Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Övrig utrustning
Pjäxornas betydelse för åkningen?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="MnO" data-source="post: 418788" data-attributes="member: 12152"><p>Du har förstås rätt där Hasse. Det har mycket med gammal vana att göra. Är man vad vid att få ner kraften i skidan via en styv pjäxa så får man inget svar alls med en mjukare. Är man däremot van vid en modern mjuk pjäxa som ändå är vridstyv och går åt andra hållet upplever man det istället som att åkningen blir lite stel och odynamisk. Jag upplever det som att mjuka, men sidostyva, moderna pjäxor fungerar utmärkt i orört puder och kanske framförallt med korta carvingskidor i pist. </p><p></p><p>Det sistnämnda är kanske inte så konstigt, eftersom hela övergången till mjuka pjäxor baseras på att pjäxorna har anpassats till kortare skidor. Det säger sig självt att det inte är optimalt att åka med samma pjäxor med ett par 205 raklagg (mina Tecnica Icon härstammar från en konstruktion anpassad för den typen av skidor) som med ett par 165 carvingskidor. Men friåkningsskidor av dagens mått som är 190cm eller längre och har en väl tilltagen bredd har inte mycket med små carvingskidor att göra. Samma personer som säger att det är fel att åka med gamla stenhårda pjuck till nya carvingskidor (den meningen har man ju hört till leda) borde inse att det är lika fel att åka med ett par carvinganpassade pjäxor till ett par stora, hårda och raka bredlagg. </p><p></p><p>När Seth talar väl om FullTilt handlar det inte mycket om åkning i real world conditions. Istället fokuseras det på kvickhet i puder och kanske framförallt mjuka pjäxors förträfflighet i tuffa landningar. I uppkörd pist framåt eftermiddagen i Åre, eller i en pucklig sönderkörd linje i Anton är det inte lika självklart längre. Jag är övertygad om att Seth hanterar även dessa förhållanden med stor aggressivitet och att han slår dom flesta i att ta sig fram med heder där, MEN jag är lika säker på att i den typen av förhållanden så hade han åkt ännu värre om han hade varit inkörd på ett par hårdare pjäxor med mer raceframtoning. Ibland nämns motiveringar som att "inte ens killarna i världscupen kör på hårda pjäxor längre", men då glömmer man bort att då rör det sig om ett steg från pjäxor som är ren betong till pjäxor som är nästan ren betong i flex. Visst går dom mot mjukare grejor, men de har ändå pjäxor som är bra mycket hårdare än vad de hårdaste butikspjäxorna är. </p><p></p><p>Det är helt rätt att man inte kan säga att man överlag blir en bättre åkare om man byter till hårdare pjäxor, men jag skulle ändå våga mig på att påstå att det i många fall stämmer, oavsett vad trenden säger. Det uttalandet gäller främst åkare som har fastnat kvar i en äldre pjäxa som köpts i ett läge då de var klart sämre åkare. </p><p></p><p>Jag har minst fem exempel på kompisar som har klivit upp ett rejält steg på utvecklingskurvan bara genom att gå från 80-90 i flex till 120 (ja, jag vet att det inte är en standardmåttstock på flex, men det är ändå vedertaget) och alla har senare smått skrattande konstaterat att "det är ju fan otroligt att jag kunde åka med skiten" senare när de gamla testas. </p><p></p><p>Jag har också exempel på kompisar som har haft det väldigt jobbigt att anpassa sig till mjukare pjäxor efter byte. Sam Alinski (mrTightbaj här på FR) tex hade en tuff vinter när han gick från stenhårda Ross till mjukare Lange FR110. Däremot har jag inte ett enda exempel på någon som har uttryckt en klar förbättring i åkningen när dom har bytt ner sig i flex. Då gör jag ett generellt undantag för raceåkare som har så hårda och kalla pjäxor för banåkning att det inte är rimligt att använda dom för friåkning. </p><p></p><p>Jag kör med hemmagjord Boosterstrap som extra komplement till den vanliga powerstrapen. För min del är det ett måste iom att jag har en innersko som är förhöjd 4cm. Utan extra strap får jag ingen bra stängning av innerskon.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="MnO, post: 418788, member: 12152"] Du har förstås rätt där Hasse. Det har mycket med gammal vana att göra. Är man vad vid att få ner kraften i skidan via en styv pjäxa så får man inget svar alls med en mjukare. Är man däremot van vid en modern mjuk pjäxa som ändå är vridstyv och går åt andra hållet upplever man det istället som att åkningen blir lite stel och odynamisk. Jag upplever det som att mjuka, men sidostyva, moderna pjäxor fungerar utmärkt i orört puder och kanske framförallt med korta carvingskidor i pist. Det sistnämnda är kanske inte så konstigt, eftersom hela övergången till mjuka pjäxor baseras på att pjäxorna har anpassats till kortare skidor. Det säger sig självt att det inte är optimalt att åka med samma pjäxor med ett par 205 raklagg (mina Tecnica Icon härstammar från en konstruktion anpassad för den typen av skidor) som med ett par 165 carvingskidor. Men friåkningsskidor av dagens mått som är 190cm eller längre och har en väl tilltagen bredd har inte mycket med små carvingskidor att göra. Samma personer som säger att det är fel att åka med gamla stenhårda pjuck till nya carvingskidor (den meningen har man ju hört till leda) borde inse att det är lika fel att åka med ett par carvinganpassade pjäxor till ett par stora, hårda och raka bredlagg. När Seth talar väl om FullTilt handlar det inte mycket om åkning i real world conditions. Istället fokuseras det på kvickhet i puder och kanske framförallt mjuka pjäxors förträfflighet i tuffa landningar. I uppkörd pist framåt eftermiddagen i Åre, eller i en pucklig sönderkörd linje i Anton är det inte lika självklart längre. Jag är övertygad om att Seth hanterar även dessa förhållanden med stor aggressivitet och att han slår dom flesta i att ta sig fram med heder där, MEN jag är lika säker på att i den typen av förhållanden så hade han åkt ännu värre om han hade varit inkörd på ett par hårdare pjäxor med mer raceframtoning. Ibland nämns motiveringar som att "inte ens killarna i världscupen kör på hårda pjäxor längre", men då glömmer man bort att då rör det sig om ett steg från pjäxor som är ren betong till pjäxor som är nästan ren betong i flex. Visst går dom mot mjukare grejor, men de har ändå pjäxor som är bra mycket hårdare än vad de hårdaste butikspjäxorna är. Det är helt rätt att man inte kan säga att man överlag blir en bättre åkare om man byter till hårdare pjäxor, men jag skulle ändå våga mig på att påstå att det i många fall stämmer, oavsett vad trenden säger. Det uttalandet gäller främst åkare som har fastnat kvar i en äldre pjäxa som köpts i ett läge då de var klart sämre åkare. Jag har minst fem exempel på kompisar som har klivit upp ett rejält steg på utvecklingskurvan bara genom att gå från 80-90 i flex till 120 (ja, jag vet att det inte är en standardmåttstock på flex, men det är ändå vedertaget) och alla har senare smått skrattande konstaterat att "det är ju fan otroligt att jag kunde åka med skiten" senare när de gamla testas. Jag har också exempel på kompisar som har haft det väldigt jobbigt att anpassa sig till mjukare pjäxor efter byte. Sam Alinski (mrTightbaj här på FR) tex hade en tuff vinter när han gick från stenhårda Ross till mjukare Lange FR110. Däremot har jag inte ett enda exempel på någon som har uttryckt en klar förbättring i åkningen när dom har bytt ner sig i flex. Då gör jag ett generellt undantag för raceåkare som har så hårda och kalla pjäxor för banåkning att det inte är rimligt att använda dom för friåkning. Jag kör med hemmagjord Boosterstrap som extra komplement till den vanliga powerstrapen. För min del är det ett måste iom att jag har en innersko som är förhöjd 4cm. Utan extra strap får jag ingen bra stängning av innerskon. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Övrig utrustning
Pjäxornas betydelse för åkningen?
Tillbaka
Topp