Pjäxornas betydelse för åkningen?

Oj jäklar vilken debatt det blev av denna tråd. Verkar finnas många olika åsikter om det här med pjäxor, verkar vara väldigt individuellt vad man trivs med. Frågan är då hur man ska veta vilka pjäxor man skall köpa? Pjäxor är ju inget man kan provåka innan man köper precis. Ett par pjäxor som känns sitta bra på foten när man provar dom kan tydligen visa sig inte alls funka bra i åkningen eller har jag fel?
Någon som kan rekommendera ett par bra pjäxor till rimligt pris för en medelgod åkare med relativt långsmal fot och smalt underben?

Lange tycker jag har funkat bra för mig men de flesta fabrikat är ju bra vad jag vet, det handlar mest om vad som passar din fot. Gå till en riktig pjäxgubbe så kan han plocka fram ett par som passar bra och dessutom fixa och trixa lite så de sitter som en fläskläpp. Köp inte för stora pjäxor och inte för mjuka heller (det senare är ju förstås en smaksak) om du har tänkt åka i dom och inte bara vara bekväm på afterskin. Är din fot t ex. 25,5cm så är det den storleken du ska ha. Känns pjäxan för bred ska du prova en annan model/fabrikat osv. Men det vet dom i bra butiker och de mäter ju din fot såklart. Lägg mer pengar på pjäxor än annan utrustning och köp en bra sula oxå. Bra pjäxor gör dig bättre och det blir ju roligare att åka då som det har sagts förut.

Snowgod sa:
Det kanske inte är tillräckligt märkvärdigt för att någon tycker det ska vara värt att hitta på ett fiffigt namn så försäljarna har nåt att peka på.... Men det finn ju olika spoilrar och sånt att köpa som man sätta bak vid vaden. Funkar bra tycker jag och fyller dessutom ut skaftet en aning om man tycker det glappar lite där.
Dude var kan man köpa sånnadär spoilrar??

oscarius sa:
Snowgod sa:
Det kanske inte är tillräckligt märkvärdigt för att någon tycker det ska vara värt att hitta på ett fiffigt namn så försäljarna har nåt att peka på.... Men det finn ju olika spoilrar och sånt att köpa som man sätta bak vid vaden. Funkar bra tycker jag och fyller dessutom ut skaftet en aning om man tycker det glappar lite där.
De följer med pjäxan vid köp.

Utter sa:
oscarius sa:
Snowgod sa:
Brukar det såklart göra men det finns fler varianter, oftast för race typ slalom osv. Välsorterad butik kan ha eller ta hem. Har fått mina på Footworks i Cham och där är de ju rätt så välsorterade för att uttrycka sig försiktigt...

Snowgod sa:
Utter sa:
oscarius sa:
Brukar det såklart göra men det finns fler varianter, oftast för race typ slalom osv. Välsorterad butik kan ha eller ta hem. Har fått mina på Footworks i Cham och där är de ju rätt så välsorterade för att uttrycka sig försiktigt...
Har aldrig sett någon tävlingsåkare använda andra än de vanliga såvida dom inte är hemmagjorda i stål, aluminium etc. Vilka tillverkar dom isf?

Ingen aning men jag fick testa flera olika när jag fixade mina pjäxor sist. Fick förklarat för mig att de flesta var till för nån typ av race. Alla varianter var i likadan grå plast som orginalflärpen men var olika i formen och en del gick mer runt benet och högt upp på sidorna typ. Jag valde att fortsätta använda orginal. Har kollat lite på olika tillverkares hemsidor nu eftersom du frågade men inte hittat nåt liknande alls.

Snowgod sa:
Ingen aning men jag fick testa flera olika när jag fixade mina pjäxor sist. Fick förklarat för mig att de flesta var till för nån typ av race. Alla varianter var i likadan grå plast som orginalflärpen men var olika i formen och en del gick mer runt benet och högt upp på sidorna typ. Jag valde att fortsätta använda orginal. Har kollat lite på olika tillverkares hemsidor nu eftersom du frågade men inte hittat nåt liknande alls.
kan du slänga upp en länk på ngn av dom sidorna du tittade på?

Kan rekommendera Fishers RC4. Riktigt sköna, sen har de Soma-Tech som kompenserar upp för de som har naturliga "Duckstands".

Jag har rätt lite att tillägga faktiskt. MnO med bror, Anders Nilsson och många fler har redan radat upp ett antal argument till att förse sig med skor anpassade för din typ av åkning och övriga förutsättningar.

Mina skor dom senaste 20 åren har undantagslöst varit av racingmodell och det bara av en enda orsak egentligen: Bästa kraftöverföring och "svar" i framåtrörelsen. Med det menar jag känslan av att man kan anbringa valfritt plöstryck alltefter typ av skida och snöförhållanden. Min uppfattning är att vid max plöstryck skall knät inte gå längre fram än frambindingen. Jag har haft tvivelaktiga erfarenheter av hyrpjuck ("-det är det hårdaste vi har") som har varit katastrofalt mjuka framåt, det har liksom inte funnits någon gräns. Jag har också kört på 80-90-talets benhårda racepjuck som knappast gav efter något alls.

Med dagens moderna skidor behöver man inte ha det hårdaste hårda flexet i pjucken, men det skall finnas potential till att, om man så önskar, bygga upp tryck på plösen. Dagens moderna avancerade skor har ett progressivt flex, dvs man kan välja hur mycket kraft du vill skicka ner i skidan vid ett givet ögonblick. En klar positiv utveckling bara dom sista 10 åren!

För en avancerad åkare är mjuka pjuck ett otyg! Har man en gång vant sig vid ett distinkt "svar" i skon kan man inte gå tillbaka. Sen kan man faktiskt justera lite med dom översta spännena och toppbandet.

Jag är i första hand piståkare och kör f n på ett Nordica Dobermann 150 (hårda, kompromisslösa, men vilken styrning!) för pist och banåkning på hårt underlag och ett par Technica Race 130 för komfortåking i pist och offpist (=bekväma & sköna, kliv i å åk!).

God kväll!
Eder,
Ace DG

Senast ändrad:
Tittade hos de som gör pjäxor bla. Lange, Salomon, Nordica och Dalbello men det var tunt med reservdelar och tillbehör överlag.

icemann sa:
Oj jäklar vilken debatt det blev av denna tråd. Verkar finnas många olika åsikter om det här med pjäxor, verkar vara väldigt individuellt vad man trivs med. Frågan är då hur man ska veta vilka pjäxor man skall köpa? Pjäxor är ju inget man kan provåka innan man köper precis. Ett par pjäxor som känns sitta bra på foten när man provar dom kan tydligen visa sig inte alls funka bra i åkningen eller har jag fel?
Någon som kan rekommendera ett par bra pjäxor till rimligt pris för en medelgod åkare med relativt långsmal fot och smalt underben?
För att återgå till ämnet då....

För att vet det skulle JAG gå till en bootfitter(skidbutik som vet vad de pratar om) som kollar på din fot och efter det säger vad han skall göra med pjäxan och anpassa din pjäxa efter dig. Med tanke på vad för skida du kör på så är nog förmodligen typ max 90 i flex lämplig...

//H

Förstår mig inte på det där med spoilers.
Hur fästs dom??

Låter som den där höj-justerbara grejen där bak...

oscarius sa:
Förstår mig inte på det där med spoilers.
Hur fästs dom??

Låter som den där höj-justerbara grejen där bak...
Exakt, den justerbara grejen... Den brukar sitta fast på innerskon eller skalet. Har man t ex. inte orginal innersko brukar det gå att fästa i skalet. Mina sitter med popnit genom samma hål som remmen. Behövdes bara göra hål i spoiler och dra dit. Funkar mycket bra.

För att återgå till ämnet:
Har Iceman fått svar på det han vill veta?

Det vi kommit fram till är följande; Gå till en s.k. Bootfitter/pjäxgubbe!
Släng orginalsulan och köp en vettig!
Bara du själv kan avgöra om det känns bra!
Bara du själv kan avgöra om priset är rimligt!

Pjäxor är den viktigaste delen på hela utrustningen. Därmed menar jag inte att du måste lägga ut 7000 spänn för att bli nöjd. Är du dock en hyfsad åkare så köp en prestanda sko för ca 3000 spänn och gjut en sula. Har man en normal till en bred fot räcker offtast det. Spruta en innersko behövs sällan om man inte har extremt smal fot som jag eller vill sitta stenhårt och där komforten kommer i andra hand. Två ledord i jakten på rätt pjäxa..... Rätt nivå och rätt passform.

Tillbaka
Topp