pjäxval - endorphine/adrenalin/alpinpjäxa?

busmissen

Medlem
Sitter å försöker planera inköpen till vintersäsongen. Med största sannolikhet ska den tillbringas i Japan och vi kommer antagligen tura en del.

Skidor blir det Katana+duke men har svårt för att välja pjäxor. Ska man gå på ett par freerideorienterade turpjäxor som scarpa eller garmont eller ska man köpa ett par traditionella alpinpjäxor? Har tittat lite på Garmont Endorphine eller Adrenalin. Är det värt prisskillnaden att gå upp till ett par Endorphine? Och någon som vet om det är någon skillnad på förra årets adrenalin och årets? Telemark Pyrenees säljer 06/07 Adrenalin för 290€ att jämföras med 390€ för årets. Endorphine kostar 440€, värt prisskillnaden?

Jag är 190cm/~90kg och gillar att kunna dra på i offpisten ibland. Har en säsong i Whistler i bagaget. Åkte då på Gotama 190 med Look P14 och ett par Salomon XWave 9.

Och var i skåne har de den här typen av pjäxor?

jag va lite sugen på endorphinen förra säsongen men tokvände när jag fick känna på innerskon. kändes mest som en sladdrig toffla utan någon som helst styrsel.

skalet i sig verkade ju fint men en ny sprutad innersko á la conformable hade varit ett måste enligt mig.
testa ordentligt innan du köper.

ok, det lät ju inte så jättebra. Hur är det att gå uppför i ett par alpinpjäxor? Kommer bara göra dagsutflykter men säkerligen några riktigt långa. I Whistler gjorde vi nån 10h bootpack.

Kollat på Scarpa Tornado, vanliga eller pro modellen...ska væl vara lite mer som vanlig pjæxa fast med ok gåfunktion!?

Mm den kan också vara ett alternativ. Måste väl ta å prova de olika modellerna innan jag bestämmer mig. Finns det överhuvudtaget något ställe i skåne som har vettiga pjäxor?

Köp alpinskor

Det går finfint att gå i alpinpjäxor. Jag går 40+, 1000+ höjdmeter toppturer om året i mina X-Wave 10. Jag har ett par Denali XT men använder dom aldrig för dom är så dåliga. Ska köpa nya alpinpjuck nu, blir Falcon 10 eller Falcon Gun. Dom är lätta och fina och lite tightare än X-Wave.

Enda nackdelarna med alpinskor är
När du går platt är dom lite för framåtlutade
Innerskon suger åt sig enorma mängder svett och är svår att torka om du bor i tält
Lite tyngre

Fördelarna är allt som har med åkning att göra

Vet att Edins i Ængelholm har en del pjæxor...enda stællet jag kænner till med ett lite større utbud...

Snö & Sjö i Limhamn är det enda stället jag vet i Skåne som har ett hyffsat OK utbud på Pjäxor. Dom är dessutom seriösa bootfitters som anpassar skal/gjuter sulor/sprutar formskor och hela kittet.

Vad gäller randonee stuket har dom nog tyvärr inget större utbud dock. Förra året när jag handlade där hade dom bara 1 modell från Garmont i det segmentet. Men dom är i varje fall duktiga och seriösa samt vet vad dom pratar om.

För övrigt så brukar Conrad ha grymt bra priser på Garmont pjäxor. T.ex. kan man köpa demoex av Endorphinen för 340 euro just nu.

/JN

WITMatrix sa:
Vet att Edins i Ængelholm har en del pjæxor...enda stællet jag kænner till med ett lite større utbud...
Jag knegar på Edins (numera stadium golf, men fortfarande samma butik) och kan säga att Scarpa och Garmont kan du nog glömma i skåne, ta bilen till göteborg istället. Är du ute efter Falcon så har vi den. (falcon 10). (Är i.o.f.s. lätt att hitta överallt) För övrigt är falcon 10:an en sjukt bra pjäxa. Tycker de är lite mjukare än x-waven men flexar betydligt jämnare. Lite smalare, men det kan man alltid trycka ut... Framförallt är den lätt som en fjäder jämfört med x-wave.

Kommer också att köra Falcon 10/falcon race samt dukes framöver. Tror stenhårt på den kombinationen!

Nojlas sa:
Jag knegar på Edins (numera stadium golf, men fortfarande samma butik) och kan säga att Scarpa och Garmont kan du nog glömma i skåne, ta bilen till göteborg istället. Är du ute efter Falcon så har vi den. (falcon 10). (Är i.o.f.s. lätt att hitta överallt) För övrigt är falcon 10:an en sjukt bra pjäxa. Tycker de är lite mjukare än x-waven men flexar betydligt jämnare. Lite smalare, men det kan man alltid trycka ut... Framförallt är den lätt som en fjäder jämfört med x-wave.

Kommer också att köra Falcon 10/falcon race samt dukes framöver. Tror stenhårt på den kombinationen!
Jaja, men det va ett tag sen man va hemma i Skåneland sist så... :p

Før øvrig ær Skåne helt værdeløst nær det gæller att hitta grejor till mer extrema sporter och framfør allt Helsingborg...finns ingenting...ganska konstigt med tanke på nærheten till klætterfælten Kullaberg och Kjugekull, samt bra inomhusklættring i Lund och Malmø.

Kom aldrig riktigt överens med mina Xwave så är lite tveksam till Salomon. Men passformen kanske en bra bootfitter kan fixa? Har breddat de jag har nu framme vid tårna.

Stegjärn funkar bra till alpinpjäxor oxå va?

Tillbaka
Topp