Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Övrig utrustning
Pjäxors material och hållbarhet
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Jarle" data-source="post: 1314353" data-attributes="member: 33485"><p>PU håller bäst mot mekanisk nötning som stenskravel, stålkanter och dylikt. PA, PP<em>, </em>nylon och andra förekommande plaster slits på det sättet betydligt snabbare. För att röra till det är all PU inte likvärdig, alla möjliga ting blandas i för att göra pjäxan mer formbar vid värmning, olika mängd och typ av pigmentering, antal uppvärmningar vid tillverkning, kemiska bindning mot andra material i pjäxan m.m påverkar också pjäxans hållbarhet och prestanda. </p><p></p><p>I frågan vilken plast vars polymerkedjor bryts snabbast av att böjas, vistas i solljus, utsättas för värmeväxling m.m finns det säkert någon med mer kunskap inom kemi som kan svara på. Min egen anekdotiska upplevelse är att tjockare, relativt ren PU klarar sig bäst. </p><p></p><p>Kan man tänka sig att byta ut delar som är mer utsatta än andra kan skalet klara sig betydligt längre. Innerskor ger ju sig relativt tidigt och är något som många byter men skaft, bakkappor och tungor är det färre som byter enligt min erfarenhet.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Jarle, post: 1314353, member: 33485"] PU håller bäst mot mekanisk nötning som stenskravel, stålkanter och dylikt. PA, PP[I], [/I]nylon och andra förekommande plaster slits på det sättet betydligt snabbare. För att röra till det är all PU inte likvärdig, alla möjliga ting blandas i för att göra pjäxan mer formbar vid värmning, olika mängd och typ av pigmentering, antal uppvärmningar vid tillverkning, kemiska bindning mot andra material i pjäxan m.m påverkar också pjäxans hållbarhet och prestanda. I frågan vilken plast vars polymerkedjor bryts snabbast av att böjas, vistas i solljus, utsättas för värmeväxling m.m finns det säkert någon med mer kunskap inom kemi som kan svara på. Min egen anekdotiska upplevelse är att tjockare, relativt ren PU klarar sig bäst. Kan man tänka sig att byta ut delar som är mer utsatta än andra kan skalet klara sig betydligt längre. Innerskor ger ju sig relativt tidigt och är något som många byter men skaft, bakkappor och tungor är det färre som byter enligt min erfarenhet. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Övrig utrustning
Pjäxors material och hållbarhet
Tillbaka
Topp