Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Parkskidor
Pjäxor
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Ace_DG" data-source="post: 11094" data-attributes="member: 12483"><p>Kroppsvikt, teknik och åksätt, kontra grejornas hårdhet.</p><p></p><p>Hårda lagg, hårda pister, racingteknik kräver hårda pjuck, generellt. För Off-pist åkning borde man rimligen kunna ha något mjukare utrustning (har liten erfarenhet här), men för vilda korridoråkare och dylika krävs nog även här maximal kontroll, dvs hårda pjuck. </p><p></p><p>Beståndsdelarna måste dock kombineras med sunt förnuft. Jag har sett otaliga medelmåttiga åkare "stolpa omkring" i backarna, oförmögna att få fram knät i sina stenhårda racingpjuck, och som en följd av det få en totalt felaktig position på skidan. Har även sett många tävlingsungdomar göra samma sak (farsan har köpt det dyraste, bästa!). Ungarna har helt enkelt inte kroppskrafterna att pressa fram knät. I klubbarna finns tack och lov människor som kan något och som kan korrigera ev utrustningsmissar. </p><p></p><p>För hårda pjuck, kombinerat med för hårda lagg, för medelmåttigt tränade ben, och svag grundteknik, och man har bara ett elände (fast DET kan man ju inte erkänna!). </p><p></p><p>Jag anser ändå att man kan köpa LITE för hårda skor. Dels för ens teknik hela tiden utvecklas (eller hur?), dels för att det alltid finns en viss justeringmöjlighet. Du kan låta bli att knäppa stenhårt ända upp, och bara lite försiktigt dra åt toppbandet, vips har man en NÅGOT "mjukare" sko, faktiskt. Viktigt är då också att man inte åker omkring i skon, trots att man "släpper upp" lite. </p><p></p><p>När man provar pjuck kan det vara lämpligt att sätta fast skon i en bindning (vits: hälen går inte att lyfta) och sen pressa knät framåt. Notera hur mycket kraft det går åt att pressa knät till ett läge ungefär ovanför tårna. Längre fram än så skall man inte kunna komma, anser jag. Här skall det vara stopp. Sen är det bara att välja. </p><p></p><p>Någon nämnde Strolz, och faktum är att det namnet nästan har en magisk klang. Det är inte utan orsak att racingåkare och andra proffs kör med sina sponsrade skal med innerskor från Strolz. Det blir helt enkelt väldigt bra, finns otaliga vittnesmål på det. Själv har jag inte riktigt lyckats motivera mig till att köpa innerskor för 4 papp, fast ibland har det känts nära. </p><p></p><p>Just nu har jag ett par Salomon Racing(?) 1997, den första med termoformning. Dom börjar slappa till sig lite, så det är dags att börja nita igen. Plösarna kunde också vara bättre. En veckas hård åkning, och man är rätt öm på skenbenen (händer enl uppgift aldrig med Strolz-plös, tro det).</p><p></p><p>Nu lär jag få på käften, men jag anser fortfarande att plösarna på bakistegsskorna var helt överläsna traditionella plösar. Hade ett par Nordica en gång...ack...osv osv </p><p></p><p>Med tajtade toppband</p><p>Eder Ace D G</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Ace_DG, post: 11094, member: 12483"] Kroppsvikt, teknik och åksätt, kontra grejornas hårdhet. Hårda lagg, hårda pister, racingteknik kräver hårda pjuck, generellt. För Off-pist åkning borde man rimligen kunna ha något mjukare utrustning (har liten erfarenhet här), men för vilda korridoråkare och dylika krävs nog även här maximal kontroll, dvs hårda pjuck. Beståndsdelarna måste dock kombineras med sunt förnuft. Jag har sett otaliga medelmåttiga åkare "stolpa omkring" i backarna, oförmögna att få fram knät i sina stenhårda racingpjuck, och som en följd av det få en totalt felaktig position på skidan. Har även sett många tävlingsungdomar göra samma sak (farsan har köpt det dyraste, bästa!). Ungarna har helt enkelt inte kroppskrafterna att pressa fram knät. I klubbarna finns tack och lov människor som kan något och som kan korrigera ev utrustningsmissar. För hårda pjuck, kombinerat med för hårda lagg, för medelmåttigt tränade ben, och svag grundteknik, och man har bara ett elände (fast DET kan man ju inte erkänna!). Jag anser ändå att man kan köpa LITE för hårda skor. Dels för ens teknik hela tiden utvecklas (eller hur?), dels för att det alltid finns en viss justeringmöjlighet. Du kan låta bli att knäppa stenhårt ända upp, och bara lite försiktigt dra åt toppbandet, vips har man en NÅGOT "mjukare" sko, faktiskt. Viktigt är då också att man inte åker omkring i skon, trots att man "släpper upp" lite. När man provar pjuck kan det vara lämpligt att sätta fast skon i en bindning (vits: hälen går inte att lyfta) och sen pressa knät framåt. Notera hur mycket kraft det går åt att pressa knät till ett läge ungefär ovanför tårna. Längre fram än så skall man inte kunna komma, anser jag. Här skall det vara stopp. Sen är det bara att välja. Någon nämnde Strolz, och faktum är att det namnet nästan har en magisk klang. Det är inte utan orsak att racingåkare och andra proffs kör med sina sponsrade skal med innerskor från Strolz. Det blir helt enkelt väldigt bra, finns otaliga vittnesmål på det. Själv har jag inte riktigt lyckats motivera mig till att köpa innerskor för 4 papp, fast ibland har det känts nära. Just nu har jag ett par Salomon Racing(?) 1997, den första med termoformning. Dom börjar slappa till sig lite, så det är dags att börja nita igen. Plösarna kunde också vara bättre. En veckas hård åkning, och man är rätt öm på skenbenen (händer enl uppgift aldrig med Strolz-plös, tro det). Nu lär jag få på käften, men jag anser fortfarande att plösarna på bakistegsskorna var helt överläsna traditionella plösar. Hade ett par Nordica en gång...ack...osv osv Med tajtade toppband Eder Ace D G [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Parkskidor
Pjäxor
Tillbaka
Topp