilket jag känner är lite för mjukt...

Pjäxor? Vilka är bäst?
Mycket hets på pryltrådar..
Har bara erfarenhet i från Spk´n. Fungerar okej, men har haft sjukt problem med att foten och hälen "lägger" sig fel och tappar greppet.
Får åka runt hela dagen och "lägga" tillbaka foten med hjälp av tårna.
Varför har dom bara 2 spännen?
Pjäxan känns som ett par tofflor om man tar på sig ett par skidor som är lite större och bredare än genomsnittlig parkskida.
Pjäxan är nog ultimat för den som har lite bredare fötter och problem med ömmade benhinnor, då den är "tillräckligt" mjuk på "rätt" ställen.

Har du inte funderat på "il moron"?

Pjäxor? Vilka är bäst?
Jo Il Moron har jag tänkt på! Skall in och testa den med. Grejen med den är att det inte finns så många som stått i den (rätta mig om jag har fel!).
SPK´n känns mer och mer som rätt alternativ eftersom jag har 47-48 i storlek, platta jävliga fötter å tår som inte vill sig bättre haha.
Benhinnor är ju en träningsfråga så länge dom inte är inflamerade.
Tack för all input och att nivån hålls ovanför vattenytan!

Pjäxor? Vilka är bäst?
Jag åkte med SPK förra säsongen men byter iår då jag inte gillar att det bara är 2 spännen, känns som man inte sitter fast helt. Funkar i parken men för mer riktig åkning eller offpist funkar den inte bra

Var och testade Nordica ace of spades igår och det var en posetiv överaskning. Mycket bättre hällgrepp än både hot dogger och spk. Väldigt fin, påkostad innersko som sitter perfekt på foten. För mig blir det sådana, om du får chansen så testa dem! Finns bara 50 par i sverige tror jag.

Pjäxor? Vilka är bäst?

@niklas: så hette den, ja. den skulle jag också rekommendera, mycket vassare än spk i min mening. shogun skulle jag däremot stryka med en gång, kass innersko.

Pjäxor? Vilka är bäst?
Om du har möjligheten att prova, så gör de, så ser du vilken som passar din fot bäst! Fast SPK var snyggast imo, har ingen erfarenhet av fulltilt men mina Salomon Flyer sitter bra! =)

Pjäxor? Vilka är bäst?
När du väljer pjäxor är de viktigt att inte välja några som din freeride polare kanske tycker är sköna då alla tycker olika?
Tillexempel jag känner sjukt många som kör med fulltilt tex.? Medans jag inte ens klarade av att prova båda pjäxorna då jag skarp ogillade dem och darför gillar man mer Salomons jibb pjäxor tex SPK?
Så mitt råd är att gå och prova någon som passar bra till just din fot ? Åk tex till Skistore i göteborg? Bor du närastor stad åk dit , prova och få ett bra du blir nöjd med!

/Gurra

Pjäxor? Vilka är bäst?
bl0ckm0ng0t sa:
V-InDahl sa:

KÖP Fulltilt!
du har ju inte ens åkt i dem än och rekommenderar dem? Borde vara en varning för det...
Jag lär ju känna skillnad från dom pjäxorna jag hade innan i flex och hur den sitter på foten! jag har ju även provat dom med skidorna på...

Pjäxor? Vilka är bäst?
V-InDahl sa:
bl0ckm0ng0t sa:
V-InDahl sa:

KÖP Fulltilt!
Jag lär ju känna skillnad från dom pjäxorna jag hade innan i flex och hur den sitter på foten! jag har ju även provat dom med skidorna på...
och du tror att pjäxorna känns likadana hemma/i butik som de gör ute i backen när plasten fryser till och flexet helt plötsligt är helt annorlunda...?

Pjäxor? Vilka är bäst?
Köpte mina pro på alpingaraget. Dom är mjuka vilket gjorde att jag slapp benhinne- problem som jag haft tidigare. Lädret går lätt sönder. Har för mig att han sa att spk kaos hade identisk innesko, och i så fall så kan du ju tjäna en tusing om inte utseendet är så viktigt=)

Rekommenderar som många andra att du åker och testar någonstans hos nån som kan. Du hade ju stora och "konstiga" fötter så du kanske får trixa lite med sulor mm för att få det att bli bra. Bra sätt att spendera tusingen i så fall=)

Pjäxor? Vilka är bäst?
Hmm om du är ute mycket och knatar runt med pjäxorna och så kanske det är bäst att köpa ett par av de nya styvaste turpjäxorna. Tex dynafit titan heter väl den senaste värstingmodellen.

Pjäxor? Vilka är bäst?
SPK Pro har bättre innersko än Kaos. Pro-innerskon är mer formbar, och utgör en stor del av prisskillnaden.

Pjäxor? Vilka är bäst?
Som alla andra säger, salomon spk eller kaos, men testa även fulltilt pjäxorna, har hört mycket bra om dom =)

Pjäxor? Vilka är bäst?
Lee-nus sa:
V-InDahl sa:

KÖP Fulltilt!
men kompis, fatta att det inte är din fot som spelar nån roll här, utan trådskaparens. hur svårt ska det vara för folk att förstå att den pjäxa inte fattar alla fötter?
Han kanske har smala fötter, vad vet jag?! Jag tycker han borde prova dom, grymt sköna! :D

Pjäxor? Vilka är bäst?
Lee-nus sa:
V-InDahl sa:
bl0ckm0ng0t sa:
och du tror att pjäxorna känns likadana hemma/i butik som de gör ute i backen när plasten fryser till och flexet helt plötsligt är helt annorlunda...?
Dom kanske blir hårdare i flexet men själva innerskon lär ju hålla samma form?!

Snödjup

Tillbaka
Topp