Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Övrig utrustning
Pjäxval och flex
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Gone skiing" data-source="post: 1300789" data-attributes="member: 179533"><p>Hade jag börjat från noll och köpt nya pjäxor idag så hade jag nog vänt på det och först införskaffat innerskon för att sedan hitta ett passande skal.</p><p></p><p>Linern som följer med pjäxan håller bara ca 50 åkdagar, medan skalet håller mycket mer ån så. En liner av hög kvalitet håller däremot för flera skal.</p><p>Jag har mer eller mindre alltid diverse problem med fötterna i slutet av säsongen om jag åkt med utpackad liner så att pjäxorna inte suttit fast ordentligt. Fotknölar som svullnar upp, tånaglar som ramlar av, benhinneinflammation osv. Givetvis kommer vissa av dessa problem bli kroniska om problemen kvarstår år efter år. Ta hand om fötterna, de är känsliga.</p><p> </p><p>Finns flera sätt att anpassa linern så att den passar skalet, vanligast är med så kallad sprutsko där skum sprutas in i linern och fyller utrymmet mellan skal och fot. Skummet stelnar så att linern passar skal och fot.</p><p>Zipfit fungerar lite annorlunda, istället för skum så används granulat av kork och lera som aldrig stelnar utan ständigt anpassar sig. En Zipfit går därför utmärkt att flytta till ett nytt skal med en annan läst, man fyller med så mycket korklera som behövs och kan fylla på och ta bort vid behov.</p><p></p><p>Skulle idag säga att en bra liner är det bästa en skidåkare kan investera sina pengar i sett till åkglädjen.</p><p>Exempel på bra innerskor är Atomic Mimic Professional (sprutsko, 3000kr) för de som åker upp till 30 dagar eller Zipfit (kork, 5000kr) för de som åker mer än 15 dagar per säsong.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Gone skiing, post: 1300789, member: 179533"] Hade jag börjat från noll och köpt nya pjäxor idag så hade jag nog vänt på det och först införskaffat innerskon för att sedan hitta ett passande skal. Linern som följer med pjäxan håller bara ca 50 åkdagar, medan skalet håller mycket mer ån så. En liner av hög kvalitet håller däremot för flera skal. Jag har mer eller mindre alltid diverse problem med fötterna i slutet av säsongen om jag åkt med utpackad liner så att pjäxorna inte suttit fast ordentligt. Fotknölar som svullnar upp, tånaglar som ramlar av, benhinneinflammation osv. Givetvis kommer vissa av dessa problem bli kroniska om problemen kvarstår år efter år. Ta hand om fötterna, de är känsliga. Finns flera sätt att anpassa linern så att den passar skalet, vanligast är med så kallad sprutsko där skum sprutas in i linern och fyller utrymmet mellan skal och fot. Skummet stelnar så att linern passar skal och fot. Zipfit fungerar lite annorlunda, istället för skum så används granulat av kork och lera som aldrig stelnar utan ständigt anpassar sig. En Zipfit går därför utmärkt att flytta till ett nytt skal med en annan läst, man fyller med så mycket korklera som behövs och kan fylla på och ta bort vid behov. Skulle idag säga att en bra liner är det bästa en skidåkare kan investera sina pengar i sett till åkglädjen. Exempel på bra innerskor är Atomic Mimic Professional (sprutsko, 3000kr) för de som åker upp till 30 dagar eller Zipfit (kork, 5000kr) för de som åker mer än 15 dagar per säsong. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Övrig utrustning
Pjäxval och flex
Tillbaka
Topp