Hej! Finns lite olika alt. på pjäxor:
Det första man ska göra är att fråga sig själv: hur mycket kommer jag att använda dem till att gå på tur med och hur mycket man kommer att åka med dem nerför.
När man har kommit fram till det kommer nästa fråga:
Vilka pjäxor:
Ska man använda dem mestadels till åkning och gå på någon enstaka endagstur eller så då ska man välja antingen Garmont Ripple G (i första hand) eller annars Scarpa T1 (man kan även välja Crispi CX-1, dessa har jag dock mindre erf. av).
Om man kommer fram till att man kommer att göra nån längre tur och åka med dem i pist också..då kan man gå ner på ett par lite mindre höga och således styva pjäxor.
Kommer man fram till att man bara ska använda dem till att gå på tur, men att man kanske klättrar upp ett par branter och gör några schyssta svängar då kan man tex välja Scarpa T3 eller Garmont Libero, eller liknande.
Det är dock INTE (enligt mig) att rekomendera med skinnpjäxor!
Dessa är helt enkelt för sladdriga för dagens skidor.
När jag gjorde en 10-dagars tur i Keb använde jag mig av Scarpa T3 och det funkade alldeles utmärkt, det var även flera i min grupp som hade typ Garmont Gara och Crispi CX-1.
Man kan alltså utan svårigheter och med lite vilja göra riktigt långa turer med högre pjäxor, man får bara spänna upp dem väldigt löst tex.
Dessa frågor är vad man ska använda sig av. Var ärlig mot dig själv oxå när du gör det!
/Erik