Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Övrig utrustning
Pjäxornas betydelse för åkningen?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="MnO" data-source="post: 418693" data-attributes="member: 12152"><p>Det finns bara ett svar på den frågan. Pjäxorna har en enorm betydelse. Det finns inget som höjer din nivå som åkare lika mycket som att gå från ett par mjuka och slappt sittande medel-/lågnivåpjäxor till en högprestandamodell med rätt passform. Som tur är förstår man inte det förrän man har testat ett par riktigt bra pjäxor, så det går att åka med sämre grejor så länge man är omedveten. Om du däremot har vant dig vid ett par top of the line och har lyckats få till rätt passform är ett byte ner till en medelklasspjäxa smått chockerande. </p><p></p><p>När det gäller skidor kan man åka in sig på vilket skit som helst om man ger dom tid. Med ett par kass pjäxor (dvs antingen kass rent allmänt, eller en bra modell med kass passform för just dig) finns det ingen räddning. Det förstör alla möjligheter att utvecklas som åkare. </p><p></p><p>Jag har ett par ganska hårda Tecnica-skal med en formsprutad innersko som efter många timmars anpassning sitter som ett smäck. Jag testade förra vintern ett par åk med ett par Salomon Performa Customfit, en väldigt populär modell i den lägre prisklassen med flex på 85 tror jag. Storleken var rätt och pjäxan kändes bekväm på foten, men åkkänslan? Ojojojoj, den var obefintlig. Jag hittade ingen närkontakt alls med skidorna. Ingen direkthet, ingen respons, ingen kontroll, ingen kraft och framförallt ingen feedback från snön. Alla nyanser som olika skidor bjuder på försvann omedelbart och jag blev mycket passiv i åkningen. Jag tog direkt ett rejält kliv neråt i åknivå. Det var en fullständigt makalöst stor skillnad alltså, och då överdriver jag inte det minsta. </p><p></p><p>Skidorna har som sagt mindre betydelse, men samtidigt är olika skidor olika krävande för pjäxvalet. Ju mer högpresterande raceskidor, eller ju bredare och ju större freerideskidor, desto större skillnad upplevs mellan olika pjäxor. En snäll skumkärne-mainstream-carver i kort längd kan vara åkbar med ett par mjuka pjäxor. En stor friåkningsskida eller en racestock-gs däremot är bara att glömma att man kan driva med en slapp pjäxa.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="MnO, post: 418693, member: 12152"] Det finns bara ett svar på den frågan. Pjäxorna har en enorm betydelse. Det finns inget som höjer din nivå som åkare lika mycket som att gå från ett par mjuka och slappt sittande medel-/lågnivåpjäxor till en högprestandamodell med rätt passform. Som tur är förstår man inte det förrän man har testat ett par riktigt bra pjäxor, så det går att åka med sämre grejor så länge man är omedveten. Om du däremot har vant dig vid ett par top of the line och har lyckats få till rätt passform är ett byte ner till en medelklasspjäxa smått chockerande. När det gäller skidor kan man åka in sig på vilket skit som helst om man ger dom tid. Med ett par kass pjäxor (dvs antingen kass rent allmänt, eller en bra modell med kass passform för just dig) finns det ingen räddning. Det förstör alla möjligheter att utvecklas som åkare. Jag har ett par ganska hårda Tecnica-skal med en formsprutad innersko som efter många timmars anpassning sitter som ett smäck. Jag testade förra vintern ett par åk med ett par Salomon Performa Customfit, en väldigt populär modell i den lägre prisklassen med flex på 85 tror jag. Storleken var rätt och pjäxan kändes bekväm på foten, men åkkänslan? Ojojojoj, den var obefintlig. Jag hittade ingen närkontakt alls med skidorna. Ingen direkthet, ingen respons, ingen kontroll, ingen kraft och framförallt ingen feedback från snön. Alla nyanser som olika skidor bjuder på försvann omedelbart och jag blev mycket passiv i åkningen. Jag tog direkt ett rejält kliv neråt i åknivå. Det var en fullständigt makalöst stor skillnad alltså, och då överdriver jag inte det minsta. Skidorna har som sagt mindre betydelse, men samtidigt är olika skidor olika krävande för pjäxvalet. Ju mer högpresterande raceskidor, eller ju bredare och ju större freerideskidor, desto större skillnad upplevs mellan olika pjäxor. En snäll skumkärne-mainstream-carver i kort längd kan vara åkbar med ett par mjuka pjäxor. En stor friåkningsskida eller en racestock-gs däremot är bara att glömma att man kan driva med en slapp pjäxa. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Övrig utrustning
Pjäxornas betydelse för åkningen?
Tillbaka
Topp