Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Övrig utrustning
Pjäxornas betydelse för åkningen?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="MarkusO" data-source="post: 418769" data-attributes="member: 13390"><p>Det känns som om pjäxvalet följer en skidåkares utveckling. </p><p></p><p>Jag exemplifierar med ett extremfall:</p><p>Jag åkte runt med hyrda Salomon SX11 i min sportlovsungdom och tyckte att de funkade klockrent. Visst drömde jag om justerbart hälgrepp som på SX41 och kanske tom (långt borta i ouppnåbarheten) tågreppsjustering som på SX91 Equipe. Poängen är att: </p><p></p><p>1. Jag då faktiskt var fullt ut nöjd med pjäxprestandan. Men </p><p>2. Jag var en kraftigt sämre åkare när jag var 10 år än vad jag är nu.</p><p>3. Det skulle verkligen vara helt omöjligt att åka som jag gör nu, med de prylar jag har nu, med SX11.</p><p>4. Jag hade kunnat anpassa min åkning till att passa för SX11 även idag. Mindre, mjukare skidor och gubbåkning royal. Så…</p><p></p><p>Visst spelar vanans makt en stor roll, men att kliva ner i pjäxprestanda är som att tvingas backa ett antal år i personlig utveckling. </p><p></p><p>Åker en åkare runt på för dåliga pjäxor hämmas utvecklingen. På stegen uppåt upplever man flera gånger vid pjäxbyte att "de nya är sjukt mycket bättre än mina gamla alltså!" och tar ett par kliv i åkskicklighet och aggressivitet. När utvecklingskurvan sen planar ut, eller om fokus på åkningen skiftar mot lite softare åkstil planar också pjäxbehovet ut. De flesta blir ju inte Herman och behöver heller inte skor anpassade för denne man och hans gelikar. </p><p></p><p>De pjäxor man för tillfället äger påverkar vidare till väldigt stor grad även valet av skidor. Har man mjuka små skor med dålig passform så upplever man säg Katana 183 som en enorm och okontrollerbar best. Inget köp där inte. Får bli monster 78 istället. Med en bra sko känns 183:an tvärtom lite liten och det blir ett köp. Av 190. </p><p></p><p>Ett exempel till: Mina Titan Pro 193 är nåt av det bitigaste som står att finna. Hårda jävlar alltså, på riktigt. "There is hard, then there is Titan Pro Hard" /Teton. De känns lite väl bitiga för mig. Så vad skulle jag då göra för att tämja dessa bestar? Jo. Träna, lägga på mig 10 kg muskler och byta till rejälare pjäxor skulle jag tro svaret blir. Nu har jag iofs redan Technica Icon Carbon som är både hög och hård jämfört med dagens TyskCarverAnpassade fjuttskor.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="MarkusO, post: 418769, member: 13390"] Det känns som om pjäxvalet följer en skidåkares utveckling. Jag exemplifierar med ett extremfall: Jag åkte runt med hyrda Salomon SX11 i min sportlovsungdom och tyckte att de funkade klockrent. Visst drömde jag om justerbart hälgrepp som på SX41 och kanske tom (långt borta i ouppnåbarheten) tågreppsjustering som på SX91 Equipe. Poängen är att: 1. Jag då faktiskt var fullt ut nöjd med pjäxprestandan. Men 2. Jag var en kraftigt sämre åkare när jag var 10 år än vad jag är nu. 3. Det skulle verkligen vara helt omöjligt att åka som jag gör nu, med de prylar jag har nu, med SX11. 4. Jag hade kunnat anpassa min åkning till att passa för SX11 även idag. Mindre, mjukare skidor och gubbåkning royal. Så… Visst spelar vanans makt en stor roll, men att kliva ner i pjäxprestanda är som att tvingas backa ett antal år i personlig utveckling. Åker en åkare runt på för dåliga pjäxor hämmas utvecklingen. På stegen uppåt upplever man flera gånger vid pjäxbyte att "de nya är sjukt mycket bättre än mina gamla alltså!" och tar ett par kliv i åkskicklighet och aggressivitet. När utvecklingskurvan sen planar ut, eller om fokus på åkningen skiftar mot lite softare åkstil planar också pjäxbehovet ut. De flesta blir ju inte Herman och behöver heller inte skor anpassade för denne man och hans gelikar. De pjäxor man för tillfället äger påverkar vidare till väldigt stor grad även valet av skidor. Har man mjuka små skor med dålig passform så upplever man säg Katana 183 som en enorm och okontrollerbar best. Inget köp där inte. Får bli monster 78 istället. Med en bra sko känns 183:an tvärtom lite liten och det blir ett köp. Av 190. Ett exempel till: Mina Titan Pro 193 är nåt av det bitigaste som står att finna. Hårda jävlar alltså, på riktigt. "There is hard, then there is Titan Pro Hard" /Teton. De känns lite väl bitiga för mig. Så vad skulle jag då göra för att tämja dessa bestar? Jo. Träna, lägga på mig 10 kg muskler och byta till rejälare pjäxor skulle jag tro svaret blir. Nu har jag iofs redan Technica Icon Carbon som är både hög och hård jämfört med dagens TyskCarverAnpassade fjuttskor. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Övrig utrustning
Pjäxornas betydelse för åkningen?
Tillbaka
Topp