Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Övrig utrustning
Pjäxornas betydelse för åkningen?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Ace_DG" data-source="post: 419063" data-attributes="member: 12483"><p>Jag har rätt lite att tillägga faktiskt. MnO med bror, Anders Nilsson och många fler har redan radat upp ett antal argument till att förse sig med skor anpassade för din typ av åkning och övriga förutsättningar.</p><p></p><p>Mina skor dom senaste 20 åren har undantagslöst varit av racingmodell och det bara av en enda orsak egentligen: Bästa kraftöverföring och "svar" i framåtrörelsen. Med det menar jag känslan av att man kan anbringa valfritt plöstryck alltefter typ av skida och snöförhållanden. Min uppfattning är att vid max plöstryck skall knät inte gå längre fram än frambindingen. Jag har haft tvivelaktiga erfarenheter av hyrpjuck ("-det är det hårdaste vi har") som har varit katastrofalt mjuka framåt, det har liksom inte funnits någon gräns. Jag har också kört på 80-90-talets benhårda racepjuck som knappast gav efter något alls. </p><p></p><p>Med dagens moderna skidor behöver man inte ha det hårdaste hårda flexet i pjucken, men det skall finnas potential till att, om man så önskar, bygga upp tryck på plösen. Dagens moderna avancerade skor har ett progressivt flex, dvs man kan välja hur mycket kraft du vill skicka ner i skidan vid ett givet ögonblick. En klar positiv utveckling bara dom sista 10 åren! </p><p></p><p>För en avancerad åkare är mjuka pjuck ett otyg! Har man en gång vant sig vid ett distinkt "svar" i skon kan man inte gå tillbaka. Sen kan man faktiskt justera lite med dom översta spännena och toppbandet. </p><p></p><p>Jag är i första hand piståkare och kör f n på ett Nordica Dobermann 150 (hårda, kompromisslösa, men vilken styrning!) för pist och banåkning på hårt underlag och ett par Technica Race 130 för komfortåking i pist och offpist (=bekväma & sköna, kliv i å åk!).</p><p></p><p>God kväll!</p><p>Eder,</p><p>Ace DG</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Ace_DG, post: 419063, member: 12483"] Jag har rätt lite att tillägga faktiskt. MnO med bror, Anders Nilsson och många fler har redan radat upp ett antal argument till att förse sig med skor anpassade för din typ av åkning och övriga förutsättningar. Mina skor dom senaste 20 åren har undantagslöst varit av racingmodell och det bara av en enda orsak egentligen: Bästa kraftöverföring och "svar" i framåtrörelsen. Med det menar jag känslan av att man kan anbringa valfritt plöstryck alltefter typ av skida och snöförhållanden. Min uppfattning är att vid max plöstryck skall knät inte gå längre fram än frambindingen. Jag har haft tvivelaktiga erfarenheter av hyrpjuck ("-det är det hårdaste vi har") som har varit katastrofalt mjuka framåt, det har liksom inte funnits någon gräns. Jag har också kört på 80-90-talets benhårda racepjuck som knappast gav efter något alls. Med dagens moderna skidor behöver man inte ha det hårdaste hårda flexet i pjucken, men det skall finnas potential till att, om man så önskar, bygga upp tryck på plösen. Dagens moderna avancerade skor har ett progressivt flex, dvs man kan välja hur mycket kraft du vill skicka ner i skidan vid ett givet ögonblick. En klar positiv utveckling bara dom sista 10 åren! För en avancerad åkare är mjuka pjuck ett otyg! Har man en gång vant sig vid ett distinkt "svar" i skon kan man inte gå tillbaka. Sen kan man faktiskt justera lite med dom översta spännena och toppbandet. Jag är i första hand piståkare och kör f n på ett Nordica Dobermann 150 (hårda, kompromisslösa, men vilken styrning!) för pist och banåkning på hårt underlag och ett par Technica Race 130 för komfortåking i pist och offpist (=bekväma & sköna, kliv i å åk!). God kväll! Eder, Ace DG [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Övrig utrustning
Pjäxornas betydelse för åkningen?
Tillbaka
Topp