Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Pistskidor
Planade och slipade stålkanter-blev sämre?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="MnO" data-source="post: 934998" data-attributes="member: 12152"><p>Någon grad plus eller minus på sidokanten ger ingen märkbar effekt om man inte är verkligt finkänslig. Däremot gör hängningsvinklar enormt mycket för upplevelsen av ett par skidor. En helt ohängd skida känns upplevs av dom flesta som väldigt bettig och trygg på kant mitt i svängen, men i alla andra lägen beter den sig konstigt och blir tråkig och svåråkt. Den vanligaste kommentaren man hör är "vafasen, den här går ju bara rakt fram". En del upplever tom radien som längre och det kan kännas som ett par helt andra skidor. Känslan av för lite hängning är svår att beskriva tycker jag och varierar från skida till skida. En del skidor går ganska bra helt plana (främst de som har bedrövligt grepp i orginaltrim) och en del är helt oåkbara. </p><p></p><p>Ett par skidor som hängs för mycket är enklare att känna. De blir flytiga och svåra att få fast helt enkelt, men samtidigt lättsvängda i låg fart. </p><p></p><p>Det låter som att du har fått ett trim med betydligt mindre hängning än vad du hade tidigare. Det kan också vara något konstigt radiellt program, eller vad det heter, när maskinen lägger gradvis mer hängning ut mot spetsarna och behåller skidan i det närmaste plan under foten. Den typen av slipning har jag aldrig gillat, och dessutom är den i princip omöjlig att underhålla själv. Nästan alla nya skidor, förutom racemodeller, levereras med 88-89 grader sida och runt 1 grads hängning. Slipar man ett par skidor i en modern maskin och lägger 88-89 graders sida och 1 grads hängning så bör de kännas ungefär som de gjorde när de var nya. Men speciellt Salomon är riktigt bra på att fabrikstrimma skidor och de går riktigt bra direkt ur plasten. Just med Salomon brukar jag därför behålla fabrikstrimmet så länge som möjligt. Det är för övrigt en allmän rekommendation. Gillar man trimmet på en skida och trivs med balansen, så behåll det trimmet och skärp med handverktyg tills det verkligen behövs en omgång. Slipar man på olika ställen hela tiden när man är på semesterresa på en godtycklig skidort, så är det en chansning att gör en helslip av skidorna. Man vet aldrig hur det blir. </p><p></p><p>Ett tips är ju att ringa till verkstaden som slipade skidorna och fråga vad de lade för vinklar. Gör det först, så slipper vi spekulera. Får du inte tag på någon så är det inte direkt svårt att läsa ut vinklarna heller. Svartmåla en kort bit av kanten med en spritpenna och slipa sedan lätt med en ställbar filhållare, både på belags- och sidokant, så ser du enkelt vad det är för vinklar (justera tills du ser att hela kanten slipas såklart...).</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="MnO, post: 934998, member: 12152"] Någon grad plus eller minus på sidokanten ger ingen märkbar effekt om man inte är verkligt finkänslig. Däremot gör hängningsvinklar enormt mycket för upplevelsen av ett par skidor. En helt ohängd skida känns upplevs av dom flesta som väldigt bettig och trygg på kant mitt i svängen, men i alla andra lägen beter den sig konstigt och blir tråkig och svåråkt. Den vanligaste kommentaren man hör är "vafasen, den här går ju bara rakt fram". En del upplever tom radien som längre och det kan kännas som ett par helt andra skidor. Känslan av för lite hängning är svår att beskriva tycker jag och varierar från skida till skida. En del skidor går ganska bra helt plana (främst de som har bedrövligt grepp i orginaltrim) och en del är helt oåkbara. Ett par skidor som hängs för mycket är enklare att känna. De blir flytiga och svåra att få fast helt enkelt, men samtidigt lättsvängda i låg fart. Det låter som att du har fått ett trim med betydligt mindre hängning än vad du hade tidigare. Det kan också vara något konstigt radiellt program, eller vad det heter, när maskinen lägger gradvis mer hängning ut mot spetsarna och behåller skidan i det närmaste plan under foten. Den typen av slipning har jag aldrig gillat, och dessutom är den i princip omöjlig att underhålla själv. Nästan alla nya skidor, förutom racemodeller, levereras med 88-89 grader sida och runt 1 grads hängning. Slipar man ett par skidor i en modern maskin och lägger 88-89 graders sida och 1 grads hängning så bör de kännas ungefär som de gjorde när de var nya. Men speciellt Salomon är riktigt bra på att fabrikstrimma skidor och de går riktigt bra direkt ur plasten. Just med Salomon brukar jag därför behålla fabrikstrimmet så länge som möjligt. Det är för övrigt en allmän rekommendation. Gillar man trimmet på en skida och trivs med balansen, så behåll det trimmet och skärp med handverktyg tills det verkligen behövs en omgång. Slipar man på olika ställen hela tiden när man är på semesterresa på en godtycklig skidort, så är det en chansning att gör en helslip av skidorna. Man vet aldrig hur det blir. Ett tips är ju att ringa till verkstaden som slipade skidorna och fråga vad de lade för vinklar. Gör det först, så slipper vi spekulera. Får du inte tag på någon så är det inte direkt svårt att läsa ut vinklarna heller. Svartmåla en kort bit av kanten med en spritpenna och slipa sedan lätt med en ställbar filhållare, både på belags- och sidokant, så ser du enkelt vad det är för vinklar (justera tills du ser att hela kanten slipas såklart...). [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Pistskidor
Planade och slipade stålkanter-blev sämre?
Tillbaka
Topp