plasering av Bindingar

hank

Ny medlem
plasering av Bindingar
vad ska man ha för plasering av bindingen när man åker?

vill ha svar förjag ska köpa ett par nya skidor så jag vill veta.

plasering av Bindingar
ska du köpa twins så kan man ju mittställa bindningarna ifall man ska jibba mkt.. skidorna blir då för jävliga i lössnö/offpist men de blir lättare att åka fakie/jibba med! Jag kör med salomon 1080 03 och jag har inte mittställt dem.. fungerar bra ändå.. har du ett par särskilda skidor för offpist kan du ju mittställa twinsen och ha dom som speciella jibskidor

plasering av Bindingar
Ett bra råd är att alltid sätta pjäxcentrum efter skidans markering på en ny skida. Det är ingen slump att märket sitter där det sitter. Testa det först och justera sedan om du tycker att det inte fungerar bra. Det bästa alternativet är att teståka ett par likadana skidor med hyrbinding där man kan flytta pjäxan i längsled. Då kan du prova olika inställningar och bestämma dig för vart du ska ha bindningen utan att osta upp laggen. Det är rätt sällan som fabrikantens markering inte känns bra. Men det finns undantag. På tex Pocket Rocket tycker jag att man vinner en hel del i åkegenskaper, speciellt i lössnö, genom att flytta bak bindningen 2-3 cm.

plasering av Bindingar
jag tycker att du ska sätta dom i mitten av skidan om du ska jibba mycket...
För då får du stabilaste landningar och snurrar

plasering av Bindingar
Skidor är konstruerade för att pjäxan ska sitta efter mittmarkeringen, så varför ändra på detta? mittmarkeringen på alla tt-skidor är en bit längre fram än på vanliga skidor osv... och om detta inte är tillräckligt så montera på ett par hyrbindnigar så du kan fippla runt best du vill...

Tillbaka
Topp