Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Pistskidor
Planade och slipade stålkanter-blev sämre?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="jarnebring" data-source="post: 934907" data-attributes="member: 131147"><p>Ny på forumet och tänkte höra vad ni som är mer utrustningskunniga har att säga.</p><p></p><p>Jag köpte nya skidor till mig och min fru förra säsongen (Salomon Tornado TI Powerline till mig och K2 Free Luv till henne). Båda verkligen älskade sina nya skidor. Mina hade ruggigt bra grepp och jag kände mig superkonfident i alla typer av underlag, från is till lössnö i brant och flackt och kunde kasta mig ut i skogen bland träden. Dom bara gick, svängde och greppade... Grymt lättåkta oavsett om man stod på eller tog det lugnt. Min fru var också supernöjd med sina K2:s och tyckte att det var de överlägset bästa och roligaste skidor hon kört.</p><p></p><p>Inför denna säsongen såg jag att det stålkanterna på båda paren hade lite ytliga rostfläckar (dom hade stått i ett garage i Midwest USA över sommaren...l i t e fuktigt) och tänkte att jag lämnar in dom för service.</p><p></p><p>Killen i shoppen tittade på skidorna och sa att inget av paren var helt plana undertill och visade mig hur man kunde se ljus-genomsläpp när han höll ett vinkeljärn mot belaget. Han sa att han behövde plana dom för att kunna slipa stålkanterna på ett riktigt sätt – vilket lät trovärdigt och säkert stämmer.</p><p></p><p>När vi fick tillbaka skidorna och provåkte i helgen var upplevelsen helt annorlunda än förra säsongen. Mina skidor kändes inte alls lika stabila och betydligt fladdrigare. Ingav inget förtroende alls. Min frus kommentar var att "magin" var borta från hennes.</p><p></p><p>Vad kan vår upplevelse bero på? Har vi fått en för aggressiv vinkel på stålkanterna?</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="jarnebring, post: 934907, member: 131147"] Ny på forumet och tänkte höra vad ni som är mer utrustningskunniga har att säga. Jag köpte nya skidor till mig och min fru förra säsongen (Salomon Tornado TI Powerline till mig och K2 Free Luv till henne). Båda verkligen älskade sina nya skidor. Mina hade ruggigt bra grepp och jag kände mig superkonfident i alla typer av underlag, från is till lössnö i brant och flackt och kunde kasta mig ut i skogen bland träden. Dom bara gick, svängde och greppade... Grymt lättåkta oavsett om man stod på eller tog det lugnt. Min fru var också supernöjd med sina K2:s och tyckte att det var de överlägset bästa och roligaste skidor hon kört. Inför denna säsongen såg jag att det stålkanterna på båda paren hade lite ytliga rostfläckar (dom hade stått i ett garage i Midwest USA över sommaren...l i t e fuktigt) och tänkte att jag lämnar in dom för service. Killen i shoppen tittade på skidorna och sa att inget av paren var helt plana undertill och visade mig hur man kunde se ljus-genomsläpp när han höll ett vinkeljärn mot belaget. Han sa att han behövde plana dom för att kunna slipa stålkanterna på ett riktigt sätt – vilket lät trovärdigt och säkert stämmer. När vi fick tillbaka skidorna och provåkte i helgen var upplevelsen helt annorlunda än förra säsongen. Mina skidor kändes inte alls lika stabila och betydligt fladdrigare. Ingav inget förtroende alls. Min frus kommentar var att "magin" var borta från hennes. Vad kan vår upplevelse bero på? Har vi fått en för aggressiv vinkel på stålkanterna? [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Pistskidor
Planade och slipade stålkanter-blev sämre?
Tillbaka
Topp