Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Övrig utrustning
Pjäxornas betydelse för åkningen?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="gnilk" data-source="post: 418824" data-attributes="member: 74174"><p>Har precis gått igenom processen att byta pjäxor, från ett par Nordica med 80 i flex (helg-pist-softande) till ett par Atomic Hawk med 100 i flex och gjuten innersko (inte sprutad).. Bytet gick inte direkt smärtfritt och jag fick ganska klart för mig vad FEL pjäxa och speciellt fel skal kan göra för åkningen (negativt).. </p><p></p><p>Anledningen till bytet var att jag mer eller mindre ramlade ur pjäxan när jag pressade på lite. Speciellt i brantare offpist eller knixigare partier..</p><p></p><p>Det första skalet jag fick mig tilldelat var Dalbello Reflex (tror jag det var) vilket verkade som ett schysst alternativ (har kalle-anka fötter och boot-fittern påstod att krypton och full-tilt var alldeles för smala).. Hur som haver, efter en timmas joxande bar det iväg upp på berget, och jag kom väl 100m sen tog det stopp. Det gick inte alls, jag höll på och ramla framlänges. Provade massa olika inställningar innan jag begav mig tillbaka, samma skal modellerades om lite men utan något bättre resultat...</p><p></p><p>Efter en mer "djupgående analys" kunde jag precisera det som att "hävstången" (som bildas när tryck läggs mot plösen) var för långt ned, således var jag tvungen att pressa betydligt längre fram och då sträckes akilles ut mer, vilket inte alls gick så bra... (kan vara en något galen analys, men det var så det kändes)...</p><p></p><p>Det andra skalet satt betydligt bättre (högre hävstångsposition) fick mer kraft ned i skidan och bättre känsla. Hade jag gjort om det idag hade nog valt ett ytterligare lite styvare skal, men annars är jag nöjd... </p><p></p><p>Iaf, pjäxan gör ordentligt mycket för skidåkningen.. Den största direkta skillnaden jag såg var att man inte behövde spänna ytterskon till förbannelse för att sitta fast, utan en bra innersko fixar detta ändå...</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="gnilk, post: 418824, member: 74174"] Har precis gått igenom processen att byta pjäxor, från ett par Nordica med 80 i flex (helg-pist-softande) till ett par Atomic Hawk med 100 i flex och gjuten innersko (inte sprutad).. Bytet gick inte direkt smärtfritt och jag fick ganska klart för mig vad FEL pjäxa och speciellt fel skal kan göra för åkningen (negativt).. Anledningen till bytet var att jag mer eller mindre ramlade ur pjäxan när jag pressade på lite. Speciellt i brantare offpist eller knixigare partier.. Det första skalet jag fick mig tilldelat var Dalbello Reflex (tror jag det var) vilket verkade som ett schysst alternativ (har kalle-anka fötter och boot-fittern påstod att krypton och full-tilt var alldeles för smala).. Hur som haver, efter en timmas joxande bar det iväg upp på berget, och jag kom väl 100m sen tog det stopp. Det gick inte alls, jag höll på och ramla framlänges. Provade massa olika inställningar innan jag begav mig tillbaka, samma skal modellerades om lite men utan något bättre resultat... Efter en mer "djupgående analys" kunde jag precisera det som att "hävstången" (som bildas när tryck läggs mot plösen) var för långt ned, således var jag tvungen att pressa betydligt längre fram och då sträckes akilles ut mer, vilket inte alls gick så bra... (kan vara en något galen analys, men det var så det kändes)... Det andra skalet satt betydligt bättre (högre hävstångsposition) fick mer kraft ned i skidan och bättre känsla. Hade jag gjort om det idag hade nog valt ett ytterligare lite styvare skal, men annars är jag nöjd... Iaf, pjäxan gör ordentligt mycket för skidåkningen.. Den största direkta skillnaden jag såg var att man inte behövde spänna ytterskon till förbannelse för att sitta fast, utan en bra innersko fixar detta ändå... [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Övrig utrustning
Pjäxornas betydelse för åkningen?
Tillbaka
Topp